Hojen gungar ut ur kurvorna

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Rubriken säjer väl det mesta. Det gungar lite ut ur kurvorna när man ger på gas. Nån som känner igen sig?

Det upplevs ibland/oftast som att man får fäste och sen släpper det sen fäste igen mm. Gungar till 2-3ggr.

Tänker mig att man kanske skulle skruva åt på lågfartkompen och hårdare retur? Eller?

Sen kan man ju fråga sig hur petig man ska vara. Det kanske inte gör så mycket.

Nån som kan?
 
Börja med att kolla att du har rätt häng statiskt/dynamiskt så fjädringen jobbar i rätt intervall.

Kan även vara att hojen är för hård så däcket släpper för att det får jobba istället för fjädringen. Dock så brukar det synas på slitaget. Då kan det vara för hård komp eller retur vilket gör att hojen "sätter" sig och då jobbar för långt ner. Annars så har du helt rätt. Har du en fjäderindikator (buntband etc) så du ser hur djupt ner den jobbar? Det brukar vara en bra indikation på vad man skall testa med.

Edit: Gung kan också bero på glapp sving eller mjuk ram pga skruvar som har lossnat etc men det är högst osannorligt på en sådan ny hoj. Likaså fel däcktryck men då oftast bra utanför rekomenderat område.
 
Last edited:
Jag har köpt hojen av en som väger minst 10kg mer än mig. Den känns väldigt hård. Fast hänget är nog rätt?? Men jag har fjäderförspänningen bak så löst som det bara går då.
 
Skriv upp nuvarande inställningar på ett papper.
Spänn sedan förspänningen ordentilgt, minst 3-4 hack med haknyckeln (eller 20 mm om det är ringar). Därefter skruvar du in kompressionen 3 klick (högervarv) och släpper på returen 3 klick (vänster varv).
Så, ut och prova. Om det inte blev bätttre har du dom "gamla" inställningarna uppskrivna och kan lätt ändra tillbaks.
Hoppas att du provar detta nu när du har fått tips (annars hade du ju inte frågat eller :tungan )!

:tummenupp
 
Skriv upp nuvarande inställningar på ett papper.
Spänn sedan förspänningen ordentilgt, minst 3-4 hack med haknyckeln (eller 20 mm om det är ringar). Därefter skruvar du in kompressionen 3 klick (högervarv) och släpper på returen 3 klick (vänster varv).
Så, ut och prova. Om det inte blev bätttre har du dom "gamla" inställningarna uppskrivna och kan lätt ändra tillbaks.
Hoppas att du provar detta nu när du har fått tips (annars hade du ju inte frågat eller :tungan )!

:tummenupp

Det behöver jag inte, problemet löstes genom att pumpa däcken. från 1,8 till 1,9 kall bak gjorde hela skillnaden.
 
En annan sak som gör stor skillnad är däckval me. Pirelli superbike upplevde ja väldigt gungiga med 1.9 varmtryck bak. Medan metzeler inte gungar något med 1.9 kallt bak. provade dom märkena på kinnekulle senast å de var stor skillnad.
 
En annan sak som gör stor skillnad är däckval me. Pirelli superbike upplevde ja väldigt gungiga med 1.9 varmtryck bak. Medan metzeler inte gungar något med 1.9 kallt bak. provade dom märkena på kinnekulle senast å de var stor skillnad.

Du jämför kalltryck på ett märke med varmtryck på ett annat och drar slutsatsen att det är märket som avgör? Jag säger inte att du är dum, men lite otur hade du allt när du funderade ut den slutsatsen:D :tungan
 
Det behöver jag inte, problemet löstes genom att pumpa däcken. från 1,8 till 1,9 kall bak gjorde hela skillnaden.

Låter konstigt att endast 0.1 bar skulle göra hela skillanden.

Jag kan omöjligt känna skillnad på en sådan liten tryckförändring.
För mig själv och många andra i rookie har nog dagsformen och humöret större inverkan på hur hojen beter dig och däckslitage.
 
Låter konstigt att endast 0.1 bar skulle göra hela skillanden.

Jag kan omöjligt känna skillnad på en sådan liten tryckförändring.
För mig själv och många andra i rookie har nog dagsformen och humöret större inverkan på hur hojen beter dig och däckslitage.

Det e skillnad på att vara en snabb rookie och en långsam :)
Skämt å sido så kan jag förstå att det låter konstigt. Men det är faktum att det i stort sett slutade från att gunga på en hel del.
 
Det e skillnad på att vara en snabb rookie och en långsam :)
Skämt å sido så kan jag förstå att det låter konstigt. Men det är faktum att det i stort sett slutade från att gunga på en hel del.

sorry, glömde att du hade nummer 1

Ska du köra i helgen? tävlat mycket?
 
Du jämför kalltryck på ett märke med varmtryck på ett annat och drar slutsatsen att det är märket som avgör? Jag säger inte att du är dum, men lite otur hade du allt när du funderade ut den slutsatsen:D :tungan

kanske fel å jämföra så, men eftersom pirelli säger 1.9 varmtryck och metzeler säger 1.9 kalltryck. så utgår jag ifrån att stommen är byggd att fungera som bäst vid tillverkarens angivna tryck?

Därför drog jag slutsattsen att ett pirelli sc1 med tillverkarens rekomenderade däcktryck är kännbart vingligare än ett metzeler k2 med tillverkarens angivna däcktryck..

dock jämför jag sc1 med k2 och sc1 har säkerligen mjukare stomme. har dock aldrig kännt av att k1 orna från metzeler skall vara så vingliga.
 
kanske fel å jämföra så, men eftersom pirelli säger 1.9 varmtryck och metzeler säger 1.9 kalltryck. så utgår jag ifrån att stommen är byggd att fungera som bäst vid tillverkarens angivna tryck?

Därför drog jag slutsattsen att ett pirelli sc1 med tillverkarens rekomenderade däcktryck är kännbart vingligare än ett metzeler k2 med tillverkarens angivna däcktryck..

dock jämför jag sc1 med k2 och sc1 har säkerligen mjukare stomme. har dock aldrig kännt av att k1 orna från metzeler skall vara så vingliga.

är verkligen stommen mjukare på ett mjukare däck? är det inte bara själva gummiblandingen på stommen som skiljer? blir ju ett helt annat däck annars..
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top