Ktm 950 sm

Hej på er, jag har sökt men ej funnit hehe.
Har fått tjejen intresserad av lite hojåkning.
Vi va ute en dag på min brors R1 04:a, men hon gillade inte sittställningen på den.
Så nu undrar jag hur bra man sitter bak på 950:in jämfört med r1:an?
Tacksam för svar för då kanske vi köper hoj igen snart.

//Blom
 
så jävla många sidor på i denna tråd. e det någon som kan beskriva kända problem. motor gång etc etc på denna hoj.
fjädrar?
motsvarande hypermotarden från duc?
någon som vet skillnade på 950 990 egna erfarenheter?

mycket strul? lr lättskött?
tål stryk? billiga delar i allmänhet?

med andra ord är den värd att köpa?

Tja hade samma hoj som du har. Bytte till 950 för 2 mån sen. Kan bara säga att den e så mycket skönare att köra å så mycket mer mos i.Sjukt skönare med 6 växlar å mindre vibrationer
 

haha ser ju kul ut:banana :banana

Tja hade samma hoj som du har. Bytte till 950 för 2 mån sen. Kan bara säga att den e så mycket skönare att köra å så mycket mer mos i.Sjukt skönare med 6 växlar å mindre vibrationer

Håller med att den är mycket skön att glida runt på. Frambromsen är grymt bra. När man drar upp den på stoppie känns det inte som man kör runt på 200kg.
 
Last edited:
så jävla många sidor på i denna tråd. e det någon som kan beskriva kända problem. motor gång etc etc på denna hoj.
fjädrar?
motsvarande hypermotarden från duc?
någon som vet skillnade på 950 990 egna erfarenheter?

mycket strul? lr lättskött?
tål stryk? billiga delar i allmänhet?

med andra ord är den värd att köpa?


Har du testat både 990SM och Hypermotard? Om du inte har gjort det, skall du göra det. Om du har gjort det inser du också att de är två helt olika hojar. Den ena är en touringhoj och den andra är en bushoj. Jag testade nyligen såväl 990SM, 690SMR, Husa 650 och Hypermotard. För mig var det ingen tvekan. Hypern är i en klass för sig. Motorkaraktär, ljud, kvalitet och komponenter är bättre. Men om man också kör lite längre sträckor på motorväg, då är 990 mera praktisk. 990SM är väldigt mycket super och väldigt lite motard, tycker jag. Hypermotard är en liten, lätthanterad bushoj med skönt läte och mera mos än en stånka.

Om du inte gjort det, besök handlarna och provkör så många olika hojar du bara kan.

Visst, en ny 1100s kostar 130' medan en ny 990SM bara kostar 100'. Men på Blocket finns en nästan ny 1100s för 105' utrustad med det helt nödvändiga öppna Termignonisystemet http://www.blocket.se/vi/17499260.htm?ca=15_s. Köper du den så tappar du definitivt mindre nästa gång du skall byta hoj jämfört med om du skaffar en ny 990SM.

Att välja ny hoj är hur som helst ett angenämt problem. Lycka till.
 
Har du testat både 990SM och Hypermotard? Om du inte har gjort det, skall du göra det. Om du har gjort det inser du också att de är två helt olika hojar. Den ena är en touringhoj och den andra är en bushoj. Jag testade nyligen såväl 990SM, 690SMR, Husa 650 och Hypermotard. För mig var det ingen tvekan. Hypern är i en klass för sig. Motorkaraktär, ljud, kvalitet och komponenter är bättre. Men om man också kör lite längre sträckor på motorväg, då är 990 mera praktisk. 990SM är väldigt mycket super och väldigt lite motard, tycker jag. Hypermotard är en liten, lätthanterad bushoj med skönt läte och mera mos än en stånka.

Om du inte gjort det, besök handlarna och provkör så många olika hojar du bara kan.

Visst, en ny 1100s kostar 130' medan en ny 990SM bara kostar 100'. Men på Blocket finns en nästan ny 1100s för 105' utrustad med det helt nödvändiga öppna Termignonisystemet http://www.blocket.se/vi/17499260.htm?ca=15_s. Köper du den så tappar du definitivt mindre nästa gång du skall byta hoj jämfört med om du skaffar en ny 990SM.

Att välja ny hoj är hur som helst ett angenämt problem. Lycka till.

Stod själv o valde mellan hypermotarden och 950:n inför mitt hojköp. Hypermotarden är smidigare och mer motard, men att skaffa en hoj med runt 12 liters tank var inte ett alternativ för mig då jag ändå föredrar möjligheten att köra lite längre turer. Vill jag ha liten tank o jättesmidigt chassi hade jag skaffat en Husaberg eller någon av de mindre KTM:erna.

Att kalla 950/990 SM för motard e inte helt rätt, men det e knappast en touringhoj utan snarare väldigt mkt bus. Vet inte en person som provkört den hojen utan ett leende på läpparna! Sumons 200 kg känns inte när man kör den o den är väldigt kompetent oavsett om du kör bana, wheelar, gör stoppies eller åker längre sträckor - en grym kompromiss, helt enkelt.

Idag kan du köpa en fabriksny 950 SM -06 för under 80 K och då får du löjligt mkt hoj för pengarna. Väger du in Sumons mångsidighet till det priset är den helt enkelt oslagbar :yoparty
 
Nu har jag varit på service med hojen hos Rangnar (lellesMC) och jag kan bara säga FINALY!! nu går den som den ska, inga problem med höga wheelis eller hårda mortorbromsningar inför en kurva då jag fick gaslagg när jag skulle kliva på igen.
Rangnar vägrar tala vad det är dom gör för något, försökte även pressa mecken men dom teg som muren...

Så det va inte bara snack utan dom har verkligen fixat hojen, så nu kan jag släppa tankarna på att byta hoj, jag har redan det jag behöver.
 
Nu har jag varit på service med hojen hos Rangnar (lellesMC) och jag kan bara säga FINALY!! nu går den som den ska, inga problem med höga wheelis eller hårda mortorbromsningar inför en kurva då jag fick gaslagg när jag skulle kliva på igen.
Rangnar vägrar tala vad det är dom gör för något, försökte även pressa mecken men dom teg som muren...

Så det va inte bara snack utan dom har verkligen fixat hojen, så nu kan jag släppa tankarna på att byta hoj, jag har redan det jag behöver.

Känner igen känslan.Hade min inne för typ 1 vecka sen för att fixa till samma problem som du hade. Riktigt stor skillnad på hojen nu. Gå jämt å fint på gasen när man kör höga wheelies :tummenupp

Men helvete vilket habegär jag fick nu då!!!! Blir till att skicka ut ungarna på gatan och stjäla i julruschen! :-)


Kan bara hålla med :tummenupp Fast jag har inga ungar så får stjäla själv :näsblod
 
Last edited:
Nån som bytt till diod blinkers här? Jag har köpt ett par med inbyggd resistor i kablaget. Men dom blinkar för fort ändå. Tror jag måste byta original blinkersrelä till ett universal. Nån som vet vart blinkersrelät sitter på 950? Har letat med inte hittat nått
 
Nån som bytt till diod blinkers här? Jag har köpt ett par med inbyggd resistor i kablaget. Men dom blinkar för fort ändå. Tror jag måste byta original blinkersrelä till ett universal. Nån som vet vart blinkersrelät sitter på 950? Har letat med inte hittat nått

Verkar sitta bakom lampan fram.

Har du rep-manualen? Annars kan jag lägga upp den på en sida.
 

Bifogat

  • Pages from Engine_LC8_03-07_Repair_Manual.jpg
    Pages from Engine_LC8_03-07_Repair_Manual.jpg
    116.9 KB · Visningar: 123
Nice :tummenupp Var den jag satt å funderade på om det kunde vara. Borde ju funka med ett så kallat lastoberoende relä. Har inte rep-manual. Men skulle gärna vilja ha

Kan hända att du måste dra fram en extra minus för ett lastoberoende relä men du kan använda minus på ACC-uttagen som redan finns där framme.

Manualer finns nu här, prova om det funkar för uppladdningen är ibland lite ostadig: http://www.gpz900r.se/files/manual/KTM/

LC8-manualen täcker det mesta.
 
Kan hända att du måste dra fram en extra minus för ett lastoberoende relä men du kan använda minus på ACC-uttagen som redan finns där framme.

Manualer finns nu här, prova om det funkar för uppladdningen är ibland lite ostadig: http://www.gpz900r.se/files/manual/KTM/

LC8-manualen täcker det mesta.

Okey ja det e klart att grejerna inte ska passa direkt utan att man måste modifiera dom :huvet

Tack för all hjälp iallafall :tummenupp
 
Vet att detta tagits upp 100 gånger tidigare men min pärla ska in för att fixa en slamrande startmotor snart och tänkte be han ta bort EPC:n på samma gång.

SAS:en är redan taget i samband med att jag bytte slip-ons.

Behöver man några speciella grejer för att ta bort EPC? Till SAS fanns det ju ett färdigt kit.

Ska även be han kolla varför den inte vill gå riktigt jämt och ibland stammar lite när man vrider på gasen.
 
Vet att detta tagits upp 100 gånger tidigare men min pärla ska in för att fixa en slamrande startmotor snart och tänkte be han ta bort EPC:n på samma gång.

SAS:en är redan taget i samband med att jag bytte slip-ons.

Behöver man några speciella grejer för att ta bort EPC? Till SAS fanns det ju ett färdigt kit.

Ska även be han kolla varför den inte vill gå riktigt jämt och ibland stammar lite när man vrider på gasen.

Beror lite på hur EPC:n ska tas bort/kopplas ur, finns några olika sätt:
Tas bort helt - behövs pluggar till luftburken och trottel-lock.
Koppla ur magnetventilerna och lämna resten intakt.
Klippa/dra ur kablarna till växelgivaren.
Dra ur ett stift på ECU:n som styr magnetventilerna.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top