Hjälp angående framhjulssläpp

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Hej!

Jag var och körde på bana här om dagen för 2:a gången i mitt liv. I en kurva fick jag jag framhjulssläpp men som tur va fick det fäste igen några decimeter längre ut. Som normalt fungerande människa blev jag rädd. Körde runt banan och in i depån för att pusta ut hehe. Nu undrar jag varför jag fick släpp, jag hade inte supermycket nedlägg, jag bromsade inte, varken med handbroms eller motorbroms ( eller kanske motorbroms) jag minns inte riktigt. Jag vet i alla fall att i andra kurvor la jag ner så fotpinnarna skrapade i utan att få släpp.

Vad är tänkbara anledningar till att jag fick sladd? De andra kurvorna gick ju bra trots mer nedlägg.

Ser fram emot lite tekniska körråd då jag vill bli bra på bankörning.

Börja med att kolla lufttrycket....

Hur brukar ni göra som gasar bana med gatdäck? Ofta vill ju vägdäcken ha mellan 2.5 och 2.9 beroende på fram/bak, medans slicks gärna vill ha betydligt lägre tryck. Går ni ner något i tryck även på gatdäck när ni kör bana eller kör ni med "rekommenderat normaltryck"?

Brukar själv åka med standardtrycket i oavsett var jag åker dvs 2.6 fram och 2.9 bak, men så är jag ingen extremåkare.

Det är väldigt viktigt att ha en god gaskontroll, dvs. inte slå av och motorbromsa mitt i ett nedlägg :gnissla

Spelar ingen roll vilket luftryck du har om du slår av gasen mitt i en sväng!

Lite teknisk förklaring:

En sport-landsvägshoj har 50-50 viktfördelning med föraren på. Däcken har fäste 40 % fram och 60 % bak.

Genom att accelerera mjukt igenom hela kurvan kan man flytta tyngdpunkten och därmed utjämna väggreppet mellan fram och bakhjul. Detta optimerar väggreppet och skapar stabilitet.

Vid körning på ”lämplig” växel räcker det med att gasa ca
2-3mm. Gas ges successivt genom hela kurvan och man börjar gasa direkt efter nerlägg.

Tänk också på att farten sjunker ca 10 % vid 45 gr nerlägg genom att däcket har mindre radie.

When in doubt, gass it! :tummenupp

Last edited:
Finns i princip två orsaker till ett framhjulssläpp.
1. Du kör för fort i kurvan och framhjulet klarar inte att hålla i.
2. Du belastar framhjulet i kurvan och det orkar inte hålla i.

svar
Alt 1. Sänk farten ;)
Alt 2. När du lägger ner hojen minskar diametern på däcket ju längre ut på däcksidan du kommer desto mindre diameter får du. Denna minskning ger samma effekt som om du lägger på lätt broms.
Så om du kommer in i en kurva, håller jämn gas och lägger ner så "teoretiskt sätt bromsar du" i kurvan. Och belastar framdäcket hårt.
Släpper du dessutom gasen så belastar du däcket ändå hårdare.

Vad bör man då göra för att inte belasta framhjulet?
Jo man ger gas. När du nått din svängpunkt, Gör din motstyrning och hojen ligger så mycket du vill att den ska ligga så ger man på lite gas.. En stödgas för att stabilisera hojen.
Vad händer då?
Jo när du lägger på gas så flyttar du tryck från framdäcket till bakdäcket. Bakdäcket har mer gummi och har därför bättre fäste.
När du sedan har kommit in i apex vilket är den plats då du börjar räta upp hojen igen så kan du mm för mm ge på mer och mer gas.

Om du inte gör detta så packar du ihop framgaffel. Lägger mycket tryck på däcket och risken för framhjulssläpp ökar markant.

I denna forum-del vågar man knappt svara, men jag gör ett försök...

Rimliga orsaker:

1: Överhettade gatdäck. Sportdäck avsedda för gatkörning är bra på bana till en viss gräns, när det börjar gå fortare (dvs i övre skiktet i snabb grupp) kan de överhetta och då bli väldigt lömska, med släpp utan någon som helst förvarning. Med vädret vi haft de senaste dagarna är det inte långsökt.

2: Broms i kurva, eller bara avslag/motorbroms. Att vikten förskjuts framåt kan räcka för att framdäcket ska ledsna på förutsättningarna.

3: Något skräp/kladd på banan.

4: Du kör åt pepparn för fort

Personligen kör jag 2,5 både bak och fram med gatdäck, möjligen att man sänker något på bana beroende på temperatur, men aldrig under 2,3 då stommen inte är konstruerad för låga tryck. Med racedäck har man betydligt lägre tryck.

/A

Helt omöjligt att ge något bra råd på din HÖGST subjektiva upplevelse av det som hände. Nästa gång det ev händer så fråga instruktörerna/medåkarna om hjälp direkt på banan. Här lär du bara få en massa "hjälp" som du inte kan omsätta i praktiken...

/J

Kallt däck, bottna fjädringen, fel belastning över framhjulet, annat spår än sist du tog kurvan, fel fart etc.
Vad som är rätt dämpning i en kurva behöver ju inte vara rätt i en annan kurva.

Oroa dig inte för små släpp, testa bara om och om igen. Har du inte kört så mycket på bana så sitter du förmodligen fel, kör kanske lite stelt, bromsar för mycket etc. Så kör efter någon annan som åker lite fortare, för jag har fått framhjulssläpp i lägre farter, i samma spår som andra åker betydligt fortare i.
Slår gaffeln i botten på hydralstoppar som det ofta gör på gathojar så kan det släppa fram också, men den dunsen brukar man känna i styret.

Tack för svaren. Jag borde kanske sitta lite längre bak på hojen för att få mindre vikt på framhjulet. Som det är nu sitter jag kloss intill tanken.

Sen såg jag denna onboard filmen med Rossi. Vad jag hör så verkar han slå av gasen i kurvorna, inte gasa förens i slutet av kurvan. Gäller andra regler moto gp killarna?

http://www.youtube.com/watch?v=GeoOC7itg8Y

Körde du sakta och varken gasade eller bromsade så var det nåt skit på banan, helt klart.

Tack för svaren. Jag borde kanske sitta lite längre bak på hojen för att få mindre vikt på framhjulet. Som det är nu sitter jag kloss intill tanken.

Sen såg jag denna onboard filmen med Rossi. Vad jag hör så verkar han slå av gasen i kurvorna, inte gasa förens i slutet av kurvan. Gäller andra regler moto gp killarna?

vad som gäller de killarna gäller inte oss ännu,principerna ja men våra hojar skickar inte på 3000 varv på femtio meter kurva annat än ettan bla.
du råkar inte ha skitdäck typ dåliga michelin eller så?
kanske som sagt skit på banan efter nån annan smakat grus.
antingen kraschar du eller så vänjer du dig vid framhjulsläpp ibland men kolla så däcken har driftstemeratur känns som ett grundråd.

Vill du köra så snabbt som möjligt på bana ska du så klart köra som Rossi. Vill du köra halvsnabbt med god och säker teknik som även funkar bra på lite högre tempo på landsvägen ska du köra enl. tidigare talare.

I denna forum-del vågar man knappt svara, men jag gör ett försök...

Rimliga orsaker:

1: Överhettade gatdäck. Sportdäck avsedda för gatkörning är bra på bana till en viss gräns, när det börjar gå fortare (dvs i övre skiktet i snabb grupp) kan de överhetta och då bli väldigt lömska, med släpp utan någon som helst förvarning. Med vädret vi haft de senaste dagarna är det inte långsökt.

2: Broms i kurva, eller bara avslag/motorbroms. Att vikten förskjuts framåt kan räcka för att framdäcket ska ledsna på förutsättningarna.

3: Något skräp/kladd på banan.

4: Du kör åt pepparn för fort

Personligen kör jag 2,5 både bak och fram med gatdäck, möjligen att man sänker något på bana beroende på temperatur, men aldrig under 2,3 då stommen inte är konstruerad för låga tryck. Med racedäck har man betydligt lägre tryck.

Det du nämner om stommen påstår vissa har med kroppsvikten att göra, själv väger jag 70kg och har kört upp en uppsättnig Bridgestone Bt 002 Street på bana och haft 2,1 fram 2,0 bak kalltryck utan några som helst problem, bara normalt slitage.

mvh Micke

Så ni accelererar från det att ni börjar svänga till apex, och sen accelererar ni ännu mer?

Inte accelererar man väl i början av en kurva? :confused:

Ungefär såhär tycker jag det känns bäst att köra:

http://www.youtube.com/watch?v=dApArZs3NCg

http://www.youtube.com/watch?v=2qkRiytX5lQ

Synpunkter? Bespara mig gärna framtida lowsiders om jag är helt ute och cyklar.
"Accar" inte från det att man börjar svänga. Lägg på en "stödgas" för att stabilisera hojen in till apex sen efter apex börjar man "Acca"

Det kan också vara som så att du hänger i styret... och rent av trycker undan däcket för att du ger styrimpulser omedvetet.

Någon här skrev att du ska hänga på en snabbare förare.
Glöm det. Att köra mc ska kännas harmoniskt och trygt, Att försöka hänga på någon snabbare gör att du blir stressad och snarare ökar riskerna.

Rekomenderar dig till att gå några av smc;s kurser. Där du får lära dig hantera hojen och veta varför hojen beter sig som den gör.

Många som tävlar kör med avslag in i böjarna för att senare macka på..
Men tänk här på att de kör för det mesta på helt annat matrial. Helt andra däck.. En väl fungerande fjädring och har betydligt bättre teknik!

Skit på banan den tror jag inte på av den osaken att då borde någon mer känt av det. Vilket de kanske gjorde med.. Det framgår ju inte här.
Till 90% är det säkerligen ett förafel.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck