ännu en populär körkortsfråga

swanx

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2004
Hoj
Honda VFR 800 -02
Här kommer ännu en populär körkortsfråga, vi har suttit o diskuterat detta endel och jag lyckas inte riktigt hitta någon information på nätet om detta så jag vänder mig till er ;D

Visst är det så att om man kör för fort med bil (och prövotiden har gått ut på B-kortet men inte på A) så får man ändå behålla A-kortet men inte köra förrän den bestämda tiden (tex 3 mån) har gått ut?
Inte blir man väl av med A-kortet som är på prövotid om man kör för fort med bil?
Uh blev de rätt nu ? :va

Vet att alla hatar körkortsfrågor men jag är sämst på sökfunktioner :gnissla

Man får väl bara prövotid en gång, så har den väl gått ut och du tar säg A-kort så får du ingen prövotid, men åker du för fort så du får kortet indraget tillfälligt så gäller det båda behörigheterna.

jag får ju prövotid på A-kort om prövotiden på B-kortet har gått ut.. Allt hänger på vilket fordon man framför när man kör för fort o farbror blå är i farten..

Är met nyfiken på vad som händer med A-kort(med prövotid) om man kör på tok för fort med B-kort (utan prövotid)
:)

de beror ju på hur mycket för fort du kör. bara för att man har prövotid betyder de inte att lappen ryker för minsta lilla.
Du blir av med körkortet på samma regelöversteg som alla.
jag tog precis A och har haft b tillräckligt länge för att prövotiden ska ha gått ut men har inte hört något alls om en ny prövotid?!

jag får ju prövotid på A-kort om prövotiden på B-kortet har gått ut.. Allt hänger på vilket fordon man framför när man kör för fort o farbror blå är i farten..

Är met nyfiken på vad som händer med A-kort(med prövotid) om man kör på tok för fort med B-kort (utan prövotid)

Näe, du får ingen ny prövotid när du tar A
Man får EN prövotid oavsett vilken behörighet man tar först.

En körkortsindragning gäller alltid ALLA behörigheter.

Så har det varit dom senaste åren IAF.

Vars har du fått det ifrån? Vad jag har förstått får man bara prövotid endast en gång och det med första körkortsbehörigheten.
När har man i så fall ändrat reglerna?
Har du någon länk till någon sida som bekräftar det du påstår?

Om du tagit B-kort och har villkoret "100" tryckt på kortet, och sen efter två år eller mer tar MC-kort så får du ingen ny prövotid.

Okej jag har uppenbarligen missuppfattat det hela med tanke på att alla säger emot mig.. :D

Jag har iaf lärt mig att jag har prövotid på ALLA kort tar...

Man kan bara få ny prövotid om man får körkortet indraget i mer än 12 månader och vägverket/polisen bestämer att du måste ta om körkortet.

jag tycker att det låter konstigt att om man har A-kort i 2 dagar o kör 160 på motorväg att de bara blir indraget i någon månad.. :rolleyes:

kom på nu, en kompis körde för fort med bil, ca 160 på motorväg o blev av med sitt A-kort för att han fortfarande hade prövotid på de..

kom på nu, en kompis körde för fort med bil, ca 160 på motorväg o blev av med sitt A-kort för att han fortfarande hade prövotid på de..

Omöjligt. Man har bara en prövotid som gäller för ALLA behörigheter. Har den passerat och du tar nya behörigheter så får du ingen ny prövotid.

Dessutom blir man aldrig av med bara EN behörighet. Antingen blir du av med alla behörigheter eller så blir du inte av med någon. Finns inga mellanting*

*) Över en viss ålder krävs det dock regelbundna hälsokontroller för att få behålla sina behörigheter för lastbil och buss. Fast det är en helt annan sak.

Omöjligt. Man har bara en prövotid som gäller för ALLA behörigheter. Har den passerat och du tar nya behörigheter så får du ingen ny prövotid.

Dessutom blir man aldrig av med bara EN behörighet. Antingen blir du av med alla behörigheter eller så blir du inte av med någon. Finns inga mellanting*

*) Över en viss ålder krävs det dock regelbundna hälsokontroller för att få behålla sina behörigheter för lastbil och buss. Fast det är en helt annan sak.

Har du någon länk om de som man kan kolla upp? jag hittar ingenting o skulle vara kul o läsa.. för att jag är ganska säker på att man har prövotid för alla behörigheter som man tar..
Det va iaf det som dom lärde mig på min körskola :confused:

Nåe, prövotiden gäller från första körkortet.

Edit: och ett förarbevis kan du inte bli av med. Varför tror ni alkisarna puttrar runt i eu-mopeder?

Last edited:
Har du någon länk om de som man kan kolla upp? jag hittar ingenting o skulle vara kul o läsa.. för att jag är ganska säker på att man har prövotid för alla behörigheter som man tar..

Jag tog hojkort 2005. Min prövotid gick därmed ut 2007. 2008 tog jag B-kort. Jag fick ingen ny prövotid på det.

Fast jag vet inte, ni norr om Nyköping kanske har egna regler?

Och ja, blir du tagen för fortkörning oavsett fordon så ryker alla behörigheter på samma tid.

för att jag är ganska säker på att man har prövotid för alla behörigheter som man tar..
Då är lärarna på din trafikskola helt blåsta, för man har bara prövotid för en behörighet, så är det!!! Har du ens läst vad dem andra har skrivit?:va

Kan ju ha varit så att han inte hade haft varken sitt A eller B-körkort i 2 år, vilket gjorde att han fortfarande hade prövotid på sin första behörighet:7peta :rolleyes:

Last edited:
jag tycker att det låter konstigt att om man har A-kort i 2 dagar o kör 160 på motorväg att de bara blir indraget i någon månad.. :rolleyes:

Ja, såklart han blev av med bägge behörigheterna. Däremot får han ju fortsätta köra både bil och hoj när han får tillbaka körkortet, förutsatt att hans prövotid hade gått ut när det hände. Prövotid har du en gång, oavsett om du lastar körkortet fullt med behörigheter, och man blir inte av med en behörighet åt gången, utan alla på en gång. Du skulle ha bytt körskola.

I dag regleras prövotiden i 3 kap. 18 § körkortslagen (1998:488). För ett körkort som utfärdats efter godkänt förarprov gäller en prövotid av två år från dagen för provet. Om körkortshavaren redan har ett giltigt körkort med annan behörighet, ska prövotiden endast omfatta vad som återstår av prövotiden för det äldre körkortet.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år