Rödflagg - konstig regel

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Visst är det en konstig regel; att när det blir rödflagg backar man ett varv och anger resultat/avgör vilka som får vara med på omstart, efter ställningen denna passering.
Alltså, om jag är orsken till en vurpa så kan jag ändå komma med i resultatet.
Konstigt. Varför är det så?:confused:
 
Last edited:
Inte för att jag har nåt svar, men regeln har missbrukats i bland annat S600-VM och i AMA superbike. Folk har kraschat och med vett (eller ovett) och vilja legat kvar på banan för att få ut en rödflagg och därmed kunna starta om och få en ny chans. Fabian Foret dyker upp i mitt något disiga minne.
 
Reglen säger väll som så att är man själv orsaken till att de blir röd flagg så får man inte vara med på omstart.
Det med omstart fick ju Harms veta nu senaste racet.
Sen vet ja inte hur de är om man har kört mer än 2/3 och orsakar en rödflagg om man får vara med i tabellen eller om dom suddar ut en då.
Är en luddig regel iallafall.
 
Regeln är bra och anus.
En som blir fälld har ju chansen att få fullfölja racet vid en ev omstart.
Dock så nyttjas ju inte regeln ordentligt iom att den som orsakat rödflaggan får starta om i de flesta fall!
 
Reglen säger väll som så att är man själv orsaken till att de blir röd flagg så får man inte vara med på omstart.
Det med omstart fick ju Harms veta nu senaste racet.
Sen vet ja inte hur de är om man har kört mer än 2/3 och orsakar en rödflagg om man får vara med i tabellen eller om dom suddar ut en då.
Är en luddig regel iallafall.

Den som orsakar en rödflagg får vara med!:fakta
Harms blev utesluten för att ha genat till depån.

Dock så nyttjas ju inte regeln ordentligt iom att den som orsakat rödflaggan får starta om i de flesta fall!

När har någon som orsakat en rödflagg INTE fått starta om?
 
Last edited:
Reglen säger väll som så att är man själv orsaken till att de blir röd flagg så får man inte vara med på omstart.
Det med omstart fick ju Harms veta nu senaste racet.
Sen vet ja inte hur de är om man har kört mer än 2/3 och orsakar en rödflagg om man får vara med i tabellen eller om dom suddar ut en då.
Är en luddig regel iallafall.

Vet inte om det där stämmer med omstart och 2/3. Men poäng får man iallafall för sin placering när rödflaggan orsakades, det har vi facit från Anderstorp i år på när rödflaggen skapades på 13e varvet.

Att Harms inte fick vara med på omstarten var ju för att han inte använde den vanliga depåinfarten för att ta sig tillbaka, han tog en genväg "inuti" banan tillbaka och det är inte tilltåtet.

/Nitrous

edit: gubben mossberg hann före :)
 
Den som orsakar en rödflagg får vara med!:fakta
Harms blev utesluten för att ha genat till depån.



När har någon som orsakat en rödflagg INTE fått starta om?

Lustigt att du tog upp det här, vi diskuterade detta idag, jag anser att har man vurpat ska man bli utan poäng!!!
 
En fråga till då: om de nu får vara med i en omstart med sin andracykel, är det samma transponder som satt på cykeln de vurpade med eller sitter det en transponder/MC? Funderade på hur det fungerar när de i MotoGP byter till en cykel med regndäck t ex, in i depån och ut igen innan man hunnit blinka ens
 
Lustigt att du tog upp det här, vi diskuterade detta idag, jag anser att har man vurpat ska man bli utan poäng!!!

Jo... förstår att du tänker så. Det var ju tråkigt för Christer att åka på en så ruggig vurpa, absolut, men poäng ska han ju inte ha!
 
Det finns väl en liten parantes på denna regel att arrangören kan utesluta den som orsakar rödflagg.
Att det sedan kanske sällan utnyttjas är väl för att de flesta som orsakar rödflagg brukar vara så trasiga och yra i bollen att regeln inte behövs.

En fråga till då: om de nu får vara med i en omstart med sin andracykel, är det samma transponder som satt på cykeln de vurpade med eller sitter det en transponder/MC? Funderade på hur det fungerar när de i MotoGP byter till en cykel med regndäck t ex, in i depån och ut igen innan man hunnit blinka ens

Med all säkerhet har den en transponder per hoj. Arrangören kan då se att de i MotoGp bytt cykel också.
 
Last edited:
Det har varit mycket spekulerande i dom olika inläggen i tråden.
Eftersom man räknar tillbaka till passeringen innan röd flaggningen så var ju Krille i det här fallet på hjulen och gjorde en passering = målgång.
Ponera att det i det här fallet skulle kunna bli en omstart och Krille varit hel och haft en cykel så hade han kunnat vara med. Det race som varit, är då historia och betydelselöst och räknas inte utan det blir ett sprintrace på dom återståender 4 eller 5 varven som var kvar. Ett helt nytt race mao, och det är först här som resultaten räknas.
 
Det har varit mycket spekulerande i dom olika inläggen i tråden.
Eftersom man räknar tillbaka till passeringen innan röd flaggningen så var ju Krille i det här fallet på hjulen och gjorde en passering = målgång.

Jo, det är ju just detta vi reagerar emot, att man backar ett varv (eller snarare att den som orsakar rödflaggen räknas i resultatet)
Taktiskt rätt vid en vurpa måste föjdakligen vara att ligge still som en död sill och hoppas på rödflagg.
Eller?
 
Jo, det är ju just detta vi reagerar emot, att man backar ett varv (eller snarare att den som orsakar rödflaggen räknas i resultatet)
Taktiskt rätt vid en vurpa måste föjdakligen vara att ligge still som en död sill och hoppas på rödflagg.
Eller?


Taktiskt rätt ja, men säkerligen kommer arrangören tillämpa möjligheten att utesluta i det fallet.
 
Taktiskt rätt ja, men säkerligen kommer arrangören tillämpa möjligheten att utesluta i det fallet.


Då kommer genast följdfrågan:
Vilken regel/paragraf i vårt reglemente skall tävlingsledningen stödja sig på för uteslutningen för att någon själv orsakat sin vurpa? Det är en sak om nån kör ner en förare så den vurpar, då kan den som orsakat vurpan säkert bli utesluten för ojust/farlig körning.
 
Taktiskt rätt ja, men säkerligen kommer arrangören tillämpa möjligheten att utesluta i det fallet.

Det är ju bara att säga att man tappade luften!

Då kommer genast följdfrågan:
Vilken regel/paragraf i vårt reglemente skall tävlingsledningen stödja sig på för uteslutningen för att någon själv orsakat sin vurpa? Det är en sak om nån kör ner en förare så den vurpar, då kan den som orsakat vurpan säkert bli utesluten för ojust/farlig körning.

Kan någon visa på att denna regel (att utesluta någon som orsakat en rödflagg) blivit tillämpad?
 
Last edited:
Det har varit mycket spekulerande i dom olika inläggen i tråden.
Eftersom man räknar tillbaka till passeringen innan röd flaggningen så var ju Krille i det här fallet på hjulen och gjorde en passering = målgång.
Ponera att det i det här fallet skulle kunna bli en omstart och Krille varit hel och haft en cykel så hade han kunnat vara med. Det race som varit, är då historia och betydelselöst och räknas inte utan det blir ett sprintrace på dom återståender 4 eller 5 varven som var kvar. Ett helt nytt race mao, och det är först här som resultaten räknas.

Hänger jag inte riktigt med på. Vad sägs om "6.7.4.3 Down is out"? Den som är ned är också utesluten från fortsättning.

Vid omstart gäller totala antalet varv samt sammanlagd tid. Mindre än 2/3 kört samt mer än 3 varv ger omstart annars slutkört med senaste målpassering som resultatlista.

Det är ju bara att säga att man tappade luften!



Kan någon visa på att denna regel (att utesluta någon som orsakat en rödflagg) blivit tillämpad?

En möjlighet... reglementet

3.3 Förare
Förare skall:
:.
5. Följa tävlingsledningens anvisningar.
6. Kan under särskilda omständigheter tilldelas bestraffning, om den gjort sig skyldig till osportsligt uppträdande eller medvetet nonchalerat gällande regler. En bestraffning innebär antingen uteslutning, i aktuell eller kommande tävling, i grövre fall, tillbakadragen licens. Beslut tas av Svemo

Orsakar man rödflagg finns mycket sannolika skäl för att 3.3.6 kan tillämpas.
 
Last edited:
Hänger jag inte riktigt med på. Vad sägs om "6.7.4.3 Down is out"? Den som är ned är också utesluten från fortsättning.

Vid omstart gäller totala antalet varv samt sammanlagd tid. Mindre än 2/3 kört samt mer än 3 varv ger omstart annars slutkört med senaste målpassering som resultatlista.




En möjlighet... reglementet

3.3 Förare
Förare skall:
:.
5. Följa tävlingsledningens anvisningar.
6. Kan under särskilda omständigheter tilldelas bestraffning, om den gjort sig skyldig till osportsligt uppträdande eller medvetet nonchalerat gällande regler. En bestraffning innebär antingen uteslutning, i aktuell eller kommande tävling, i grövre fall, tillbakadragen licens. Beslut tas av Svemo

Orsakar man rödflagg finns mycket sannolika skäl för att 3.3.6 kan tillämpas.
När det som i det här fallet gäller PRO Sb, om det skulle bli omstart så får alla som var med vid första starten vara med vid omstarten om dom kan, oavsett när/hur dom bröt. Det blir ett helt nytt sprintrace på dom resterande varven. Resultatet från det avbrutna racet räknas då inte!


Den här hänvisningen om föraren, går inte att hitta i vårt RR reglemente eller NT. Var har du hittat den???
Därför så håller inte det resonemanget.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top