Bromsluftare kopplad till däck?

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Någon som har erfarenhet av mekonomens bromsluftare som man kopplar till ett däck? (Kunde tyvärr inte lägga in länk) Sök på bromsluftningsverktyg på mekonomen.se så hittar ni bild, 175 bagis kostar den.

Är det värt det? Tips och tricks från er som använt den?

Ha ha, aj fan! :huvet

Har du någon erfarenhet av biltemas variant då? :confused:

Ha ha, aj fan! :huvet

Har du någon erfarenhet av biltemas variant då? :confused:

Jag köpte och använde biltemas grej i förrgår tror jag.. Har aldrig varit nära ett par hoj-ok och har defenitivt aldrig rört oljan... Gick rätt smidigt måste jag säga.. Jag strulade till det efter ett tag tror jag, drog nog upp nippeln för mycket så det börja läcka o då kom det lite luft i slangen osv osv.. Men bromsarna verkar funka bra nu så det är nog luftfritt :D

Har en hemmagjord variant, fungerar utmärkt, så om du får locket till at passa din hoj skal det inte vara något problem.

Resevhjulet kan vara en bra ide at använda, det kan vara mindre bra at trycka 2.5kg/cm i bromssystemet. åtminstonde om det har några år på nacken.
(du bör reducera trycket till ca 1kg)

Har en hemmagjord variant, fungerar utmärkt, så om du får locket till at passa din hoj skal det inte vara något problem.

Resevhjulet kan vara en bra ide at använda, det kan vara mindre bra at trycka 2.5kg/cm i bromssystemet. åtminstonde om det har några år på nacken.
(du bör reducera trycket till ca 1kg)

Skulle bromssystemet inte palla för 3kg eller vad menar du?

Skulle bromssystemet inte palla för 3kg eller vad menar du?
Så här i efterhand låter det lite konstigt ja ;)

Jag har alltid reducerat trycket till ca 1kg, det sprutar rätt mycket vid 3kg, så behållaren blit tom rätt snabbt, och när du sänker trycket i hjulet, kan det bli lite konstigt at köra på, åtminstonde om du har långt till mera luft.
Derav mitt förslag på at använda et reservhjul.

Jag har alltid reducerat trycket till ca 1kg, det sprutar rätt mycket vid 3kg, så behållaren blit tom rätt snabbt, och när du sänker trycket i hjulet, kan det bli lite konstigt at köra på, åtminstonde om du har långt till mera luft.

Oki, det resonemanget köper jag.:tummenupp

Nu kommer jag att tyckas vara tråkig sorry!
Man har väl inget reservhjul på hojen :tungan

Joho!

UralAT4.jpg

Bromsvätskebehålleren håller säkerligen inte på alla hojar, för 3 bar. Dom i Plast alltså.

Mats

Plasten i bromslocket är alldeles för mjukt för 3bar. De poppar bara upp och allt blir kladigt.

1 bar funkar fint.:tummenupp

och ja man kan sätta på en slangklämma men de e inte värt iaf för du ska ju snart lossa och fylla på med mer vätska i burken.

På bil luftar jag iaf ca 2-3dl på varje hjul:)

Män......., ta grannens reservhjul då, men et resvhjul måste det vara, har bättre lagrat luft. ;)

Självklart får du tömma ditt framhjul på hojen bäst du vill, tycker bara det är smidigare att använda ett löst hjul, det blir enklare att efterfylla på det viset.

För dom som eventuellt är intresserade så har jag nu inhandlat biltemas variant och skall testa den i helgen, så den som lever får se...

Klippa slangen, sätta dit en regulator och använda tryckluft istället?

Är det möjligt så kanske man skulle tjacka ett sånt där kit..?

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back