Inga Speglar !!!

BASH

WTF !!!!
Gick med
22 Jan 2005
Hoj
Molekyl Edition 1.3 är på väg att bli omolekylerad
Stämmer det att man inte behöver ha backspeglar på en hoj tagen i bruk före 2003 .... låter ju jävligt konstigt, men är ju en farbror polis som uttalat sej ....

Saxat från senaste Bike " Mc som tagits i bruk den 16 juni 2003 och senare ska ha minst 2 backspeglar, innan det datumet så finns det inget krav på backspeglar "

Stämmer det så är det ju som en orgasm .... att slippa fula speglar :yoparty

Finns ju inget värre och mer handikappande att köra utan backspeglar...

Gör som jag...köp såna där minividvinkelspegel på biltema för 11.90:-
Dom syns knappt och funkar utmärkt om man sätter dom på styret alldeles innanför handtagen.
Sen om dom e lagliga eller ej de vet jag inte...men jag ser om de e nåt bakom mig.

Bifogat

• 33-107_l.jpg
    33-107_l.jpg
    8 KB · Visningar: 92
Har grottat in mej lite och googlat på ämnet i fråga och polisen i bike verkar ju inte ha mycket koll på läget :pannkyss

Tydligen så hör speglarna ihop med heltypsgodkännandet och ska gälla från 1999, men besikningen skiter i om dom är på eller inte ....

Rätta mej om det låter tokigt någon :va

Finns ju inget värre och mer handikappande att köra utan backspeglar...

Jo men det är ju valfritt eller hur ...

Last edited:
nej du behöver inte ha några speglar på hojen... även om du köper en 08a.. så behöver du inga speglar... och dom säger inget på besiktningen heller... jag har ringt och frågat hos bilprovning och dom sa detta till mig...

nej du behöver inte ha några speglar på hojen... även om du köper en 08a.. så behöver du inga speglar... och dom säger inget på besiktningen heller... jag har ringt och frågat hos bilprovning och dom sa detta till mig...

Fast nu pratar du ur stjärten. Det är ju knappast bilprovningen som bestämmer reglementet för backspeglar.

Enkelt sagt:

"7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken."

Ur "Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar"

kvittar vad lagen säger om de.
jag tycker att de är jätte viktigt att ha speglarna,
en bra ide är att se vem man har bakom sig innan man drar på tex...

kvittar vad lagen säger om de.
jag tycker att de är jätte viktigt att ha speglarna,
en bra ide är att se vem man har bakom sig innan man drar på tex...

Jag har kört utan speglar de senaste två åren, jag såg ändå ingenting i speglarna och satt och vred på huvudet hela tiden så det gjorde ingen skillnad. Jag tycker det är helt oviktigt att ha speglarna, man ser bättre om man vrider på skallen ändå.

nej,nej inga backspeglar då slipper d se all trafik bakom dig....l:tummenupp

Jag har kört utan speglar de senaste två åren, jag såg ändå ingenting i speglarna och satt och vred på huvudet hela tiden så det gjorde ingen skillnad. Jag tycker det är helt oviktigt att ha speglarna, man ser bättre om man vrider på skallen ändå.

jag körde utan speglar ett tag, vred huvet hela tiden men tycker att de är skönare med speglar, varför kunde du inte se bakom dig med speglarna??

jag körde utan speglar ett tag, vred huvet hela tiden men tycker att de är skönare med speglar, varför kunde du inte se bakom dig med speglarna??

Jag har fortfarande inte ägt en hoj där jag ser nåt annat än mina armveck i backspeglarna och jag är inte tillräckligt beroende av dem för att försöka fixa dit nån form av lösning, funkar inte original så kvittar det.

Jag åkte på en flygande besiktning av en mc-polis. Han var extremt bestämd på att man MÅSTE ha backspeglar på hojen. Jag fick åka och besikta hojen, med nytt bakdäck och blinkers bak, men jag satte aldrig på några backspeglar.
Det första killen på besiktning sa var, "va bra att du inte satt på backspeglar, för det behöver du inte ha". Jag snackade lite med honom och en kollega till honom, och båda sa att man inte behöver ha backspeglar, men att poliserna har fått för sig att man måste det.
Vilka som har rätt vet jag inte.
Jag fick i alla fall inga böter för avsaknad av speglarna, bara för avsaknad av blinkers bak och regplåt i "fel vinkel".
Böter för dåligt däckmönster kunde jag använda till ett nytt däck istället. :D
Det finns schyssta poliser tydligen.

Om jag inte minns helt fel.. Man behöver inte speglar för att besiktiga en mc men du måste ha dom när du kör din mc i trafiken.

Om jag inte minns helt fel.. Man behöver inte speglar för att besiktiga en mc men du måste ha dom när du kör din mc i trafiken.

Beror på årsmodell. Se imasters inlägg ovan. (inlägg nr 6).

Min hoj är reggad maj 99, så jag klarar mig fint. :hihi

Men, jag har ialla fall en backspegel då jag gillar att ha lite koll bakåt även på motorvägen. :)
(och styrändsspeglen funkar bättre än orginal som bara visar armbågen)

*/ ?>
Back