KTM 690 Smc 2008

Ni som har monterat Fälgstrips på er hojar, köpte ni en rulle tejp ? lr köpte ni orginalet ? Men fan jag köpte orginalet som är färdigskuret men de sög ju me det :/
 
Ni som har monterat Fälgstrips på er hojar, köpte ni en rulle tejp ? lr köpte ni orginalet ? Men fan jag köpte orginalet som är färdigskuret men de sög ju me det :/

Ja det är inte så lätt nått av det egentligen.
De lättaste e o ta av fälgen o sen göra det.
Fast det är nog aningen lättare när de kommer på rulle, kan styra tejpen lite mer då.
Så till vintern innan isdäcken kommer på ska ja göra om mina..
 
Ja det är inte så lätt nått av det egentligen.
De lättaste e o ta av fälgen o sen göra det.
Fast det är nog aningen lättare när de kommer på rulle, kan styra tejpen lite mer då.
Så till vintern innan isdäcken kommer på ska ja göra om mina..

du snackar.. de e' skitsvårt även på rulle.. har ju inget å följa direkt så de e' sjukt svårt att lägga den jämt... på hondan ja hade innan fanns där en fkäns upp på fälgen precis innan däcket som tummen passa perfekt in i så de blev klockrena.. men ktmen e' helt basic, suger pung:arsele
 
du snackar.. de e' skitsvårt även på rulle.. har ju inget å följa direkt så de e' sjukt svårt att lägga den jämt... på hondan ja hade innan fanns där en fkäns upp på fälgen precis innan däcket som tummen passa perfekt in i så de blev klockrena.. men ktmen e' helt basic, suger pung:arsele

E de nån som snackar här så e de du, du har ingen erfarenhet av tejp så enkelt e de. Tycker du ska ta dej en titt på mina gamla fälgar som e strajpade..
 
E de nån som snackar här så e de du, du har ingen erfarenhet av tejp så enkelt e de. Tycker du ska ta dej en titt på mina gamla fälgar som e strajpade..

jojo... då kan du ju få visa sen ju...:tuttar
va gör du uppe ¨så här sent?? läggdags för längesen ju:va
 
Nu har jag bänkat hojen, inga glädjesiffror direkt, 50 Hk på slangen och typ 50 Nm. Bänken är tydligen känd för att visa för lite, men bryr mig egentligen inte om hur mkt effekt jag har, bänkade för att se vad jag har nu innan trim och hur bränsleblandningen ser ut.

Bänkade hela tiden utan dB-plugg, ändrade på luftburken efter varje gång.
Med locket av och ca 30-40% öppet mha silvertejp fick jag 48 Hk.
Med bara filtret fick jag 50 Hk och bäst vrid.
Utan filter, 50 Hk 2 Nm mindre än med filter och bäst blandkurva.
Ska få graferna digitalt senare.

Under alla körningar gick hojen för fett, så iaf på min hoj är det ingen fara att öppna helt. Stoppade ner kameran i luftburken och tog ett kort.
Org-burken är katastrof, hålet ner till insprutet är samma storlek som snorkels hål på locket till luftburken...

Power commandern ska komma i sep, har inte fått ngn konkret svar från Tuneboy än mer än att det är under slut-test, någon annan som lyckats få fram ett datum eller månad?
 
Med andra ord verkar hojen må bäst utan något lock alls och bara luftfiltret.

Har du tittat något på slangarna som går in/ur luftburken ?
Är väl nån typ av avgasretur eller från toppen?

Verkar inte så svårt att pilla bort hela burken,jag har haft min nästan av när jag kollade temp sensorn.
Dock vet jag somsagt inte hur det skulle påverkas om man tar bort burken,slangarna till/från burken och temp sensorn.
Kan temp sensorn må tro skicka nån signaler till insprut och påverka förbränningen?
Vilda gissningar och spekulationer från min sida men nyfiken på hur det egentligen ligger till.
Kanske finns där något att hämta genom "enkla" modifieringar.
50 hk lätt lite taskigt,skall väl vara mer orginal?
 
Med andra ord verkar hojen må bäst utan något lock alls och bara luftfiltret.

Har du tittat något på slangarna som går in/ur luftburken ?
Är väl nån typ av avgasretur eller från toppen?

Verkar inte så svårt att pilla bort hela burken,jag har haft min nästan av när jag kollade temp sensorn.
Dock vet jag somsagt inte hur det skulle påverkas om man tar bort burken,slangarna till/från burken och temp sensorn.
Kan temp sensorn må tro skicka nån signaler till insprut och påverka förbränningen?
Vilda gissningar och spekulationer från min sida men nyfiken på hur det egentligen ligger till.
Kanske finns där något att hämta genom "enkla" modifieringar.
50 hk lätt lite taskigt,skall väl vara mer orginal?


chmielex's tempsensor vart isönder för nån vecka sedan, och hojen gick precis som den gör när den inte var sönder.
 
Haha, nä jag hoppade inte av glädje precis, över 50 kus!

Luftburken ska bort, krossas och eldas upp.
Det finns 3 slangar om jag inte minns fel, en från toppen = vevhusvent.
Tror den går in i ett filter, därifrån går en slang till bakre delen på burken, vilket gör att oljedimman som trycks ut, sugs in i motorn.
Sista slangen går från statorn(?), högra sidan, tror bara det är kylning.

Tror att sensorn påverkar sprutet, ser ingen annan funktion.
Ju varmare luft, ju mindre syre och tvärtom, alltså borde blandningen justeras därefter.

Bollade många idéer idag, kan bli aktuellt att flytta batteriet till ung. där luftfiltret sitter idag för att få plats med ett rakt insugsrör, får se om det behövs.

Ska bli jävligt skoj att se hur bra man kan få till det!

Edit: Lite bilder

Här är bilden inifrån luftburken:
Rött = hålet till insprutet, så jäkla litet!!!
Grönt = "andra" slangen, vevhusvent
Blått = tempsensorn

En bild på bänkkurvorna
 

Bifogat

  • Luftburk.jpg
    Luftburk.jpg
    30.3 KB · Visningar: 135
  • Kurva.jpg
    Kurva.jpg
    49.1 KB · Visningar: 140
Last edited:
chmielex's tempsensor vart isönder för nån vecka sedan, och hojen gick precis som den gör när den inte var sönder.

Hm min spökar lite då och då,utbyt engång. Även haft kablebrott som åtgärdats och ser bra ut än idag,dock spökar F1 lampan lite då o då på sensorn än idag.
Kanske även den sensorn lever sitt eget liv :gnissla

Hm det såg ut som ett sugrör i burken,iförsig känt på snorkeln när jag pilla på sensorn men ej visst hur det såg ut förens nu när du skickat upp bilder Cubic.
 
Hm min spökar lite då och då,utbyt engång. Även haft kablebrott som åtgärdats och ser bra ut än idag,dock spökar F1 lampan lite då o då på sensorn än idag.
Kanske även den sensorn lever sitt eget liv :gnissla

Hm det såg ut som ett sugrör i burken,iförsig känt på snorkeln när jag pilla på sensorn men ej visst hur det såg ut förens nu när du skickat upp bilder Cubic.

Vet att när han fick sin bytt så klippte de av ett buntband som satt nånstans runt ramen och ihopa med andra sladdar. Och de klippte den för att bandet skar igenom sladden och orsakde div problem med tempsensorn. Bla kabelbrott.
 
hur tar man bort denna? gärna detaljerad förklaring. bilder hade varit toppen:tummenupp


Du tar din telefon, slår nummret till närmaste KTM verkstad.
Bokar en tid och sedan tar du på dig all din utrustning och startar din cykel.
Du kör nu försiktit din cykel till verkstan och hoppas dom kan ordna problemet medans du väntar. Förhoppningsvis slipper du betala om du nu köpt din cykel på stället, men det är inte alls något du ska räkna med. När du sedan får tillbaks din cykel så ska du köra försiktigt och hoppas du är nöjd med effekten, tror och hoppas för din del att de kommer vara en ganska betydlig skilland.


Hoppas du klarar dig utan bilder då jag inte har de tillgängliga på den här datorn. :tungan :tungan
 
Nu har jag bänkat hojen, inga glädjesiffror direkt, 50 Hk på slangen och typ 50 Nm. Bänken är tydligen känd för att visa för lite, men bryr mig egentligen inte om hur mkt effekt jag har, bänkade för att se vad jag har nu innan trim och hur bränsleblandningen ser ut.

Bänkade hela tiden utan dB-plugg, ändrade på luftburken efter varje gång.
Med locket av och ca 30-40% öppet mha silvertejp fick jag 48 Hk.
Med bara filtret fick jag 50 Hk och bäst vrid.
Utan filter, 50 Hk 2 Nm mindre än med filter och bäst blandkurva.
Ska få graferna digitalt senare.

Under alla körningar gick hojen för fett, så iaf på min hoj är det ingen fara att öppna helt. Stoppade ner kameran i luftburken och tog ett kort.
Org-burken är katastrof, hålet ner till insprutet är samma storlek som snorkels hål på locket till luftburken...

Power commandern ska komma i sep, har inte fått ngn konkret svar från Tuneboy än mer än att det är under slut-test, någon annan som lyckats få fram ett datum eller månad?

En liten fundering: Du fick 50 hästar medan andra kurvor visar på runt 60 på slangen. Samtidigt är du missnöjd med ditt drag. Kan det vara nåt fel på din? Bara en fundering som sagt. Känns ju inte som om man kan lita med den bänken annars liksom.

Testas ju enklast genom att du testar en annan likadan. Men det antar jag att du gjort?
 
Mm vet inte riktigt vad jag ska tro... Var ju hos en KTM-mek, inga felkoder och han provkörde tom och tyckte att den gick som den skulle...

Har testat en annan 690 SMC som går bra, det är inte jätteskillnad förutom att den hojen har bättre drag från botten, den känns mer jämnstark över hela registret. Vore kul att bänka hans hoj i samma bänk för att se skillnaden.
 
Då man blev ny KTM ägare för lite mer än en vecka sen, så har det bara blivit drygt 10 mil med tanke på väder och tid. Men igår och idag har det blivit något mer kört, närmare bestämt 60 mil. 25 i går och 35 idag, fan vad hård sadel. Har snart både läderhud och valkar på skinkorna:arsele. Men skit i det när man har så jäkla kul:D:banana :banana
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top