Superduke-tråden

1200 pengar tror jag en ny kostar..
men kvaliten på dom verkar ju vara så där..

dom verkar ju bara hålla ca 5-600 mil.:va

Tycker dom borde förlänga garantin på dom!

/F
 
Jag slog in artikelnumret på Karlströms Motor's hemsida. Där stod att artikeln var ersatt med ett annat artikelnummer. Eftersom det är så många cylindrar som säckat så har de tydligen gjort nya som man då får hoppas är bättre. Min byttes ju oxå för ett par månader sedan.
Du hade rätt Fredde, drygt 1200 kostar de.
 
Jag slog in artikelnumret på Karlströms Motor's hemsida. Där stod att artikeln var ersatt med ett annat artikelnummer. Eftersom det är så många cylindrar som säckat så har de tydligen gjort nya som man då får hoppas är bättre. Min byttes ju oxå för ett par månader sedan.
Du hade rätt Fredde, drygt 1200 kostar de.

Perfekt:tummenupp

Ska snacka med Dirtbike så att dom får hem en ny nästa vecka.
Jag ska ju ändå byta hydralolja och behållare som jag har liggande, då passar det bra att även byta huvudcylindern:)
 
Last edited:
Sluta frestas nu, dina utsvävningar är inte bra för min plånbok Mange! :näsblod Har en känsla av att det kommer skruvas styren i vinter...det ser inte ut att vara några problem med lyktkåpan i alla fall!

Det är en lång vinter så vi ska nog hinna med en del modifieringar:tummenupp

Det ska inte vara några problem med kåpan, dock så får fästet inte vara mycket högre än 35mm då gaffelbenen är grövre längre ner.

Diametern är i alla fall 54 mm, det kanske till och med går att hitta styre från en skrotad hoj.

IMG_1956 - Copy.JPG
 
Det är en lång vinter så vi ska nog hinna med en del modifieringar:tummenupp

Det ska inte vara några problem med kåpan, dock så får fästet inte vara mycket högre än 35mm då gaffelbenen är grövre längre ner.

Diametern är i alla fall 54 mm, det kanske till och med går att hitta styre från en skrotad hoj.

View attachment 248289

Det kommer ju att vara rätt spännande att följa om något. Fick idén om att testa Superduke med clipon efter att kört på bana första gången, men tog den lätta vägen och köpte en riskokare. Tänkte då att Cbren ändå borde prestera "bättre" då den ändå är en sporthoj. Fast det är ju mycket man saknar i Hondan som gör Duken så härlig som den är. Kanske blir en SD igen? Fast i R form och med clipon då:) R:en känns ju härligt rå om något med den sadeln!
 
Det kommer ju att vara rätt spännande att följa om något. Fick idén om att testa Superduke med clipon efter att kört på bana första gången, men tog den lätta vägen och köpte en riskokare. Tänkte då att Cbren ändå borde prestera "bättre" då den ändå är en sporthoj. Fast det är ju mycket man saknar i Hondan som gör Duken så härlig som den är. Kanske blir en SD igen? Fast i R form och med clipon då:) R:en känns ju härligt rå om något med den sadeln!

Det var precis min tanke:)

Har funderat på att byta till sporthoj igen, men det är något speciellt med SD:en. Kommer garanterat ha min kvar nästa år men med vissa modifieringar som borde göra den lite bättre på bana.

Klart att du ska köpa en SDR:tummenupp
 
Det var precis min tanke:)

Har funderat på att byta till sporthoj igen, men det är något speciellt med SD:en. Kommer garanterat ha min kvar nästa år men med vissa modifieringar som borde göra den lite bättre på bana.

Klart att du ska köpa en SDR:tummenupp

Hehe så ofta som jag byter hoj, även om jag inte vill så kan det mycket väl infinna sig en SDR -08 i garaget efter nästa säsong. Måste köra bladen åtminstone en halvsäsong innan jag byter in eller säljer den.
 
Det är en lång vinter så vi ska nog hinna med en del modifieringar:tummenupp

Det ska inte vara några problem med kåpan, dock så får fästet inte vara mycket högre än 35mm då gaffelbenen är grövre längre ner.

Diametern är i alla fall 54 mm, det kanske till och med går att hitta styre från en skrotad hoj.

View attachment 248289

Ser ju inte ut att vara något problem det där, tills jag kom på en sak. Fästet till styrdämparen sitter ju precis där (snart även på din hoj :tummenupp ) Eller det kanske du har med i beräkningarna? Hade ingen bra bild på min, men du ser ju på ett ungefär.

En annan sak, hur brukar ni andra gå till väga när ni rengör kedjan? Någon som har något riktigt bra stalltips? 5-56 och tandborste?
 

Bifogat

  • DSC00234n.jpg
    DSC00234n.jpg
    201.6 KB · Visningar: 77
Bromsrengörning och trasa ?

Jag gjorde så för 30 minuter sedan....fast jag hade Biltemas kedjerengöringsspray (för cykel men jag provade ändå). Det gick åt ett par trasor men kedjan blev skinande ren. Smidigt värre med depåstådet som jag skrev om tidigare.

Mycket skvätt och elände som gör att man måste göra rent svingen och fälgen efteråt men jag gissar att det inte finns några genvägar här?

FO

Ett tips från coachen......hämtat från dumhetskontot......

På BKK i Gelleråsen fick man en liten klisterlapp fastsatt på "kåpan" ovanför lyktan. Tänkte ta bort klisterresterna med lite förtunning som råkade stå närmast i garagehyllan............ :huvet_under_armen .....det var inte ett av mina ljusaste studer....kåpan tålde inte den styrkan....kan tänka mig att fösterputs varit en bättre variant. Nu behöver jag köpa en nu sån för den jag har ser eländig ut nu.

Slut på tips för denna gång, hej hopp
 
Last edited:
Ser ju inte ut att vara något problem det där, tills jag kom på en sak. Fästet till styrdämparen sitter ju precis där (snart även på din hoj :tummenupp ) Eller det kanske du har med i beräkningarna? Hade ingen bra bild på min, men du ser ju på ett ungefär.

En annan sak, hur brukar ni andra gå till väga när ni rengör kedjan? Någon som har något riktigt bra stalltips? 5-56 och tandborste?

Fan, det tänkte jag inte på :(

Man måste nog försöka tillverka ett fäste på clip-on styret för styrdämparen.....

Jag kör alltid med 5-56 eller WD40 på en trasa och sedan torkar av kedjan.
Spraya inte direkt på kedjan, då kommer det att tränga in mellan rullarna och fettet kan lösas upp.
 
Fan, det tänkte jag inte på :(

Man måste nog försöka tillverka ett fäste på clip-on styret för styrdämparen.....

Jag kör alltid med 5-56 eller WD40 på en trasa och sedan torkar av kedjan.
Spraya inte direkt på kedjan, då kommer det att tränga in mellan rullarna och fettet kan lösas upp.

Borde inte Nickes genväg (från länken) göra att det tränger in mellan rullarna också....? Givetvis så har jag sprayat på kedjan och torkat, katastrof eller mindre bra? :näsblod
 
Borde inte Nickes genväg (från länken) göra att det tränger in mellan rullarna också....? Givetvis så har jag sprayat på kedjan och torkat, katastrof eller mindre bra? :näsblod


Det är riktigt, men det är nog inte 5-56 som används.
Man behöver inte ta bort fettet i rullarna det räcker med att man har fått rent utanpå och sedan på med nytt medel som tränger in i rullarna.

Har man väl fått i smust och rus innanför rullarna så är det bara en tidsfråga innan kedjan är slut:gnissla

Man hinner med ett inlägg i reklampausarna:D
 
Jag gjorde så för 30 minuter sedan....fast jag hade Biltemas kedjerengöringsspray (för cykel men jag provade ändå). Det gick åt ett par trasor men kedjan blev skinande ren. Smidigt värre med depåstådet som jag skrev om tidigare.

Mycket skvätt och elände som gör att man måste göra rent svingen och fälgen efteråt men jag gissar att det inte finns några genvägar här?

FO

Ett tips från coachen......hämtat från dumhetskontot......

På BKK i Gelleråsen fick man en liten klisterlapp fastsatt på "kåpan" ovanför lyktan. Tänkte ta bort klisterresterna med lite förtunning som råkade stå närmast i garagehyllan............ :huvet_under_armen .....det var inte ett av mina ljusaste studer....kåpan tålde inte den styrkan....kan tänka mig att fösterputs varit en bättre variant. Nu behöver jag köpa en nu sån för den jag har ser eländig ut nu.

Slut på tips för denna gång, hej hopp

Klistermärken och liknade tar man enklast bort med värmepistol och tålamod, ta det lugnt med värmen så det inte blir för varmt bara.

Fan, det tänkte jag inte på :(

Man måste nog försöka tillverka ett fäste på clip-on styret för styrdämparen.....

Strunta i styrdämparen tillsvidare och testa ett clip-on först, så vet du om det är intressant överhuvudtaget, innan du lägger ner tid och pengar på det.

Nån måste ju ha ett clip-on liggandes som du kan få låna.
 
Last edited:
Styrdämparen är redan beställd:gnissla

Testa ett clip-on innan du monterar den, så ser du om det är lönt att fixa problemet.

Har inte så stor koll på grejer till SD´n än, men finns det ingen styrdämpare man kan fästa på undersidan eller liknande.

Kom ihåg att ge ett utlåtande här sen:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top