Vad är detta för vakumnippel?

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR Fighter
Efter en totalremont av min CBR900RR -93 maskin som orsakades av ett ramlagerras så står jag nu med ett stort frågetecken ovanför mitt huvud.

Har motor och allt färdigt monterad i ramen och allt så. Men upptäckte nu en liten vakumnippel vid..hmm låt se 1ans insugsport. Det roliga är att det sitter likadant uttag för sådan nippel vid alla insugsportar men de är pluggade vid de andra.

Tänkte först att det kansek är till den vakumstyrda bränslekranen men den ända slangen jag hittar på tanken är för kort för att räckas så jag drar slutsatsen att det inte är en vakumstyrd bränslekran.

Men har kört igång maskin ikväll och den går hyffsat, känner hur det suger i nippeln och lägger man tummen emot hålet går den jämnare.

Alltså denna jag talar om, vad är dennes funktion?

Bifogat

• nippel.JPG
    nippel.JPG
    96.7 KB · Visningar: 176
Ser ut att vara en anslutning för vacuumklocka för synkronisering av förgasarna.
Du bör plugga den då det drar tjuvluft där vilket du redan upptäckt.

Om soppakran är vacuumstyrd,ska slangen från den sitta där.

Alla cylindrar har varsin nippel för att kunna synkroniseras, men som du skriver används dom även till annat, saker som ska kunna slås av och på när motorn går igång (som är rent mekaniska, har man elektriska prylar finns det självfallet smartare sätt att styra dessa)

Vanligast är som du skriver soppakranen som ska ha en vacuumslang för anslutning. Vilken cylinder du ansluter den spelar ingen roll, når slangen inte ettan men väl fyran så kan du byta, men om dom andra har kvar sina pluggar och du inte har pillat på det hela så borde det vara den "lediga" cylindern du ska ansluta till (hänger vacuumslangen till tanken lös nu? Då borde du inte få bensin om du inte har den i "pri" läget, annars är kranen kass och du riskerar att överflöda förgasare och motor om någon av flotörerna i förgasarna är kass/felställd)

Men det finns även annat som sätts av/på med vacuum, automatkedjeoljare typ scotoiler vill jag minnas styrs på detta sättet och ansluts till annan "ledig" cylinder eller med t-kors eller liknande. Oavsett vilket ska alla cylindrar ha en anslutning, antingen med plugg eller slang till förgasare/scotoiler/whatever annars kommer den cylindern gå mycket magrare vilket ger sämre prestanda och åtminstone i teorin gör att den riskerar gå för varmt/spika/etc.

Last edited:
Tack för alla svar, fortsätt komma med förslag! :tummenupp

Hur ser man att det är en vacumstyrd bränslekran, är inte det på alla modeller?!?!

Ser ut att vara en anslutning för vacuumklocka för synkronisering av förgasarna.
Du bör plugga den då det drar tjuvluft där vilket du redan upptäckt.

Någonting sånt har jag också funerat på men har inte hittat någon lös slang till förgasarna.

Alla cylindrar har varsin nippel för att kunna synkroniseras.....Då borde du inte få bensin om du inte har den i "pri" läget, annars är kranen kass och du riskerar att överflöda förgasare och motor om någon av flotörerna i förgasarna är kass/felställd)...

Jag hittade som sagt en slang som kommer ut mitt under tanken som skulle kunna vara till soppakranen, men änden på den slangen är snedskuren och den räcks som sagt inte till nippeln. Jag har inte rört den under renoveringen så den sitter där den gjorde tidigare och de som är pluggade är fortfarande pluggade... Vad menar du med "pri" ? Var nämnligen så att jag bara fick soppa när jag hade kranen på reservläget..

Luftspjäll i luftburk kanske (vacumstyrt)

Hittar ingen lös slang till luftburken heller...

Hittade denna bild här på forumet. allts¨inte min maskin.
nippeln syns till vänster men här har den en slang ansluten.

Bifogat

• img46a4ae543596a.jpg
    img46a4ae543596a.jpg
    64.3 KB · Visningar: 130
Last edited:
På min blade är det nippel inringad i rött som är kopplad till soppakran. De nipplarna du pratar om är alla pluggade på min.

tackar, hjälpte mig visserligen inte mycket men tack ändå!

På min blade är det nippel inringad i rött som är kopplad till soppakran. De nipplarna du pratar om är alla pluggade på min.

Hmm jag har en slang som går till vattenpumpen från den nippeln du har ringat in i rött.

Detta börjar bli riktigt skummt.. Skall den till soppakranen, som uppenbarligen fungerar ändå eftersom jag har kört maskin igår. Skall den till Luftburken, isf vart? Skall den bara vara till förgasarsynk och alltså vara pluggad?

Om du har ett uttag på bränslekranen fö en vacuumslang,så ska du ju ha en slang där.
om inte,så har du en manuell kran med "on" "off" och "pri" ?

Tack för alla svar, fortsätt komma med förslag! :tummenupp

Plugga "nosseln". Har du ingen gummiplugg kanske du satt den på 2:an insug, ta då bort den därifrån och anslut slangen som sitter på baksidan av soppakranen till den.

EDIT: Vattenslangen ska vara ansluten som du redan gjort, vaccumslangen ska INTE till den inringade nosseln.

:)

/Fredde

Last edited:
Nu vet jag att det inte är en vakumstyrd bränslekran, den kom först -96. Den slangen jag har lös under tanken är bara ventilationsslang.

Då är ett bekymmer löst.. Men vet fortfarande inte vad min omtalade nippel skall användas till...

Om du har ett uttag på bränslekranen fö en vacuumslang,så ska du ju ha en slang där.
om inte,så har du en manuell kran med "on" "off" och "pri" ?

Nu vet jag att det inte är en vakumstyrd bränslekran, den kom först -96. Den slangen jag har lös under tanken är bara ventilationsslang.

Plugga "nosseln". Har du ingen gummiplugg kanske du satt den på 2:an insug, ta då bort den därifrån och anslut slangen som sitter på baksidan av soppakranen till den.

EDIT: Vattenslangen ska vara ansluten som du redan gjort, vaccumslangen ska INTE till den inringade nosseln.

:)

/Fredde

Nope har ingen gummiplugg, Har inget minne att jag demonterade nånting heller från den där nosseln. Men får väll pröva med det, skulle som sagt vara trevligt att veta dess funktion.

TACK FÖR ALLA SVAR! :tummenupp

Last edited:
Dubbelkolla att du inte har en bränslekran med vaccumstyrning, kolla efter en liknande nossel på baksidan av kranen, har du ingen så är det lungt.

Hållen i insugsrören är för att kunna synka förgasarna (vilket du bör göra efter att ha haft borta fuggarna) och om jag inte minns fel så på innan -96 satt det bara insexskruvar som tätade hålen. När man synkar tar man bort insexan, monterar en nippel på varje insug och monterar synkprylarna på den.

Hur är det på de andra insugen? Är det insexor där eller hål?

Du ska absolut inte köra med hålet där, ja testa i garaget är väl okej men inte dra en runda kommer det in skit där så går det rakt in i motorn.

/Fredde

Då är ett bekymmer löst.. Men vet fortfarande inte vad min omtalade nippel skall användas till...

Nope har ingen gummiplugg, Har inget minne att jag demonterade nånting heller från den där nosseln. Men får väll pröva med det, skulle som sagt vara trevligt att veta dess funktion.

TACK FÖR ALLA SVAR! :tummenupp

Dubbelkolla att du inte har en bränslekran med vaccumstyrning, kolla efter en liknande nossel på baksidan av kranen, har du ingen så är det lungt.

Hållen i insugsrören är för att kunna synka förgasarna (vilket du bör göra efter att ha haft borta fuggarna) och om jag inte minns fel så på innan -96 satt det bara insexskruvar som tätade hålen. När man synkar tar man bort insexan, monterar en nippel på varje insug och monterar synkprylarna på den.

Hur är det på de andra insugen? Är det insexor där eller hål?

Du ska absolut inte köra med hålet där, ja testa i garaget är väl okej men inte dra en runda kommer det in skit där så går det rakt in i motorn.

/Fredde

Jag är ganska helt säker på att det inte är någon nossel på bränslekranen.
Och angående de andra "hålen" så sitter det insexor där.

Undrar bara farför det är bara en nossel och de andra är pluggade. Vad har den haft för funktion? Gaah blir galen på detta, får bli att plugga och se glad ut bara...

Jag är ganska helt säker på att det inte är någon nossel på bränslekranen.
Och angående de andra "hålen" så sitter det insexor där.

Undrar bara farför det är bara en nossel och de andra är pluggade. Vad har den haft för funktion? Gaah blir galen på detta, får bli att plugga och se glad ut bara...

Om det är en skruv som sitter illa till, tex 2:ans så kan man montera en nossel där så är det inte lika meckigt att komma åt.

Det är inte alls ovanligt att gummiploppen trillar bort, det kan den ju mycket väl gjort på din.

Montera nu en insex och var glad! :)

/Fredde

Om det är en skruv som sitter illa till, tex 2:ans så kan man montera en nossel där så är det inte lika meckigt att komma åt.

Det är inte alls ovanligt att gummiploppen trillar bort, det kan den ju mycket väl gjort på din.

Montera nu en insex och var glad! :)

/Fredde

TACK!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...