Fotoskrivare eller skicka på lab?!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Fotoskrivare eller skicka på labb?!

Jag är för tillfället på jakt efter en skrivare och började kika på en multi-skrivare från Canon (Pixma MP 610) som fått bra betyg och är en "riktig" fotoskrivare...

Jag har tänkt köpa en multifunktionsskrivare men det jag grubblar över är huruvida det är värt att köpa en fotoskrivare... Vill man tillgodogöra sig canons "chromalife"-kvalité krävs ju att man köper både papper och bläck från dem. Bara pappren från dem kostar då ca 9kr styck vilket är vad fujifilm tar för en förstoring till 20*30.... Ska man dessutom räkna av skrivarkostnad samt bläck så verkar ju fotoskrivare vara en ren förlustaffär...

Hjälp mig tänka rätt nu...
Vad göra?!

a) Inse att jag gjort en tankevurpa och tjaxa Canonskrivaren?! (visa gärna på tankevurpan isåfall)
b) Inse att jag tänkt rätt och köpa en billig multiskrivare och överlåta fotoutskrifterna till fotolabbet?!
c) Skita i allt och kröka bort pengarna?

Last edited:
Skit i allt och kröka bort pengarna!

Närå.
Jag har föregångaren MP600 och är väldigt nöjd med den. Den har samma patroner men är något långsammare. Det går att köpa förpackningar med 3 patroner och 50 fotopapper på tex Webhallen för 350:-. Dock har diverse tidskrifter räknat på vad en kopia kostar och det brukar hamna på mellan 3 och 6 spänn på egen skrivare och det går att få det framkallat på lab för ca 1 - 2 kr.
Jag tycker att fördelen med Canonmultin är att den har lite schyssta features som kortläsare på fronten(enbart läsfunktion), släde för direktutskrift på srkivbara cd/dvdskivor samt scanner. För min del en apparat istf för tre.

Gör som jag skriv ut de kort du behöver snabbt på den egna skrivaren och resten på lab.

Morsan ville ha en fotoskrivare, så jag räknade lite på vad det skulle kosta att skriva ut själv. Oavsett hur många kort man skrev ut så lönade det sig aldrig att skriva ut själv jämfört med lab, och hon hade inga som helst behov av att få fram papperskort NU heller. Så nån skrivare blev det aldrig.
Jag har lite svårt att se fördelarna med en fotoskrivare faktiskt... Många fotofirmor har ju snabbutskrifter dessutom.

Det finns inga fördelar med fotoskrivare när det är så billigt att framkalla som det är idag. Dessutom får man betydligt bättre kvalitet på både papper och bild om man låter skicka iväg det. Behöver du stora kopior så kontaktar du t.ex. http://www.crimson.se :tummenupp

Oavsett hur många kort man skrev ut så lönade det sig aldrig att skriva ut själv jämfört med lab

Det finns inga fördelar med fotoskrivare när det är så billigt att framkalla som det är idag.

Det låter nästan som det får bli en budget-multi-skrivare för dryga femhundringen då för att hantera "hemmakontorets" behov så får fotolabben sköta fotografierna.

Nu säljer Elgiganten Pixma Mp610 för dryga tusenlappen.. känns att det är värt det då.

Det blev en Pixma MP610 idag. 1090:- på Elgiganten var ett kalaspris med tanke på att prisjakt inte hittar den under 1200:- på de 99 lista svenska handlare som finns med i deras prisjämförelse. Även om jag inte kommer skriva ut så mycket foton verkar det vara en grymt kompetent skrivare. Möjligheten att skriva direkt på DVD-skivor var en positiv överaskning.

Fan vilken grym skrivare! 1090:- är den lätt värd. Ingen multiskrivare i budgetklassen kan komma i närheten så den var värd de där hundralapparna extra med tanke på att den fortfarande är otroligt billig.

Fan vilken grym skrivare! 1090:- är den lätt värd. Ingen multiskrivare i budgetklassen kan komma i närheten så den var värd de där hundralapparna extra med tanke på att den fortfarande är otroligt billig.

:tummenupp
Då kommer vi att få se bilder tagna på utskrivna tavlor hädanefter? :)

*/ ?>
Back