520 Biltema...

Att pirat delar tillverkas på samma frabriker som original är en myt som fortfarande inte blivit sann.. Skulle aldrig chansa på att köpa en sådan vital del som en kedja på Biltema (Visserligen inte något annat heller..)
Men man kan göra som en kund här gjorde och sparade in 6-700 på ett set bromsbelägg runt om på sin VFR och fick köpa tre nya skivor + original belägg (Total kostnad 12000:-) eller som ett 10-tal kunder, sparat in ett par hundra på ett batteri som håller en till två veckor (Som bonus har ett par av dessa fått köpa laddningsregulator för 2-3000:-)
Billigt betyder sämre! Att göra saker billigt går ut på att snåla på material som punkt 1...
På vilket sätt förstördes alla tre skivorna? :va
Du måste ha dumma kunder som inte reklamerar sina dåliga batterier? Jag har köpt flera Biltema-batterier, som har funkat jättebra. Eller inte de sista förstås, det gick ju sönder när jag kraschade på Gelleråsen, jävla skitbatteri som inte tålde att bli kastat i backen i 120 :huvet

Det mest faschinerande är alla som vet att Biltema är skit, men som har aldrig köpt något där, i dom flesta fall aldrig ens sett Biltema-prylar på nära håll.
 
...

Det mest faschinerande är alla som vet att Biltema är skit, men som har aldrig köpt något där, i dom flesta fall aldrig ens sett Biltema-prylar på nära håll.

Ja... och dessutom pratar de ofta om sina kunder... d.v.s. de är direkta konkurrenter.
 
På vilket sätt förstördes alla tre skivorna? :va
Du måste ha dumma kunder som inte reklamerar sina dåliga batterier? Jag har köpt flera Biltema-batterier, som har funkat jättebra. Eller inte de sista förstås, det gick ju sönder när jag kraschade på Gelleråsen, jävla skitbatteri som inte tålde att bli kastat i backen i 120 :huvet

Det mest faschinerande är alla som vet att Biltema är skit, men som har aldrig köpt något där, i dom flesta fall aldrig ens sett Biltema-prylar på nära håll.

Håller med. :yoparty
Har själv handlat både kedja och batteri där. Kedjan har rullat närmre 600 nu och syns inget konstig på den. Batteriet har hållt 2 månader nu. :tummenupp
Visst allt är inte bra där men hallå. Nog e det så att många har fördomar om deras produkter utan att ens ha provat. Sen tror jag vissa brer på extra för att det ska låta bra. :mad: Kör även med deras olja och filter och följer serviceintervallerna som jag ska. Inget problem med kopplingen och inte heller något onormalt mycket spån på magnetpluggen när jag bytar olja heller. Ett företag skulle alldrig överleva om det fortsatte sälja skräp i alla tider. Jag säger hellre: Prova och bedöm själv. Jag e iaf nöjd. :)
 
Och hur förklarar du att när jag reklamerade mitt kamasa spärrskaft med livstids garanti, fick tillbaka en kamasa låda med ett spärrskaft i som det stod Biltema på?
Och ja, förpackningen var obruten.

Mina korvören.


Pratade reservdelar, verktyg har jag ingen koll på..

På vilket sätt förstördes alla tre skivorna? :va
Du måste ha dumma kunder som inte reklamerar sina dåliga batterier? Jag har köpt flera Biltema-batterier, som har funkat jättebra. Eller inte de sista förstås, det gick ju sönder när jag kraschade på Gelleråsen, jävla skitbatteri som inte tålde att bli kastat i backen i 120 :huvet

Det mest faschinerande är alla som vet att Biltema är skit, men som har aldrig köpt något där, i dom flesta fall aldrig ens sett Biltema-prylar på nära håll.


Om de reklamerat dem eller inte vet jag inget om, bara att de köper nya Yuasa batterier efter att de tröttnat på Biltema..
Varför har du köpt så många?? Ett Yuasa batteri som man underhålls laddar håller 7-8år

Ja... och dessutom pratar de ofta om sina kunder... d.v.s. de är direkta konkurrenter.

VFR:en jag talade om står här på jobbet så om någon vill se visar jag gärna skillnaden på dessa totalt nerslitna skivor och på en hoj körd med original belägg med över 3000mil på mätaren..

Biltema är inga konkurenter, dom ger oss i mc branschen mer kunder.
 
Last edited:
de testade den kedjan i crossens motsvarighet till ib vad nu den heter...
skip samma,de fick spänna den vart 20 minut och den gick av direkt efter 2 pass när det bärjade regna.
beläggen till bromsarna funkade inte i regn men var jättebra i torrt,doch så höll de bara 1.5 timmar.
deras handtag vart bättre än renthals egna och tror de kom 2:a i testen totalt på de.
kul att spara 600 spänn på en kedja man får byta 3 ggr så ofta och dessutom riskerar att gå av och spräcka blocket.min greven kedja har gått 600 mil bana och är smord en ggr,det kallar jag kvalitet.
 
? Ett Yuasa batteri som man underhålls laddar håller 7-8år

Va:confused: Till min besvikelse höll mitt orginalbatteri (Yuasa)till kawan bara 2½ år. Det trots underhållsladdning. Och ja med en riktig laddare. :mad:
 
Varför har du köpt så många?? Ett Yuasa batteri som man underhålls laddar håller 7-8år
Första batteriet köptes eftersom det som satt på hojen när jag köpte den var slut.
Det andra batteriet köptes för att orginal i den hojen var slut.
Tredje köptes för att det förra Biltemabatteriet sprack efter en vurpa.
Det fjärde köptes pga att en inköpt hoj saknade batteri. Nöjd?
 
Det säger ju egentligen ingenting... då jag inte har nån aning om din polares tekniska kompetens
Någon annan på forumet monterade ny kedja från Biltema när dreven var kass. Den höll inte så länge vilket han tyckte var dåligt.

Man kan inte skylla på Biltemas kvalitet när man inte gör rätt.

Inget ont sagt om din polare.:)

Mvh Roberth

Det säger väl massor om kvaliteten... En bra kedja tar inte slut så fort...
Självklart var dreven nya...
Menar du att jag ska specificera mina polares tekniska kompetens i en tråd om kedjor?

Du kan ju gärna berätta hur man som konsument kan mäta kvalitet på kedja annat sätt än genom livslängd och upplevt kvalitet på en produkt.
Inte är det genom att läsa på förpackningen hur många kg kedjan orkar lyfta.

Jag ville mest göra trådskaparen uppmärksam på att biltemas kedjor kan ha dålig kvalitet.
 
Kan någon smart räkna ut hur mycke kraft en 1000cc lägger på kedjan? Jag tycker det låter otroligt att det skulle vara 3600kg+

Jag vet ingenting men jag tror snarare det handlar om hur tight länkarna i kedjan är. Högre precision bättre hållbarhet i längden. Skiten ska ju snarare snurra än ha "dragkamp"

3800kg-kedjor är vad som rekommenderas till fullstora crosshojjar 450cc, dvs halva kubiken hos en sporthoj...
 
En polare köpte en kedja till sin cross på biltema. Den gick på 400 eller om det var 500. Den funkade inte ens två träningar, han fick spänna den varannat pass...
Den var färdig för soptippen efter två vanliga träningar på crossbanan.

Möjligt att vissa andra kedjor är bättre på biltema men jag hade nog inte vågat chansa bara för att som anger en hög siffra i något produktblad.

Åker men med "standard" kedja på crosshoj, d.vs kedja utan O eller X-ring så är det precis som du säger. Kan slita ut en kedja på 3-5 träningar om det är någorlunda skitigt.

Oavsett märke alltså!

Så jag kör på dugliga O-ringare istället. Brukar byta 2 drivpaket per säsong ungefär.
 
Du kan ju gärna berätta hur man som konsument kan mäta kvalitet på kedja annat sätt än genom livslängd och upplevt kvalitet på en produkt.
Inte är det genom att läsa på förpackningen hur många kg kedjan orkar lyfta.

Det har jag inte ens ifrågasatt i mitt inlägg.

Jag ville bara göra dig uppmärksam att ett inlägg av den typen inte säger något om kedjans kvalitet då du inte nämner något om hur länge den förra kedjan höll som vi får anta var av "känd" kvalitet och sköttes/kördes på liknande sätt.

Ex: En kapskiva för stål från Biltema kostar 10kr och håller 1h när jag kör. Den från Bauhaus kostar 15kr och håller 2h.

Mvh Roberth
 
Kan någon smart räkna ut hur mycke kraft en 1000cc lägger på kedjan? Jag tycker det låter otroligt att det skulle vara 3600kg+

Jag vet ingenting men jag tror snarare det handlar om hur tight länkarna i kedjan är. Högre precision bättre hållbarhet i längden. Skiten ska ju snarare snurra än ha "dragkamp"

3800kg-kedjor är vad som rekommenderas till fullstora crosshojjar 450cc, dvs halva kubiken hos en sporthoj...

Kraften borde inte kunna bli större en vad som krävs för att få cycklen att stegra. Allså om två cycklar väger lika mycket men har olika mycket effekt så den ena stegrar vid 100 km/h med gas och den andra kan göra det vid 200 km/h med gas så är dragkraften den samma i kedjan. Skillanden är att kedjan rullar fortare och der med genererar med effekt.

Om man räknar med att cycklen med förare väger 300 kg och det är 2 m mellan hjulen och drevet är 2 dm i diameter blir det ca 3000 kg i dragkraft i kedjan. Destu mindre bakdrev destu större dragkraft i kedjan.
 
Det har jag inte ens ifrågasatt i mitt inlägg.

Jag ville bara göra dig uppmärksam att ett inlägg av den typen inte säger något om kedjans kvalitet då du inte nämner något om hur länge den förra kedjan höll som vi får anta var av "känd" kvalitet och sköttes/kördes på liknande sätt.

Ex: En kapskiva för stål från Biltema kostar 10kr och håller 1h när jag kör. Den från Bauhaus kostar 15kr och håller 2h.

Mvh Roberth

ok.. en kedja av valfritt känt märke för ca tre gånger pengarna håller uppskattningsvis minst tio gånger längre på en crosshoj.
 
Kraften borde inte kunna bli större en vad som krävs för att få cycklen att stegra. Allså om två cycklar väger lika mycket men har olika mycket effekt så den ena stegrar vid 100 km/h med gas och den andra kan göra det vid 200 km/h med gas så är dragkraften den samma i kedjan. Skillanden är att kedjan rullar fortare och der med genererar med effekt.

Om man räknar med att cycklen med förare väger 300 kg och det är 2 m mellan hjulen och drevet är 2 dm i diameter blir det ca 3000 kg i dragkraft i kedjan. Destu mindre bakdrev destu större dragkraft i kedjan.

Om man ser det som ett statiskt förlopp så är det inte mer än vad som krävs för att slå runt hojen, problemen kommer vid tex kurbshopp då du får ryck och dessa kan vara i storleksordningen 3ggr så stor som vid vanlig acceleration.
Just vid landningen blir det större kraft som trycker bakdäcket hårdare mot marken så det spinner inte heller vilket det annars kanske skulle gjort.
 
Det brukar skilja rätt rejält i rullmotstånd mellan kvalitetskedjor och de av sämre märken. Är klart mätbart i bänken. Men det är klart om man får ut 5-10hk extra med powercommander och avgassystem för 20kkr, så kan man ju slösa bort dem genom att köpa en skitkedja, eller att ge fan i att smörja den rätt.
Biltema kan man köpa en hel del vettiga saker på för låga priser, mycket skulle jag inte ens montera på en skrotbil..
Någon kan ju testa på sin 180hk's hoj och sen se om det slår väl ut. Jag skulle iaf inte vilja vara nummer 1 att göra det bara..
 
Någon kan ju testa på sin 180hk's hoj och sen se om det slår väl ut. Jag skulle iaf inte vilja vara nummer 1 att göra det bara..

Jag kör med Biltemas 530-kedja på min turbohoj och det funkar fint. Och den ger bra mycket mer än 180 hk :)
 
Varför skulle man bygga 2 st fabriker som tillverkar likadana saker :confused:
Nån av er som tror att alla prylar tillverkas på olika ställen som kan förklara följande ? :tummenupp
T.e.x. när man gör rör... alla rör görs på samma ställen även om nån annan bockar dom till ett visst märke, låt oss säga yoshi, akra.... dumt att ha typ 30 olika fabriker som gör samma sak = waste of energy :arsele
Har jobbat på en fabrik som har gjort rör till det mesta... :pannkyss

Sen att det finns ett par olika fabriker är det inte frågan om, men dem kan man räkna på fingrarna.

Förövrigt, Biltema Rocks :yoparty
 
Last edited:
Akrapovic gör allt in house. :fakta
De har alltid ett lager av titan som är värt 10 miljoner Euro.
 
Akrapovic gör allt in house. :fakta
De har alltid ett lager av titan som är värt 10 miljoner Euro.

Kostar efter det med :)
Vi gjorde nog ingen rör till dessa märken men jag hade inte vart förvånad om dom hade haft samma fabrik som leverera rören till dom olika märkena.
Men viss gjorde vi en massa rör till Volvo, Scania, Man och en massa andra olika firmor som sysslar med att bygga likadana saker. Samma skit, annan förpackning!

Självklart finns det olikheter i dessa med men ofta görs prylar på samma ställen. Man tar oftast bara mera pengar för nått som har ett visst "ryckte/kvalité", lite sådär som HD, folk tror att det är skit bra även
om det bara är SKIT! :yoparty (sorry alla ni som åker hd jag har inget emot er, ville bara skoja lite).

Kolla bilar , citroen c1, peugeot 106 kanske den heter, toyota aygo...
Vw, audi, Skoda, Seat...
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top