Ktm 450 SMR -06 Trim

Efex

Bättre än dig helt enkelt...
Gick med
31 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm 530 Exc (SM) 08 factory edition black, Ktm 450 SMR 06
Nån som har någon färdig setup som funkar kanon och kan ge lite fler hk?
 
Det enklaste men dyrt är ju att byta till helsystem av något märke och kosta på ett knfilter,
Steg 2 är att endera skaffa mer cc men cyllar o kolvar är ju svindyrt typ 5000-8000kr:gnissla Brukar ge ca 1hk och 1nm per 12-15cc större borr

Billigare ingrepp i motorn som ger mer är då att höja kompet mer genom högkomskolv eller planing eller både och, man bör höja en 450 regält minst till 13,5-1 för att inte tappa så mycket i botten då man även måste byta kam. Man kan då sätta i hotcams som är till 525an förutsatt att man tokhöjt kompet annars blir den tokslö i botten!
Och som vanligt kan man ju porta,,och då kan man välja karaktär på motorn om man vill ha mer bottendrag eller högvarvsdrag eller båda...
 
sälj din o köp min.

Nej men.... kanske följande kan hjälpa dig

Helsystem, powerblade, kns jetstreem filter, annan accpump och en
hotcam. Om inte hojen måste behålla sin kubik så kan du ju köra ett bigborekit. Är du allt för rik så köp en kolv från mxcomposites så att du kan varva lite mer.:tuttar
 
Hur stor skillnad gör ett helsystem? ger det bättre effekt på höga eller låga varv? Är akrapovics helsystem bäst?
Någon som bor i/runt Jönköping och vill ha ett portnings jobb :) ? Pm:a

Mvh / Efex

Det enklaste men dyrt är ju att byta till helsystem av något märke och kosta på ett knfilter,
Steg 2 är att endera skaffa mer cc men cyllar o kolvar är ju svindyrt typ 5000-8000kr:gnissla Brukar ge ca 1hk och 1nm per 12-15cc större borr

Billigare ingrepp i motorn som ger mer är då att höja kompet mer genom högkomskolv eller planing eller både och, man bör höja en 450 regält minst till 13,5-1 för att inte tappa så mycket i botten då man även måste byta kam. Man kan då sätta i hotcams som är till 525an förutsatt att man tokhöjt kompet annars blir den tokslö i botten!
Och som vanligt kan man ju porta,,och då kan man välja karaktär på motorn om man vill ha mer bottendrag eller högvarvsdrag eller båda...
 
Det är väl kanske inte svaret du vill höra men det finns andra saker att lägga pengar på som kapar varvtider betydligt bättre än att trimma, tex en slipper clutch, men ett slipon eller helsystem bör du väl iaf ha eftersom det sitter exc-dämpare på den orginal(beroende på årsmodell), resten är rätt bortkastat. :)
 
Hur stor skillnad gör ett helsystem? ger det bättre effekt på höga eller låga varv? Är akrapovics helsystem bäst?
Någon som bor i/runt Jönköping och vill ha ett portnings jobb :) ? Pm:a

Mvh / Efex

Akra är införnalist bra för cross o trängre motardbanor ,,,,Mycket krut lagt på mellanreget och en bit upp i varv .. men Jag som jagar slutpullver väljer hellre att bygga eget som drar från 6000-varvastopp, men vilket märke som dra bäst där som passar ktm vet jag inte. Därimot ett system som verkar vara bra och billigt från staterna är ju om du köper powerbomb krök och sopar på vilken öppen dämpare som hellst, klar mest bang får the buck:D
 
Har redan en slipper clutch, wp suspension fjädring samt motomaster,magura bromsar lr hur de nu stavas. Vet du nått mer godis jag kan plocka på? Den som jag köpte den av sa att det va org systemet iaf hehe. Är en 06:a om du har koll då.



Det är väl kanske inte svaret du vill höra men det finns andra saker att lägga pengar på som kapar varvtider betydligt bättre än att trimma, tex en slipper clutch, men ett slipon eller helsystem bör du väl iaf ha eftersom det sitter exc-dämpare på den orginal(beroende på årsmodell), resten är rätt bortkastat. :)
 
Har redan en slipper clutch, wp suspension fjädring samt motomaster,magura bromsar lr hur de nu stavas. Vet du nått mer godis jag kan plocka på? Den som jag köpte den av sa att det va org systemet iaf hehe. Är en 06:a om du har koll då.

Sjysst! :tummenupp

En 14 mm styrkrona gör hojen grymt mycket skönare i kurvorna, 06 var väl ställbar 18/20? Så ställer du den på 18 kommer du iaf en liten bit på vägen, men jag skulle nog köpa ändå, hehe. Har du mycket pengar du vill bli av med? 16,5" framhjul också kanske.

Det står på burken, det borde vara exc om det är 06 orginal, isf borde du byta, gärna dubbelsystem så du kan hålla ner ljudet utan att tappa effekt. :) Silmoto är riktigt prisvärt, 7000 eller vad det var det kostade.
 
Last edited:
Hittade inte någon hemsida från silmoto :huvet
Så vart hittar jag deras system : ) ? Vore riktigt gött om systemet ser ut som det till sxv :D

Sjysst! :tummenupp

En 14 mm styrkrona gör hojen grymt mycket skönare i kurvorna, 06 var väl ställbar 18/20? Så ställer du den på 18 kommer du iaf en liten bit på vägen, men jag skulle nog köpa ändå, hehe. Har du mycket pengar du vill bli av med? 16,5" framhjul också kanske.

Det står på burken, det borde vara exc om det är 06 orginal, isf borde du byta, gärna dubbelsystem så du kan hålla ner ljudet utan att tappa effekt. :) Silmoto är riktigt prisvärt, 7000 eller vad det var det kostade.
 
De har en hemsida men det står inget vettigt på den. :)
Sök på Google så finns det bilder, det ser inte ut som till SXV, det är ett kolfiber dubbelsystem.
Kolla med Alice Racing, han sålde dem förut och gör det säkert fortfarande.
 
Verkade gött det helsystemet ju. Nått jag behöver göra med hojen när jag slängt på ett sånt system?

De har en hemsida men det står inget vettigt på den. :)
Sök på Google så finns det bilder, det ser inte ut som till SXV, det är ett kolfiber dubbelsystem.
Kolla med Alice Racing, han sålde dem förut och gör det säkert fortfarande.
 
Har redan en slipper clutch, wp suspension fjädring samt motomaster,magura bromsar lr hur de nu stavas. Vet du nått mer godis jag kan plocka på? Den som jag köpte den av sa att det va org systemet iaf hehe. Är en 06:a om du har koll då.

Jo du kan få köpa ett par Kolfiberfälgar av mig för halva priset eller så kan du få köpa den västa motarden i sverige med 70hk plus med kolfiberfälgar och MX vevstake mm mm mm.
 
Verkade gött det helsystemet ju. Nått jag behöver göra med hojen när jag slängt på ett sånt system?

Ja du lär få bestycka om något i lågfart och huvudmunstycke, men slänger du på ett så fint system så måste du även köpa dig ett kn filterinsatts 1200kr
Kolla på sista sidan i allvarligt trimmtråden så ser du vad fint farbror 525 har kapat upp luftburkslocket fint:tummenupp
 
Verkade gött det helsystemet ju. Nått jag behöver göra med hojen när jag slängt på ett sånt system?

Jag har en 450 SMR med dubbla GPR kolfiberpipor, KN filter och högkompkolv.
Varvar finfint och drar jämt med en Husaberg 650 från start till +130.
Jag antar att det var någon på gamla superbike i göteborg som satte ihop den. Har även en 525 trimkam men den har jag inte vågat sätta dit ännu.

Men vill du ha mycket pulver så skaffar du dig en husa med 644 vev och typ acra system :yoparty . Se enginehardware ovan.
 
Riktigt nöjd med min ktm 450 så blir nog inget byte av hoj. Men lite me pulver ska det bli iaf :D Håller på och letar lite delar nu. Någon som vet om det finns kompletta kit med kolfiber kåpor? Vill gärna ha en bunt länkar där jag kan köpa kolfiberkåpor och k&n filtersatsen.

Jag har en 450 SMR med dubbla GPR kolfiberpipor, KN filter och högkompkolv.
Varvar finfint och drar jämt med en Husaberg 650 från start till +130.
Jag antar att det var någon på gamla superbike i göteborg som satte ihop den. Har även en 525 trimkam men den har jag inte vågat sätta dit ännu.

Men vill du ha mycket pulver så skaffar du dig en husa med 644 vev och typ acra system :yoparty . Se enginehardware ovan.
 
Last edited:
Nu har jag beställt ett yoshimura helsystem :D Och nytt luftfilter. ska väl kapa lite i kåporna nån dag med så den får lite mer luft. Sen får vi se vad det blir framöver.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top