Prövar min lycka

Madrock

Road slickers
Gick med
18 Jul 2006
Hoj
Yamaha MT-09 2016
Jag har en minimoto med problemet att när jag gasar så dör den (OM den står i marken) Om hjulet är i luften är det bara att gasa men så fort den får lite tyngd så slutar den (går ibland att köra 100 m innan den dör) har gjort rent förgasaren osv osv.. Nått tips?

Har försökt få hjälp i minimoto/fiddy forumet men det är inte så många som läser där.

Har den alltid varit sån? Eller är det något du ändrat?

Har du testat att justera nålen?

\Masonit

låter som den får för mycket soppa.. gör ett försök att justera nålen..

mvh robb

hmm antar att den inte har ventiler. då skulle jag kolla'
1 flödarnivå, igensatta ledningar m,m som ovanstående skrivit
2 igensatt luftfilter
3 tändning gnista, elektrod glapp
4 slitna kolvringar ,cylinder sliten
här har du några alternativ hoppas det hjälper

Har den alltid varit sån? Eller är det något du ändrat?

Har du testat att justera nålen?

\Masonit
Den dog helt och hållet efter ca 2 timmars körande + nån timmes "inkörning"
Sen stoppa jag i lite stoppning i form av stålull (som satt på min moppe förr) För jag tänkte att 2 takt måste ju ha motstånd och det var knappt nått alls, Sen efter det så blev den som jag beskrev.

Har testat flytta nålen upp och ner kollat luftfiltret har jag oxå gjort och tändningen är inte glapp

Om man låter den stå på tomgång ett tag så efter en viss tid (olika varje gång) Så låter det som om den automatiskt gasar upp och dör på engång, Typ som om du skulle lägga i ettan emot en väg och försöka burna men det går inte.

Den dog helt och hållet efter ca 2 timmars körande + nån timmes "inkörning"
Sen stoppa jag i lite stoppning i form av stålull (som satt på min moppe förr) För jag tänkte att 2 takt måste ju ha motstånd och det var knappt nått alls, Sen efter det så blev den som jag beskrev.

Har testat flytta nålen upp och ner kollat luftfiltret har jag oxå gjort och tändningen är inte glapp

Om man låter den stå på tomgång ett tag så efter en viss tid (olika varje gång) Så låter det som om den automatiskt gasar upp och dör på engång, Typ som om du skulle lägga i ettan emot en väg och försöka burna men det går inte.

Om den gasar upp av sig själv innan den dör så får den inte bensin som den ska. Samma fenomen uppstår framförallt på 2 taktare när man börjar få soppatorsk.

Testa att släppa efter på tanklocket för att se att det inte är problem med luftningen i tanklocket. Kontrollera så du inte har skit i tanken som blockerar bensinen. Igensatt bränslefilter? Blåsrent förgasaren med tryckluft.

\Masonit

Om den gasar upp av sig själv innan den dör så får den inte bensin som den ska. Samma fenomen uppstår framförallt på 2 taktare när man börjar få soppatorsk.

Testa att släppa efter på tanklocket för att se att det inte är problem med luftningen i tanklocket. Kontrollera så du inte har skit i tanken som blockerar bensinen. Igensatt bränslefilter? Blåsrent förgasaren med tryckluft.

\Masonit

Tänkte precis skriva samma sak. Värt att kolla.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D