Hjälp angående framhjulssläpp

Om man ser på din bild ser det ut som att du sitter med något uppkört i ändan hela vägen upp till nacken.

Det är inte ofta man ser folk hänga av hojen ordentligt - trots kurser som ska göra dem till experter på området.

Annars var det en bra beskrivning! :D

Tja, det finns ju en mängd olika lösningar, i varje kurva.

En del verkar vilja lösa det med däckstryck..:rolleyes:
Andra föredrar att åka riktigt snabbt in i böjen för att sedan :arsele ....ut ur den!!

Vissa kör hela tiden 105% av sin förmåga, och flyttar succesivt sina gränser frammåt..:huvet

NÅGRA har helt enkelt förmågan att åka riktigt fort in i böjen, hålla en hög kurvhastighet, samt macka på ordentligt med gas ut ur böjarna (dessutom med rejäla nedlägg)..

De killarna är helt enkelt lite bättre och framförallt mycket snabbare än oss andra. JAG undrar dock alltid - Skulle de kunna bli ännu bättre, eller är de så snabba som de kan bli ? :va :tungan

SMC (jodå, vi har lånat vissa bitar från CSS, men mycket har funnits i Sverige i över 10 år..) förespråkar EN lösning - självklart finns det många flera..

/ M

Kan nog säga att de flesta som åker 1-2 sekunder från svenska eliten har förmågan att testa olika spår och körstilar för att se om det ändrar något för dem. Resterande varvtids-pressning sitter förmodligen mest i inställningar av chassi och att våga åka så nära eller över gränsen som krävs.
Skulle nog säga att det ger mer för en toppförare att bara köra fler varv och träna.
Annars är det väl bara att skicka Watz, lindström, kubberöd eller någon på en SMC/CSS-kurs och se om de blir snabbare efter den ;)

Men det ger nog som sagt bra grunder att förstår hur en motorcykel fungerar genom kurvor, men ibland predikas det som om det bara finns ett enda sätt att ta en kurva på, när det är så mycket annat som faktiskt ska till för att det ska gå att åka si eller så fort genom en sväng och ut genom den.
Samt att man i vissa kurvor tjänar tid på att åka långsammare genom dem än det går att köra i dem.

Kan nog säga att de flesta som åker 1-2 sekunder från svenska eliten har förmågan att testa olika spår och körstilar för att se om det ändrar något för dem. Resterande varvtids-pressning sitter förmodligen mest i inställningar av chassi och att våga åka så nära eller över gränsen som krävs.
Skulle nog säga att det ger mer för en toppförare att bara köra fler varv och träna.
Annars är det väl bara att skicka Watz, lindström, kubberöd eller någon på en SMC/CSS-kurs och se om de blir snabbare efter den ;)

Men det ger nog som sagt bra grunder att förstår hur en motorcykel fungerar genom kurvor, men ibland predikas det som om det bara finns ett enda sätt att ta en kurva på, när det är så mycket annat som faktiskt ska till för att det ska gå att åka si eller så fort genom en sväng och ut genom den.
Samt att man i vissa kurvor tjänar tid på att åka långsammare genom dem än det går att köra i dem.

KIllen som startade den här tråden är väl nybörjare. Nybörjare behöver råd, tricks, färdiga lösningar (SMC/CSS) för att gå vidare och bli snabbare. Minns ju själv när man var rå-rookie och låg och körde 1.14 runt Åsen med livet som insats; Det som alla snabba gubbs sa blev lag! Sanningar! Det är ju såååååå man ska göra. Och så gick det snabbare, lite i taget.
Nu, när man blivit snabb och strävar att bli snabbare, så inser i alla fall jag att det inte finns en lösning. Fortfarande går jag runt och frågar Watz, Spjeldnes, Micke Nilsson om hur de gör, drevningar, bromspunkter osv och det är för att få reda på hur man OCKSÅ kan göra. Vissa saker tar jag till mig och andra inte.
I just denna frågan, framhjulssläpp för en rookierejsare, så tror jag att det nog berodde på ett förarmisstag. Lite snabbare in i kröken än man hade tänkt sig resulterar kanske i; en touch på frambromsen, ett krampaktigt tag i styret och lite för snabba rörelser, klantigt spår... eller något annat. Tipset blir:

KÖR! Och KÖR MER! Gå en kurs om du känner för det. Om du tycker att det instruktörerna säger låter vettigt så kommer du troligtvis att köra fortare och säkrare. Och då släpper framhjulet inte så ofta. Och när det gör det så skiter man inte på sig för det

Om jag inte är helt fel ute, av avatren att dömma, har trådskaparen gått en enklare kurs/introduktion (BKK-light) på Sturup Raceway i helgen som var under vilken jag bla. hjälpte till med justering av stötdämperiet även hos nämnda förare (flera fick hjälp).

Vi kunde då konstatera att det dynamiska saget var på tok för mycket bak enär killen väger närmare 100 pannor och dämparen bak hade gjort sina dryga 4000mil inte längre klarade av att lyfta upp föraren och bakram mm till någorlunda vettigt dynamiskt sag. Innan justering låg det dynamiska saget på 47mm om jag minns rätt och efter justering (max fjäderförspänning) på 35mm vilket även det är lite väl mycket, speciellt med tanke på att det dynamiska saget fram låg runt 35-37mm.

Och som alla på raceforumet vet så påverkar stötdämperiet tillgängligt väggrepp högst vesäntligt varför detta skulle kunna varit en bidragande orsak till framhjulssläpp och med all sannolikhet i kombination med förarmisstag som redan omnämnts av flera innan mig!

Fast ta nu mitt inlägg med en nypa salt eftersom jag är en gamal avdankad raceförare (från äldre stenåldern) som på äldre dar börjat jobba för SMC! :D

// Niklas
P.S Glöm inte att ha kul på våra banor! :tummenupp

...

Fast ta nu mitt inlägg med en nypa salt eftersom jag är en gamal avdankad raceförare (från äldre stenåldern) som på äldre dar börjat jobba för SMC! :D

// Niklas

Håll käft Barnrumpa, både jag o Mozziz är äldre än vad du är. :)

Den hjälpen tackar jag mycket för. Körde lite hårdare i söndags de sista varven och kunde uppleva en svampighet i bakändan. Fortsätter jag köra får det nog bli en annan dämpare där bak nästa säsong som klarar av vikten bättre (jag kommer antagligen återgå till min "matchvikt" på närmare 110 kg då oxå. Då jag varit sjuk och haft problem med kroppen en längre tid)

Och på tal om att jag sitter som jag hade något uppkört i ändan upp till nacken så har det blivit bättre nu :)...och kommer bli ännu bättre inom en snar framtid...

Om jag inte är helt fel ute, av avatren att dömma, har trådskaparen gått en enklare kurs/introduktion (BKK-light) på Sturup Raceway i helgen som var under vilken jag bla. hjälpte till med justering av stötdämperiet även hos nämnda förare (flera fick hjälp).

Vi kunde då konstatera att det dynamiska saget var på tok för mycket bak enär killen väger närmare 100 pannor och dämparen bak hade gjort sina dryga 4000mil inte längre klarade av att lyfta upp föraren och bakram mm till någorlunda vettigt dynamiskt sag. Innan justering låg det dynamiska saget på 47mm om jag minns rätt och efter justering (max fjäderförspänning) på 35mm vilket även det är lite väl mycket, speciellt med tanke på att det dynamiska saget fram låg runt 35-37mm.

Och som alla på raceforumet vet så påverkar stötdämperiet tillgängligt väggrepp högst vesäntligt varför detta skulle kunna varit en bidragande orsak till framhjulssläpp och med all sannolikhet i kombination med förarmisstag som redan omnämnts av flera innan mig!

// Niklas

Håll käft Barnrumpa, både jag o Mozziz är äldre än vad du är. :)

Va moppsar sig farbröderna akta diskbrocken!? När blir det dax för operation för gråstarr då, fått remiss än? :D

Den hjälpen tackar jag mycket för.

Lugna puckar! Skönt att det blev bättre! :tummenupp

Körde lite hårdare i söndags de sista varven och kunde uppleva en svampighet i bakändan. Fortsätter jag köra får det nog bli en annan dämpare där bak nästa säsong som klarar av vikten bättre (jag kommer antagligen återgå till min "matchvikt" på närmare 110 kg då oxå.

Vet inte om du minns vad jag sa men du skall definitivt strypa returdämpningen en aning så KANSKE det kan dämpa din "gungighet" en aning.

Med din matchvikt åker du ändå på att beställa en ny/extra fjäder oberoende vilken dämpare du köper/beställer, för att klara ett vettigt dynamiskt häng!

Du kan dock bidra själv med att reducera gungigheten genom:

1.) Korrekt körställning. Nåja, korrekt och korrekt...börja med att luta in överkroppen (du har ju mycket massa som kan hjälpa till tänk bara på att i början sänka hastigheten tills du vant dig vid den nya placeringen av ögonen i förhållande till framhjulet/styrcentrum).

Genom att luta in övekroppen kan du...se så detta är ett raceforum se nu till ni andra också och bidra med lite info. som kan hjälpa JTPK79 med att reducera gunget! :tummenupp

2.) Korrekt gaskontroll (minns du inte vad som sades på Sturup satsa en peng och anmäl dig till en riktig kurs jag lovar du får valuta för pengarna! För med rätt gaskontroll innebär det att ju tillåter stötdämparen och gaffeln att...??? :D

OBS! STRIDER eller någon av de andra fd. får INTE svara! :D

Skämt o sido! Kom igen grabbar och tjejer hjälp en knutte i nöd nu! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Last edited:
Den hjälpen tackar jag mycket för. Körde lite hårdare i söndags de sista varven och kunde uppleva en svampighet i bakändan. Fortsätter jag köra får det nog bli en annan dämpare där bak nästa säsong som klarar av vikten bättre (jag kommer antagligen återgå till min "matchvikt" på närmare 110 kg då oxå. Då jag varit sjuk och haft problem med kroppen en längre tid)

Och på tal om att jag sitter som jag hade något uppkört i ändan upp till nacken så har det blivit bättre nu :)...och kommer bli ännu bättre inom en snar framtid...

Nog för att du är tung men gamla R1or är fan svampiga alltså.
Tycker jag!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck