Agerande i tingsrätten

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Förra året, 1 juli, stoppade jag en rattfull jävel genom att ringa polisen. Harry Haffa kom men precis när Harry H svänger in på parkeringen så hinner den skyldiga stänga av motorn och Harry H har inte sett det med egna ögon. Alltså får jag ställa upp som vittne. Kan lova...det var så man själv blev full av att vara i närheten. Harry H gjorde alkotest och det visade...typ...genomslag på mätaren så LCD displayen snurrade ett par varv runt månen.

Nåväl...saken är den att nu på tisdag är jag kallad till tings för att vittna. Min fråga är då om det utspelar sig som man ser på film? (Har ju aldrig varit i en tingssal :gnissla )

Sitter man i vittnesbåset med den anklagade på skambänken och ska peka ut den anklagade? :va
Det är ju såååå lysande nu mer än ett år efteråt.

Det jävliga i ärendet är ju att jag inte kommer ihåg hur gubbjäveln ser ut! Kom ju inte för mig att slita fram kameran och plåta fanskapet heller! :huvet

So tell me....hur går det till?

Jag har vittnat en gång , och det var inte alltför roligt. Du sitter där med alla blickar mot dig ,och alla letar bara fel i det du säger och tror du hittar på. Iaf hade jag den känslan. Men det går nog bra. Jag var bara 20 år då,så det gjorde väl lite till nervositeten. :)

Den tilltalade sitter bredvid sin försvarare, du som vittne kommer att "sväras in".

Detta betyder att du vittnar under ed och det medför staffansvar om du ljuger.

Det kan ju vara så att du minns när du väl får syn på killen igen annars så får du säga som det är att du inte minns.

Åklagaren kommer att börja ställa frågor till dig och sedan är det försvarets tur.

Svara sanningsenligt så kommer det att gå bra.

Den tilltalade sitter bredvid sin försvarare, du som vittne kommer att "sväras in".

Detta betyder att du vittnar under ed och det medför staffansvar om du ljuger.

Det kan ju vara så att du minns när du väl får syn på killen igen annars så får du säga som det är att du inte minns.

Åklagaren kommer att börja ställa frågor till dig och sedan är det försvarets tur.

Svara sanningsenligt så kommer det att gå bra.

Ja, att man ska avlägga ed, det vet jag och har inte det minsta avsikt att ljuga då jag finner hans agerande svinigt. Må hända att han har nån medicinsk "ursäkt" men det gör inte mitt tyckande mer lindrigt.

Hoppas att jag kommer ihåg ansiktet när jag ser honom.

Jag hade ju aldrig förlåtit mig själv om jag morgonen därpå hade läst i tidningen att någon blivit ihjälkörd av ett rattfyllo bara för att jag hade underlåtit mig att larma.

ja det finns likheter med det man ser på tv...
du kommer se han som är dömd..

Det är väl därför som det är svårt att få folk att vittna. Dom gör det ju inte direkt behagligt för ett vittne. iaf inte mig. Ta't lugnt bara :)

Så är det nog.
Envig med skarpt stål är den enda lösningen! :mattias :tungan

ja det finns likheter med det man ser på tv...
du kommer se han som är dömd..

Hur menar du? Att jag kommer att ha honom som dömd i sinnet eller att han KOMMER att bli dömd av tinget för rattfylla?

Last edited:
Japp, det är exakt som på film. Lite inspiration:

afewgoodmenjacktruth.JPG

"YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH!"

Man sitter utanför rättssalen och sen blir man inkallad. Du kommer att se den aklagade, han sitter vid sin advokat. Du får några frågor från åklagaren och kanske några från försvararen. Sen frågar domaren om du vill ha betalt för din närvaro (förlorad arbetsinkomst och körning). Efter det blir du utskickad. Klart.

Lite OT men ska det verkligen behöva ta över ett år för kvarnarna att mala i rättssystemet? Det hade troligen varit mycket lättare att minnas hur han såg ut om rättegången hållits 1-2 veckor efter incidenten. Det krävs ju knappast en omfattande polisutredning i ditt ärende.

Lite OT men ska det verkligen behöva ta över ett år för kvarnarna att mala i rättssystemet? Det hade troligen varit mycket lättare att minnas hur han såg ut om rättegången hållits 1-2 veckor efter incidenten. Det krävs ju knappast en omfattande polisutredning i ditt ärende.
Nej nej, oftast väljer man ju "Ärendet avskrivs i brist på bevis" (givetvis utan att ens ha sneglat på eventuella bifogade bevis). Då brukar det gå snabbare än ett år.

Du ska för allt i världen inte ljuga!! Du kan ju på fråga om du känner igen mannen att du inte kommer ihåg hur han såg ut men att polisen pratade o apporterade den personen som kört bilen..

Ha ha. Du verkar ha kollat lite väl mycket på amerikanska rullar. Har vittnat i både TR, HR samt HD och jag lovar att det inte är så märkvärdigt som man tror.
Men ett tips är att inte sitta och några skämt.

Nä, ljuga är inte ett alternativ. Jag hoppas att han får vad han förtjänar, den saken är säker.

Ha ha. Du verkar ha kollat lite väl mycket på amerikanska rullar. Har vittnat i både TR, HR samt HD och jag lovar att det inte är så märkvärdigt som man tror.
Men ett tips är att inte sitta och några skämt.

Har ju inget att jämföra med och tror mig ha fått en bild över hur det kommer att gå.

Försvarsadvokat ---> :kulspruta :kryckor <--- JKay

:tungan

Äh, jag ska begära envig! :D

Last edited:
Hur menar du? Att jag kommer att ha honom som dömd i sinnet eller att han KOMMER att bli dömd av tinget för rattfylla?
jag menade mer som mavve skrev
Man sitter utanför rättssalen och sen blir man inkallad. Du kommer att se den aklagade, han sitter vid sin advokat. Du får några frågor från åklagaren och kanske några från försvararen. Sen frågar domaren om du vill ha betalt för din närvaro (förlorad arbetsinkomst och körning). Efter det blir du utskickad. Klart.

jag menade mer som mavve skrev

Så är det nog ja. :)

Håller med om att det är förjävligt att det ska ta så förbannat lång tid innan det är dax. Alla som ställer upp som vittnen har ju inte MITminne att nyttja. (Jag kommer fan knappt ihåg vad jag åt till frulle igår! :gnissla )

Last edited:
förhoppningsvis behöver du inte fundera så mycket på om de var han eftersom polis kom dit och haffade honom så bör de vara rätt person som sitter som utpekad då inte bara av dig utan av polisen som var där och omhändertog honom. du behöver ju bara redogöra för vad som hände innan polisen kom dit.
och risken att fyllot som satt i bilden och tänkte köra som blev stoppad av dig lyckats byta ut sig själv mot ett annat fyllo innan polisen kom är väll inte så stor:S

förhoppningsvis behöver du inte fundera så mycket på om de var han eftersom polis kom dit och haffade honom så bör de vara rätt person som sitter som utpekad då inte bara av dig utan av polisen som var där och omhändertog honom. du behöver ju bara redogöra för vad som hände innan polisen kom dit.
och risken att fyllot som satt i bilden och tänkte köra som blev stoppad av dig lyckats byta ut sig själv mot ett annat fyllo innan polisen kom är väll inte så stor:S

Haha...nä, det får vi hoppas att han inte hann byta ut sig! :D Jag hade honom under uppsikt hela tiden tills polis kom till plats så det ska nog inte vara problem med det. Men just saken att det tar så förbannat lång tid innan ärendet tar sig till tings! DET reagerar jag starkt på. Trodde fan det var Xet som hittat på ngt med barnen ju!
Med tanke på hur lång tid de tagit så antog jag att det var utagerat.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg