Sketchup-fråga; Jag är novis och behöver lite hjälp!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag håller på för fullt och bygger en liten sommarstuga och allt har gått hyffsat hittills. Jag har gjort alla ritningar själv i sketchup och det har underlättat en jäkla massa då man har alla mått när man ska såga och snickra.
Men nu på fredag får jag limträbalken som ska sitta i nocken och jag behöver få fram lite vinklar på ritningen för tillsågning av takstolarna.

Bifogar en bild och jag vill ha fram vinklarna på takstolarna, både uppe och nere.
Det jag eftersöker är alltså en typ av verktyg precis som "dimensions", där man kan få alla vinklar utritade på ritningen direkt i programmet.

Bifogat

• vinklar på takstolar.JPG
    vinklar på takstolar.JPG
    71 KB · Visningar: 608
Har du bredden på huset och höjden på takstolen så är det ju bara att räkna.:tummenupp

Du menar att jag ska använda mig av Pythagoras sats eller dylikt!? Fyfan, det låter ju jobbigt :D
Skämt åsido, jag har redan räknat ut vinklarna men behöver få fram dem i programmet då det dels ska lämnas in några ritningar samt att jag behöver lära mig detta till ett kommande bygge.
Jag har prövat Sketchup-hjälpen men hittar inget där som beskriver det jag eftersöker. Det kan ju vara så att det inte går att göra så, men då blir jag förbannad :mad

Ett svar du inte kommer att gilla: Sketchup är ett 3D-program. Du behöver ett CAD-program.

Svar du kommer att gilla lite bättre: Det finns kapabla gratisalternativ. Se t ex ProgeCAD.

http://www.progesoft.com/compra/index.asp?left=progecad2008&lang=eng

Rätt likt AutoCAD i handhavandet. Skit bara att jag kört CATIA de senaste åren och glömt allt vad AutoCAD heter. :huvet

Nästa hus kommer att bli bra. Du kan bygga det när ditt nuvarande projekt rasat p g a Sketchup-effekten. :tummenupp ;)

Mvh,
/Fredrik

ArchiCAD är bra annars, det använde vi på cad-lektionerna i skolan.

Det finns säkert en demo/prova på-version

Trigonometri hetter det mina vänner.

CONUS
ANUS
och SINUS

............nånting...... vahettere:va

Nästa hus kommer att bli bra. Du kan bygga det när ditt nuvarande projekt rasat p g a Sketchup-effekten. :tummenupp ;)

Mvh,
/Fredrik

:gråta Jag vill inte att det ska rasa juh! Å andra sidan så känns det så stabilt nu så man kan nästan tro att det håller emot för en höstvind...
Något autocad blir det inte tal om, inget annat cad heller för den delen. Jag har precis lärt mig grunderna i sketchup och orkar inte med ett program till, som är mer avancerat dessutom...
Skitsamma, jag får rita ut vinklarna på en utskrift helt enkelt, det fungerar ju men det är inte rätt.

Och nej, Pythagoras sats var ju fel av mig. Som Stjärnan sa så är det ju anus etc som gäller.

Skitsamma, jag får rita ut vinklarna på en utskrift helt enkelt, det fungerar ju men det är inte rätt.

Påta in måtten här annars så kan väl SH:s samlade hjärntrust trigonometrera sig fram till en vinkel?

Edit: Föreslår en måttsatt planskiss av takstolen och säg vilka vinklar du behöver ha ut.

Påta in måtten här annars så kan väl SH:s samlade hjärntrust trigonometrera sig fram till en vinkel?

Edit: Föreslår en måttsatt planskiss av takstolen och säg vilka vinklar du behöver ha ut.

Saken är den att vinklarna har jag redan räknat ut, 5st totalt. Jag är inte helt dum i huvudet :D Det är bara det att jag eftersökte en funktion liknande "Dimensions" som gör att man bara kan mäta fram en vinkel enkelt och sedan få den utritad på ritningen för enkelhetens skull. På så vis kan man laborera sig fram till olika vinklar och mått i nästa framtida bygge.
Ähh, jag är för lat av mig helt enkelt. Men man blir det av att stå och snickra i 30-gradig värme med full byggmundering. Hela 2ggr slängde jag mig i sjön igår, och då är jag en riktig badkruka och kallt som fan var det, säkert inte en grad över 23 grader :(

Jag är inte helt dum i huvudet :D

Uttalandet utvärderas efter höststormarna... ;)

Men man blir det av att stå och snickra i 30-gradig värme med full byggmundering.

Vet. Vindstilla var det också, i alla fall här och det är ju inte så jävla långt mellan. Något rikspucko tyckte att det lät som en bra idé att dra på sig heltäckande tjocka kläder, inklusive hjälm, handskar och stövlar. Får jag tag på den fan får han stryk! :mad:

Vet. Vindstilla var det också, i alla fall här och det är ju inte så jävla långt mellan. Något rikspucko tyckte att det lät som en bra idé att dra på sig heltäckande tjocka kläder, inklusive hjälm, handskar och stövlar. Får jag tag på den fan får han stryk! :mad:

Vilken idiot, förstod han inte att det skulle bli svettigt i den munderingen!? Jag skippade iaf tröja och handskar och på slutet så stod jag i ett par blöta badbyxor och spikade reglar, så jag fuskade litegrann. Imorrn blir det fanimej långärmat, vinterbyxorna, keps, handskar och eventuellt kallingar under det. Svalka är för töntar!

Hur hade du tänkt att limträbalken skulle ligga?Förmodar att du skall ha den på stolpar som bär upp balken och "takstolarna"?OM så är fallet så är det ju bara att lägga upp balken,sedan lägger du upp planken upp till balken eller om du skall ha dem mot balken.Vinkeln mäter/ritar du av medans den ligger där du vill ha den.Vips så har du gjort dig en mall som du sedan använder när du sågar till resten av planken.Är det inget ryggåstak du skall göra,så kan du bortse från denna beskrivning :)

Hur hade du tänkt att limträbalken skulle ligga?Förmodar att du skall ha den på stolpar som bär upp balken och "takstolarna"?OM så är fallet så är det ju bara att lägga upp balken,sedan lägger du upp planken upp till balken eller om du skall ha dem mot balken.Vinkeln mäter/ritar du av medans den ligger där du vill ha den.Vips så har du gjort dig en mall som du sedan använder när du sågar till resten av planken.Är det inget ryggåstak du skall göra,så kan du bortse från denna beskrivning :)

Japp, platsbygge med mall. Det brukar visa sig att vinklar uträknade på div program inte alltid är de bästa. Upp med 2 stolpar, på med balken, skruva fast. Gör en takstolsbalkmall, kolla med den hur den platsar i de fyra hörnen samt på varsida på mitten. sen sågar du bara upp de resterande efter den mallen. Snickeri på gammalt vis.:yoparty .

Japp, platsbygge med mall. Det brukar visa sig att vinklar uträknade på div program inte alltid är de bästa. Upp med 2 stolpar, på med balken, skruva fast. Gör en takstolsbalkmall, kolla med den hur den platsar i de fyra hörnen samt på varsida på mitten. sen sågar du bara upp de resterande efter den mallen. Snickeri på gammalt vis.:yoparty .

Snickeri på det RÄTTA sättet,inga jäla uträkningar som ändå blir fel :tummenupp
Lycka till

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT