Behöver bänka hojen...

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag bytte till helsystem och satte på Power Commander. Hojen har inte samma pulver längre...?
Full gas på 2:an och den reser sig inte nämnvärt på bakhjulet :va
Jag skulle behöva bänka och justera!

Jag bor i Jönköping. Var finns närmsta "duktiga bänk"? :)

Tack

Hade du enbart slip-on innan? Om avgasporten inte var urkopplad så måste man klippa en brun/svart kabel vid boxen till att börja med. Troligtvis är det redan gjort eftersom du inte nämnt något om ett felmeddelande på displayen.
Du tappar ju lite vrid vid byte till helsystem men får mera toppeffekt. Då upplevs den kanske som slöare. Jag bänkade min gixxer 1000 -01 på Beviks i Linköping. Kostade 2500 kr och jag blev helnöjd. Mycket jämnare gång och drog fint över hela registret. 158,8 hk när de började och slutade på 164,3 hk på hjulet. Innan kunde man gasa upp hojen på 3:an med ett litet ryck i styret. Efter byte till helsystem så fick jag jobba för att få upp den på 2:an. Ring till Beviks och boka en tid så blir du nog nöjd!

Hade du enbart slip-on innan? Om avgasporten inte var urkopplad så måste man klippa en brun/svart kabel vid boxen till att börja med. Troligtvis är det redan gjort eftersom du inte nämnt något om ett felmeddelande på displayen.
Du tappar ju lite vrid vid byte till helsystem men får mera toppeffekt. Då upplevs den kanske som slöare. Jag bänkade min gixxer 1000 -01 på Beviks i Linköping. Kostade 2500 kr och jag blev helnöjd. Mycket jämnare gång och drog fint över hela registret. 158,8 hk när de började och slutade på 164,3 hk på hjulet. Ring till dem och boka en tid så blir du nog nöjd!

Låter kanon!
Tack!

Hur gör jag det?

Du behöver mäta spänningen mellan TPS utgång och chassi vid två tillstånd och med motorn igång: noll trottel och max trottel.

PC;n måste avläsa dessa två spänningar (t ex skapade med en vridpot och baterieliminator) , en i taget och samtidigt som du klickar i PC;ns inställning för "Set throttle position".

Last edited:
har du köpt en ny PC så finns det bara en noll mapp i den , dvs orginal mapp..
Då får du sämmre drag i grejerna!
Sen är alla motorer olika, en mapp funkar säkert jättebra till en motor och som ett lass dynga till en annan, bara att bänka!

varför klippa när du LÄTT plockar ur den ur boxen? tar 5 sek och du har ett helt elsystem!

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...