Mindre framdrev. Fiktion? Slitage? Annat?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Tänkte slänga på mindre framdrev av lite olika anledningar.

Hur många kugg vågar man ta mindre? 3?

Det sliter ju extra på kedjan och skapar mer friktion men hur mycket?
Finns det andra risker/Faktorer man bör beakta. Typ som vid kedjebrott... Kan det bli för/nackdelar vid mer utrymme för kedjan runt framdrevet?

I detta fall gäller det en k4 750 gixxer.

TRE???!!

Nja, i så fall 3 upp bak. Gå ej ner mer än 1 kugg fram, ta resten bak.
Vill du gå ner motsvarande 3 ner fram så dreva:
1 kugg ner fram
5 kugg upp bak

Nu var ju frågan om vilka problem man kunde beakta inte hur jag skulle dreva om bak.

Jag hade dessutom tänkt gå på 2 kugg egentligen men vore intressant om man kunde få några vättiga svar om vad gränsen går och varför.

TRE???!!

Nja, i så fall 3 upp bak. Gå ej ner mer än 1 kugg fram, ta resten bak.
vi då gå ner motsvarande 3 ner fram så dreva:
1 kugg ner fram
5 kugg upp bak

Gränsen går när du slipar bort svingen mha kedjan, och den går väl nånstans vid 1 kugg ungefär.
Fast det är klart, vill du inte höra vettiga svar, utan bara svar som passar dig så får du gärna prova dig fram och upplysa oss andra hur det gick! :tummenupp

tre?? haha de var snålt tilltaget!!.. sätt en stor jävel bak och typ 13 fram...

Ok så så länge det inte skrapar i någonstans så är det inget problem?
Hmm...

Jag frågade just för att jag inte vet.
Men nu står det att jag vill veta gränsen för fram och inte bak.

Gränsen går när du slipar bort svingen mha kedjan, och den går väl nånstans vid 1 kugg ungefär.
Fast det är klart, vill du inte höra vettiga svar, utan bara svar som passar dig så får du gärna prova dig fram och upplysa oss andra hur det gick! :tummenupp

Last edited:
Nu var ju frågan om vilka problem man kunde beakta inte hur jag skulle dreva om bak.

Jag hade dessutom tänkt gå på 2 kugg egentligen men vore intressant om man kunde få några vättiga svar om vad gränsen går och varför.

Förlåt att jag irrade in mig i ett obegripligt resonemang.
Självklart ska du gå ner så många kuggar som möjligt, helst ska du bara ha 3 kvar. Lycka till :arsele

Jag vet inte hur många kuggar du har nu men tycker absolut inte att man ska gå under 14t pga den skarpa radien som uppstår med ett litet drev.

Om man nu ska prata om en gräns så är det självklart svingen som styr, det får absolut inte ligga mot svingen/kedjestyraren när kejdan är sträckt.

Men med ett mindre drev fram så slits kedjan mer, svårt att säga hur mycket men det kanske är av mindre betydelse.

Frågan är hur små drev det finns att köpa i handeln till din hoj?

/Magnus

Tackar för svaret.

Jag vet inte hur många kuggar du har nu men tycker absolut inte att man ska gå under 14t pga den skarpa radien som uppstår med ett litet drev.

Om man nu ska prata om en gräns så är det självklart svingen som styr, det får absolut inte ligga mot svingen/kedjestyraren när kejdan är sträckt.

Men med ett mindre drev fram så slits kedjan mer, svårt att säga hur mycket men det kanske är av mindre betydelse.

Frågan är hur små drev det finns att köpa i handeln till din hoj?

/Magnus

Förlåt att jag irrade in mig i ett obegripligt resonemang.
Självklart ska du gå ner så många kuggar som möjligt, helst ska du bara ha 3 kvar. Lycka till :arsele

Tack för ett försök till seriöst svar.

Last edited:
Ju mindre drev desto kantigare blir det. Om man överdriver med tex ett drev med 3 tänder så blir det som en trekant. Det gör att kedjans längd passar sämre ju mindre drev du använder. Gränsen är flytande när det blir för dåligt.

Du får ju belastningen fördelad på fler punkter med större drev och därmed mindre slitage.
På framdrevet har du typ belastningen på 7-8 tänder och bak kanske på en 20, go figure. (mitt framdrev såg ut som små hajfenor medans bakdrevet knappt gick och se nåt slitage på nu när jag bytte drivpaket i helgen.)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D