Cross- VS motardfjädring?

  • Thread starter Thread starter AP
  • Start date Start date

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Lite allt möjligt
Hur stor skillnad är det på cross och supermoto fjädring?

Säg inte att jag ska söka upp svaret för denna sökmotorn är ju knappt homo och säg inte att jag inte ska säg något om att sökmotorn är homo heller. haha. For sure!
 
Jag ställer mina fjädringar så dom går jämt över en mx-bana och sen får det gå som det går på vägen - jag kör mer mx än motard. Tycker det funkar oerhört bra faktiskt.
 
Jag har kört min TTR några timmar och som nybörjare har jag kommit fram till:
När man gör hårda inbromsningar från 90 så går gaffeln nästan i botten när bakhjulet reser sig. Därför ska jag spänna om den så den blir hårdare. Har ingen aning om vad förspänning eller nåt sånt är.
Antar att det är endurofjädring nu, så jo även nybörjare kan känna skillnad:fakta
 
Jag har kört min TTR några timmar och som nybörjare har jag kommit fram till:
När man gör hårda inbromsningar från 90 så går gaffeln nästan i botten när bakhjulet reser sig. Därför ska jag spänna om den så den blir hårdare. Har ingen aning om vad förspänning eller nåt sånt är.
Antar att det är endurofjädring nu, så jo även nybörjare kan känna skillnad:fakta

Är verkligen ttr utrustad med riktig endurofjädring? Jag tror inte det. Sist jag satt bakom styret på en sån kändes den väldigt mjuk o svängig jämfört mot exempelvis min te vilken INTE nästan-bottnar från 90 - varken före eller efter mx-konvertering. Skillnad på endurofjädring o offroadfjädring.

Det är mina 50 cent.
 
Är verkligen ttr utrustad med riktig endurofjädring? Jag tror inte det. Sist jag satt bakom styret på en sån kändes den väldigt mjuk o svängig jämfört mot exempelvis min te vilken INTE nästan-bottnar från 90 - varken före eller efter mx-konvertering. Skillnad på endurofjädring o offroadfjädring.

Det är mina 50 cent.

Okej jag kan noll nada om sånt här. Men det sitter ju Öhlins bak och nått annat märke (Paioli?) fram. Ska väl vara rätt hyfsade komponenter iaf. Sen om det är enduro- eller offroadfjädring har jag ingen aning om. Det jag menar är att det är inte motardfjädring, och när jag bromsar från 90 går gaffeln i botten, därför skulle jag behöva skruva lite på skruven så den blir inställd för gata.
 
Okej jag kan noll nada om sånt här. Men det sitter ju Öhlins bak och nått annat märke (Paioli?) fram. Ska väl vara rätt hyfsade komponenter iaf. Sen om det är enduro- eller offroadfjädring har jag ingen aning om. Det jag menar är att det är inte motardfjädring, och när jag bromsar från 90 går gaffeln i botten, därför skulle jag behöva skruva lite på skruven så den blir inställd för gata.

Jo visst är det bra komponenter, ingen tvekan om saken. Men även Öhlins har dämpare som inte är gjorda för enduroåkning, en slaglängd på ~200mm till trots. Är liksom vad dom är gjorda för och inte vad dom används till som spelar roll.

Om den bottnar så lätt så testa skruva åt kompen lite och, om det behövs efter det, häll i lite mer olja alternativt en tjockare sådan. Först när man har labbat med allt sånt och inte får det att lira så kan man börja fundera på att antingen konvertera om sin stötdämpning helt eller byta ut den mot bättre dito.
 
Last edited:
Men som nybörjare som vill köra mycket bana så säger då alla kitta om.

Om man har en hoj som e värd att lägga dom pengarna på ja

Jag började på endurofjädring och jag tycker att man kan gott köra första säsongen bana med den, det finns så mycke att lära sig från början att man kan inte hantera något bättre. Ska man då uppgradera så byter man hoj för man vill inte ha en enduro. Crosshoj ok, om det är en YZF/KXF/RMZ/CRF, men deras fjädringar fungerar till supermoto, speciellt svensk supermoto.
 
Okej jag kan noll nada om sånt här. Men det sitter ju Öhlins bak och nått annat märke (Paioli?) fram. Ska väl vara rätt hyfsade komponenter iaf. Sen om det är enduro- eller offroadfjädring har jag ingen aning om. Det jag menar är att det är inte motardfjädring, och när jag bromsar från 90 går gaffeln i botten, därför skulle jag behöva skruva lite på skruven så den blir inställd för gata.

Du kan styva upp förspänning och returdämpning ganska rejält både fram och bak om det behövs.
Jag kunde då lägga all min vikt över styret på full broms utan att min gaffelö bottnade helt. Nu var det tyvärr lite kallt i backen så hjulet ville släppa så jag har inte testat hur den reagerar på en stoppie.
Fråga Supermoppe....han vet.
 
Du kan styva upp förspänning och returdämpning ganska rejält både fram och bak om det behövs.
Jag kunde då lägga all min vikt över styret på full broms utan att min gaffelö bottnade helt. Nu var det tyvärr lite kallt i backen så hjulet ville släppa så jag har inte testat hur den reagerar på en stoppie.
Fråga Supermoppe....han vet.

Jo har originalhandbok så jag ska styva upp den litegrann. Har kört Supermoppes hoj och har för mig den var lite styvare än min :va

Han kan sina grejer :fakta
 
Det du behöver för att jystera gaffeln är en liten flatmejsel.
Jysterskruvarna sitter i gaffel locken och längst ner på undersidan.
Bara att vrida upp några klick tills du blir nöjd.

Personligen hade jag inte brytt mig tills hojen var fixad - du vet vad jag pratar om.
 
Antar att det är endurofjädring nu, så jo även nybörjare kan känna skillnad:fakta
Klart man kan känna skillnad även som nybörjare. De riktiga race-hojjarna (typ de som de kör med i VM) klarar inte en nybörjare av att köra för att de är för skarpa.

Sen om skillnaden kommer göra någon större skillnad första året man kör, det är det som är frågan. Jag tycker inte att det gör det. Och kör man en TTR så ska man defenetivt byta hoj innan man börjar köra seriöst. Ingen motardfjädring i världen kommer kunna fixa den hojjen.

Ps, din fjädring ska inte bottna vid en inbromsning oavsett om du har enduro eller motocrossfjädring. Då äre nånting som e tjall på den
 
Klart man kan känna skillnad även som nybörjare. De riktiga race-hojjarna (typ de som de kör med i VM) klarar inte en nybörjare av att köra för att de är för skarpa.

Sen om skillnaden kommer göra någon större skillnad första året man kör, det är det som är frågan. Jag tycker inte att det gör det. Och kör man en TTR så ska man defenetivt byta hoj innan man börjar köra seriöst. Ingen motardfjädring i världen kommer kunna fixa den hojjen.

Ps, din fjädring ska inte bottna vid en inbromsning oavsett om du har enduro eller motocrossfjädring. Då äre nånting som e tjall på den

Jo, nu ska ju inte jag köra supermoto, och skulle jag göra det så skulle ttr vara den sista hojen jag skulle välja. Fjädringen bottnar inte, men den är inte långt ifrån.

Gottorque
Det blir till att fixa fjädringen i vår möjligtvis i höst.. I vinter blir det lite bling, slipon, osv.:)
 
Sen om skillnaden kommer göra någon större skillnad första året man kör, det är det som är frågan. Jag tycker inte att det gör det. Och kör man en TTR så ska man defenetivt byta hoj innan man börjar köra seriöst. Ingen motardfjädring i världen kommer kunna fixa den hojjen.
Ja du provade ju min gamla TTR på Åland. :hihi
 
Henke Karlsson kom 4 i SM förra året och han hade Crosschimsat. Gaffeln blir lite mjuk men då han bromsar mer bak ( slidar) så kommer inte det direkta trycket lika fort så att gaffeln niger lika mycket som om du bara bromsar med frambromsen.

Inställningarna han körde var allt i bott och öppna två klick. Enkelt va.
I år kom han trea i SM med motardfjädring :)

Klart det går att köra med crossgrejer men se till att höja upp styret så att du kan köra med ca 30mm uppstick så att hojen svänger ordentlig.
 
Jag körde de första åren med endurofjädring och det fungerade riktigt bra trots allt. I synnerhet med gatdäck. Fördelen var också att hojen var bekväm att åka med på ojämnt underlag och sög upp stora tjälskott och annat man råkade ut för. Med slicks och framförallt när bakfälgen blev 5", så gick det inte längre lika bra på asfaltsbana om man pressade hårt. Justeringsmöjligheterna räckte inte till för att få bort studsandet som dök upp i fram.

Efter ombyggd fjädring så går hojen riktigt fint på bana, men komforten är klart mycket sämre på gata och för allmänt bruk och gruspartierna på en riktig motardbana är mer krävande. Rejs-anpassat är med andra ord inte alltid det man vill ha på en brukshoj för blandad körning och måste man välja, så är ofta den mjukare och mer förlåtande fjädringen att föredra (för de flesta). Motardfjädring på gathojar är ofta långt ifrån tävlingsredskapens...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top