Hur många knop?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Hur ska man veta hur många knop man kör?, ok 43 knop är väl en del över 7 knop men en landkrabba som mig skulle definitivt inte ha någon aning, sitter väl inte knopmätare på vattenskotrarna.

Efter identifikation och iordningställande av en anmälan till sjöpolisen får skotertjejen frågan om hon erkänner brottet. Svaret blir att hon inte hade koll på hur fort hon faktiskt körde.

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1493759.svd

Beror sig på lite vilken modell. Men de flesta har allt en lite mätare. Att inte ha någon sorts knop mätare på sin vattenskoter tycker jag är ungefär som att inte ha hastighetsmätare på hojen! Sjukt svårt på sjön att avgöra hur fort det går. Finns iof mig veteligt ingen lag om att man måste ha knopmätare på sjön... Nästan varenda båtägare idag har ju en GPS i båtskrället och då har man ju en ganska exakt mätning där.

Kan man inte skilja på 7 knop och 40+ har man kanske inte sjövett nog för att framföra en sån kvick leksak... 5 knop + eller - bör man kunna bedöma, och det har polisen säkert överseende med också. Jag har ingen logg(hastighetsmätare) i min båt, men vet att den "planar" vid 12-13 knop,och 3-4 knop på tomgång,så däremellan brukar va lagom. :)

På många vattenskotrar är det där full kareta, så det kan hon inte skylla på,
Hon kanske är ganska korkad iofs.

Är väl som med allt annat, är man på någon annans spelplan så tar man reda på reglerna innan man börjar spela och även rättar sig efter dem.

5-knop är dessutom inte nitiskt så det kan vara svårt att hålla om det rullar. Tanken är att få ner farten och att hålla svallen nere så ligg under den hastighet då skotern/båten börjar klättra på plantröskeln.

Jag kör själv vattenskoter och det finns ingen anledning till att gasa på alla 5-7 knopsbegränsade områden då man har hela östersjön/atlanten att köra på.

I övrigt så finns det inget sjövett hos folk i största allmänhet så att skotrarna blir syndabockar är trist. Själv blir man förbannad på alla segelbåtsjävlar som ligger i bredd i de smala farledspartierna trots att de ska hålla till höger, samt de som envisas med att kryssa sig in framför vaxholmsbåtar, mm och inte har en aning om att V-båtarna, mfl har företräde :mad:

Segelbåtarna ska veja men i praktiken blir det 800.000-ton tunga Väddö som får veja mitt ett sund för att inte köra ihjäl klåparfamiljen i sin Maxi77.

Segelbåtarna ska veja men i praktiken blir det 800.000-ton tunga Väddö som får veja mitt ett sund för att inte köra ihjäl klåparfamiljen i sin Maxi77.

låter som att de inte riktigt vet vad ger sig in på, de har nog inte riktigt full styr på grejerna.

Men de flesta har allt en lite mätare.

en sån får ha man tills man lär sig hur många knop det går

Last edited:
5-knop är dessutom inte nitiskt så det kan vara svårt att hålla om det rullar. Tanken är att få ner farten och att hålla svallen nere så ligg under den hastighet då skotern/båten börjar klättra på plantröskeln.

Jag kör själv vattenskoter och det finns ingen anledning till att gasa på alla 5-7 knopsbegränsade områden då man har hela östersjön/atlanten att köra på.

I övrigt så finns det inget sjövett hos folk i största allmänhet så att skotrarna blir syndabockar är trist. Själv blir man förbannad på alla segelbåtsjävlar som ligger i bredd i de smala farledspartierna trots att de ska hålla till höger, samt de som envisas med att kryssa sig in framför vaxholmsbåtar, mm och inte har en aning om att V-båtarna, mfl har företräde :mad:

Jobbar du på 800.000 ton tunga Väddö?

Jobbar du på 800.000 ton tunga Väddö?

Njet men när 800.000 ton tunga Väddö måste veja för fam blirgerssons solblekta Maxi 77 så får alla andra båtar hålla sig undan i sin tur. Hur svårt kan det vara att inte åka precis där all tung sjötraffik i tjänst kan tänkas vilja åka?

Jevvla! :mad:

Vilka sjövägsregler kör du efter egentligen? Det finns inget i SjöFK, SjöTK eller COLREG som uppenbart fritar Väddö från väjningsplikten mot segelbåtar. Lilla Väddö kan knappast betraktas som "fartyg som till följd av sitt djupgående,
sin storlek eller liknande orsaker inte kan hålla undan".

Det är möjligt att skepparen på Väddö vill örfila seglaren med Regel 9, men det är inte självklart att den regeln gäller i det här fallet. Lilla smidiga Väddö kanske får problem med tidtbellen, men bör i kunna manövrera sig förbi på ett säkert sätt trots att hon delar farleden med segelbåtar.

Däremot bör en vettig seglare göra så gott han kan för att underlätta både för skärgårdsbåtar och kajaker, men "störst går först"-regeln gäller inte oinskränkt. Och jag håller med om att det finns många fritidsskeppare som är fullständigt clueless.

(Viss reservation för att jag aldrig har seglat i Sthlms skärgård, förutom som betalande passagerare, och därför inte har koll på de farleder och sund som du syftar på.)

......

Däremot bör en vettig seglare göra så gott han kan för att underlätta både för skärgårdsbåtar och kajaker, men "störst går först"-regeln gäller inte oinskränkt. Och jag håller med om att det finns många fritidsskeppare som är fullständigt clueless.

....

Den reglen finns inte, finns inget som säger att yrkestrafik har företräde....modern myt, Pungt

(Jag har jobbat på Väddö....299 brutto... )

Last edited:
Den reglen finns inte, finns inget som säger att yrkestrafik har företräde....modern myt, Pungt

Små och lättmanövrerade fartyg får inte hindra stora och svårmanövrerade, även om de vanliga sjövägsreglerna säger att de små har företräde. Det gäller till exempel i trånga farleder och på ställen där fartygets djupgående gör att det inte kan välja väg lika fritt som övriga fartyg. Det kan kallas för en "störst går först"-regel, MEN den har stora begränsningar. Och Väddö är knappast stor nog för att kunna åberopa den regeln, oavsett var hon går.

(Jag har inte jobbat på Väddö, men jag har sett henne på bild. :crash)

När Väddö måste akta plastpestade fisriggar i Lindalsundet så blir det sjukt tight! Så ÄR det. Dessa båtar sick-sackar genom hela sträckan till överflödet av V-bryggor på öarna.

De som seglar ska hålla sig till höger och upphinnande vejar, dessutom ska dessa sopor ha framförhållning och inte vingla ut i farleden hur som helst. Det är inte bara "Väddö" som får problem utan alla andra (även de med framförhållning) då det under en industrisemmesterdag blir rena kaoset i sundet när storbåten ska improvisera.
Vad som står i "SjöFK, SjöTK eller COLREG" som ev kan bestrida det skiter Jag i. Det är vanligt jevvla bonnsjövett. att man har en flerfärgad helly-hansenjacka ger en inte frisedel från sunt förnuft.

Last edited:
Små och lättmanövrerade fartyg får inte hindra stora och svårmanövrerade, även om de vanliga sjövägsreglerna säger att de små har företräde. Det gäller till exempel i trånga farleder och på ställen där fartygets djupgående gör att det inte kan välja väg lika fritt som övriga fartyg. Det kan kallas för en "störst går först"-regel, MEN den har stora begränsningar. Och Väddö är knappast stor nog för att kunna åberopa den regeln, oavsett var hon går.

(Jag har inte jobbat på Väddö, men jag har sett henne på bild. :crash)

Nej nej, det finns ingen störst går först regel. Eller att den som seglar för sitt bröd har företräde före fritidsbåtar....:mattias. Däremot kan absolut en V-båt vara begränsad i sin manöverförmåga på vissa ställen i Stockholmsskärgård.

Nej nej, det finns ingen störst går först regel. Eller att den som seglar för sitt bröd har företräde före fritidsbåtar....:mattias. Däremot kan absolut en V-båt vara begränsad i sin manöverförmåga på vissa ställen i Stockholmsskärgård.

Läs det jag skrev en gång till. Tänk sedan efter.

Det finns regler som innebär att stora fartyg i vissa fall har företräde på grund av sin storlek. Dessa regler kallas ibland "störst går först"-regeln, bland annat på kustskepparkurser när man behöver få kursdeltagarna att förstå att man inte alltid har rätt till fri väg bara för att man har segel på båten.

Huruvida den 200 meter långa båten med 15 meters djupgående körs av folk som tjänar pengar på det eller av folk som har det som hobby spelar, precis som du skriver, ingen som helst roll.

Vad som står i "SjöFK, SjöTK eller COLREG" som ev kan bestrida det skiter Jag i. Det är vanligt jevvla bonnsjövett. att man har en flerfärgad helly-hansenjacka ger en inte frisedel från sunt förnuft.

Vanligt jävla bonnsjövett är att man följer sjövägsreglerna. Visst kan du bli förbannad på de korkade och obildade seglarna om du vill, men ska du ha någon trovärdighet när du hävdar att Väddö etc har företräde så får du nog hänvisa till något annat än "bonnsjövett".

Jag håller för övrigt med om att bonnsjövett är att vara smidig och låta Väddö kunna ta sig fram enkelt, men Väddö har också skyldigheten att anpassa farten efter trafikmängden och att följa sjövägsreglerna. ÄVEN om det innebär att det inte går att hålla tidtabellen.

Last edited:
Läs det jag skrev en gång till. Tänk sedan efter.

........

Vi säger samma sak, med skillnad att du påstår att det sägs till folk på kustskeppareutbildningar att den som seglar för sitt bröd har företräde. Det är ju i så fall inte så bra. Kan skapa problem vid eventuella juridiska processer.

Antar att du är ute och fiskar efter tillägget i Regel 2...

"Enligt denna regel skall t.ex. en fritidsbåt hålla undan för sådant fartyg som till följd av sitt djupgående,
sin storlek eller liknande orsaker inte kan hålla undan, även om fritidsbåten enligt andra
regler inte är väjningsskyldig. Regeln kan vara tillämplig även i en situation mellan fritidsbåtar."

Röd,vit,röd is the shit och ha i masten :D

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back