Vit rök efter service. Vad har hänt

appx

Medlem
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
BMW S1000RR -12
Hej. Lämnade in bågen på service för en månad sen. Efter dess så har den spytt ut vit rök. Först var det mest under start, trodde att det skulle försvinna men det har bara blivit värre. Nån packning eller liknande som gått sönder? Gjorde stora servicen och kollade även ventilerna. Har en -00 Aprilia RSV Mille.

vit rök tyder oftast på trasig topplockspackning...försvinner det nån kylarvätska?

Har faktiskt inte kollat.. Inte kört så mycket men börjar inse att det är nått som inte stämmer. Märkte det dagen efter servicen. Är det nått som de orsakat när de rotade omkring eller är det bara omständighet att de skedde just dagen efter?

Har faktiskt inte kollat.. Inte kört så mycket men börjar inse att det är nått som inte stämmer. Märkte det dagen efter servicen. Är det nått som de orsakat när de rotade omkring eller är det bara omständighet att de skedde just dagen efter?

man behöver ju inte lyfta av toppen för att ställa ventilerna så jag tror inte att dom vart och pillat på den packningen... topplockspackningen behöver man ju inte vara på för att den ska gå sönder..

Ta kontakt med verkstaden direkt, du borde gjort det på en gång. Visar det sig vara ett garantiärende är det ju inte så bra om du väntat en månad. De kan ju hävda att mycket kan ha hänt sedan dess de gjorde servicen.

Tycker jag

/j

Fuktigt på nätterna, kondens? Fast den står ju knappast utomhus i Vårby va?:rolleyes:

Fuktigt på nätterna, kondens? Fast den står ju knappast utomhus i Vårby va?:rolleyes:

Även om det står under tak så är det ganska fuktigt. Inte så många som har värmen påslagen så här års.
Kan faktiskt vara kondens.
Är det stora mängder vit rök? Och hur länge ryker det?

Mats

Som de flästa är inne på så är det säkert så att det kommer in någon sorts vätska i maskineriet...kylarvätska eller om det kommer in vatten på något sätt ..på min gamla mc fick jag in vatten i avgasröret men efter ca 5 minuter så slutade den vita röken.

ta kontakt med verkstan direkt!

Hur mycket olja fyllde dom på ?
Aprilian har ju torrsump så det är svårt att dosera rätt ifall man bara går efter mättuben på sidan.

Det som händer om man har för mycket olja är att den trycker in överskott i luftburken. Gärna när man stängt av, stannat och ställer hoj i lätt lutning på stödet. Sen när man skall starta så rinner det rakt ner i cylindern = rök vid start.

Fast har det ökat på sista tiden kan det vara något annat.

Klockren. Nä. Inomhus garage + bur + lås :tummenupp

Problemet som jag ser det är att samma händer när jag startar bågen efter ha tankat eller liknande och bågen är varm. Så bör inte vara fukt. Blir nog att lämna in den på verkstaden. Tack så mycket för all info

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D