Superduke-tråden

Tackar och bockar
Det står på agendan redan skall också kolla upp Nickelurings (med flera) inlägg i tråden om anpassning efter vikt av förare (tror jag det var) - man behövde ett kvastskaft för att justera om man inte hade orginalverktyget.

Jag kommer att ta det väldigt lungt.....nybörjare med för stark hoj på bana är ju annars ett recept för skador.

Tacka alla för den kunskap ni sprider i tråden :tummenupp

Det låter bra. :tummenupp
En korrekt inställd hoj och den inställningen du själv har minimerar risken att du får hoppa omkring så här nere på åsen istället för att ha roligt på banan med de andra barnen :)
attachment.php
 
Har du inte tid och ork till att justera fjädern bak, så räcker det till en början att ändra resten, bara det gör stor skillnad. Kolla i manualen, där står alla siffror. Hur mycket väger du?

96 kilo fördelat på 182cm. Förra ägaren var en herre i 55 årsåldern i samma viktklass (men olika kropsform :D ), dock vet jag inte vilka inställningar han gjort på hojen.
Vad är standard inställd på?
 
96 kilo fördelat på 182cm. Förra ägaren var en herre i 55 årsåldern i samma viktklass (men olika kropsform :D ), dock vet jag inte vilka inställningar han gjort på hojen.
Vad är standard inställd på?

Standardinställningen är nog för en förare på ca 75 kg. Men det är inte alltid så att inställningen från fabrik är korrekt. Enda sättet att försäkra sig om att det blir bra är att göra det själv.
96 kg är nog gränsfall för att skaffa hårdare fjädrar. Det ser du på det statiska sagget efter att du ställt in hänget med dig på hojen.
 
96 kilo fördelat på 182cm. Förra ägaren var en herre i 55 årsåldern i samma viktklass (men olika kropsform :D ), dock vet jag inte vilka inställningar han gjort på hojen.
Vad är standard inställd på?


Spraya på lite 5-56 eller WD 40 mellan mutter och fjäder så kommer det gå mycket lättare att justera förspänningen, men var försiktig så att det inte kommer olja på däcket eller bromsskivan.

Det går bra med en del av ett kvastskaft i trä om man nu inte råkar ha en haknyckel:tummenupp

/Magnus
 
Last edited:
Standardinställningen är nog för en förare på ca 75 kg. Men det är inte alltid så att inställningen från fabrik är korrekt. Enda sättet att försäkra sig om att det blir bra är att göra det själv.
96 kg är nog gränsfall för att skaffa hårdare fjädrar. Det ser du på det statiska sagget efter att du ställt in hänget med dig på hojen.

Jag väger 80 kg och fick spänna min fjäder 3 varv, och det gjorde hela 15 mm på hojens höjd med mig på. Både min och Manges hoj hade exakt samma inställning från fabrik. Innan jag gjorde ändringen så hände det att avgassystemet skrapade i backen vid fullt nedlägg, så med 96 kg kan det definitivt vara dags att kolla läget. Som Nicke sa så kan det t.o.m vara läge att skaffa hårdare fjäder.

Good luck! :)
 
Last edited:
Så nu är jag tillbaka från kalkön..
Blev en eftermiddag + ett prova på pass i fredags på ringen :tuttar
riktigt mysig bana :)
det var klurigt å lära sig hitta ordentligt.
Men sista passet kändes riktigt bra.
Fick köra helt själv utan att se en kotte på 6-7 varv :tuttar
Tyvär så sa kameran upp sig på väg ut ur depån :(
så inga tider.



Jaha, så blev det då min tur. Det man visste skulle hända förr eller senare hände förr.


Krya på sig :pannkyss
 
Så nu är jag tillbaka från kalkön..
Blev en eftermiddag + ett prova på pass i fredags på ringen :tuttar
riktigt mysig bana :)
det var klurigt å lära sig hitta ordentligt.
Men sista passet kändes riktigt bra.
Fick köra helt själv utan att se en kotte på 6-7 varv :tuttar
Tyvär så sa kameran upp sig på väg ut ur depån :(
så inga tider.

Jag var där i torsdags, väldigt klurig bana och det tog ett tag innan man hittade spåren, men jävligt skoj! :tummenupp
 
Hemma från Barkarby igen. Det märks att det ger något att nöta starter! Nu är det nästan 50/50 när man kör race mot en 1000cc och en 600 har inte en chans längre, inte Micke65 heller :D

//H
 
Last edited:
Hämtade ut hojen från 1600 mila servicen idag, tydligen finns det en oljerretur slang som ska bytas på fabriksgarantin.
Pratade bara med försäljaren så han visste inte mer, meken hade gått hem. Nån som vet? Anners får ni ta det som bra att veta:)
 
Då har man äntligen monterat drag på bilen, förmodligen en av få 3-serie coupe med löstagbart drag.
Det blir invigning redan på fredag då det är dags för Gelleråsen igen:)

Hoppas bara att vädret blir bättre än vad prognoserna utlovar.

Hämtade ut hojen från 1600 mila servicen idag, tydligen finns det en oljerretur slang som ska bytas på fabriksgarantin.
Pratade bara med försäljaren så han visste inte mer, meken hade gått hem. Nån som vet? Anners får ni ta det som bra att veta:)

Jag misstänker att dom menar backventilen till oljereturen. Har för mig att det bara gäller -05 och ev. -06

Den nya ska vara i aluminium och sitter under tanken på slangen till vevhusventilationen.

/M
 
Last edited:
Hämtade ut hojen från 1600 mila servicen idag, tydligen finns det en oljerretur slang som ska bytas på fabriksgarantin.
Pratade bara med försäljaren så han visste inte mer, meken hade gått hem. Nån som vet? Anners får ni ta det som bra att veta:)

Den behöver bara bytas om den inte klarar ett test med en fjäder man försöker få igenom. Min klara sig utan byte när den var inne på service.

//H
 
Hemma från Barkarby igen. Det märks att det ger något att nöta starter! Nu är det nästan 50/50 när man kör race mot en 1000cc och en 600 har inte en chans längre, inte Micke65 heller :D

//H

hehe bäst jag tvättar av kalket från hojen å kommer förbi då :arsele
 
Hemma från Barkarby igen. Det märks att det ger något att nöta starter! Nu är det nästan 50/50 när man kör race mot en 1000cc och en 600 har inte en chans längre, inte Micke65 heller

Mja nu . Dom första 3 tog du lätt men sedan va det helt jämnt när jag gasade fullt :yoparty vann några race tom :va
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top