missljud i framgaffel

Fjod0r

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Hoj
Husa fs650e
Det låter skumt om min framgaffel. Ljudet framträder när man komprimerar gaffeln någon centimeter. Låter som man trycker på en tom ketchupflaska (ungefär).

Kanske ska nämna att jag ofta kör hojen i bil. Dvs surrar den/komprimerar framgaffeln hårt mot inre väggen i bilen. Ska också erkänna att det blivit ett par hårda nedslag efter bakhjulsåka. Gaffeln läcker inte men känns lite svampig.

Har letat febrilt på forumet men inte hitta något. Gaffeln är en WP 4860 MXMA och sitter på en HUSA 650 -06a.

Någon som har en susning ang vad det kan vara?

Tack på förhand

/ Johannes

Hade samma ljud på min s3a, visade sig vara styrlagret som
hade "lossnat", bara att dra åt så vart det bra igen. "Knäppte"
ordentligt när man tryckte ihop framgaffeln och när man vred
på styret.

på styret.

Lät det som när man trycker på en tom ketchupflaska?

Jag tycker det låter som att någon tätning är dålig inuti gaffeln, alternativt för lite olja.

Last edited:
på styret.

Undersökte det och upptäckte inget glapp. Får försöka en gång till för att vara på den säkra sidan.

Lät det som när man trycker på en tom ketchupflaska?

Jag tycker det låter som att någon tätning är dålig inuti gaffeln, alternativt för lite olja.

Om du komprimerar/släpper ut gaffeln ett par gånger, försvinner ljudet då?

Nej det ger inte med dig. Samma ljud hela tiden. första 5-10mm vid komprimeringen är det tyst, sen börjar det låta. Ja, som ketchup :) nej men hur ska man säga. Som ett dovt pysande med ett klonkliknande ljud efter kanske 15-30mm. Ljud är svåra att beskriva

Last edited:
på min hoj låter det med sådär i framgaffeln "knäppande" rätt högt när jag brommsar, du känner även själva knäppen i styret litegran känns det som. iaf gick med det till verkstan killen kollade sa det är inget fel på styrlager, gafflar.......han skruvade loss lite skruvar och sen skruva fast igen, ljudet försvann dock kom det igen efter ca en timmes körning =) han mena på att inget är fel och förklaringen på ett enkel sätt är att han trodde det bildades spänningar i dom olika metallerna därav ljudet...............så prova att lossa och sen spänna lite skruvar och se om det hjälper

på min hoj låter det med sådär i framgaffeln "knäppande" rätt högt när jag brommsar, du känner även själva knäppen i styret litegran känns det som. iaf gick med det till verkstan killen kollade sa det är inget fel på styrlager, gafflar.......han skruvade loss lite skruvar och sen skruva fast igen, ljudet försvann dock kom det igen efter ca en timmes körning =) han mena på att inget är fel och förklaringen på ett enkel sätt är att han trodde det bildades spänningar i dom olika metallerna därav ljudet...............så prova att lossa och sen spänna lite skruvar och se om det hjälper

okok, tack för tipset. Ska lossa lite skruv i morgon och se om det hjälper

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back