Varma bromsskivor??

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Imorse när jag skulle sätta på skivbromslåset på hojen, efter en färd till jobbet på kanske 20 minuter, kände jag att ena bromsskivan var varmare än den andra.
Den var oxå varmare än jag känt att den varit tidigare... :(

Nu är jag inte bra på hojar och har inte direkt tidigare tänkt på om bromsskivorna är varma när man kört eller inte men jg reagerade på det imorse.

Hur ligger det till. Ska de bli lite varma eller är det något som är fel nu??
Ska till Åsen om en vecka och känner inte för att smälta skiten på bana... :(

Hoppas nån kan hjälpa mig med den frågan...
Just ja.. Hojen är den Honda CBR600RR från 2003...

Dom blir varma fort,dock bör dom bli lika varma på bägge sidor.

Testa att bromsa lite ordentligare och kolla så att dom blir varma bägge två.

Om inte så kan någon kolv ha hängt sig eller kärva lite på någon sida,oftast lätt fixat iofs.

Kolla också om beläggen är jämt slitna.

Ok. Tack.
Hur varma ska de bli? Jag kunde fortfarande ta på det men inte hålla kvar fingrarna värst länge.
Förstår ju att de inte ska bli så varma att de börjar bli röda osv men vad är normalt typ. Iofs väldigt svårt att säga kanske.

Skillnaden i värme var inte påtaglig mellan skivorna egentligen. Lite varmare på sidan som det inte blåste så mycket på när jg stannat osv.
Det känns inte konstigt när jag bromsar.

Värmen i sig är inget att oroa sig för så länge vi inte pratar glödhet. Att den ena är varmare beror säkert på att belägget på den sidan ligger an en smula alt att den skivan är något skev. Om du pallar upp hojen på ett depåstöd fram och snurrar hjulet borde du märka om det tar i lite på den "varma" sidan.

Du har inte bytt belägg nyligen? Isf ska problemet ge sig när du bromsat in beläggen ordentligt.

EDIT: Har man bombat med hojen ordentligt blir de sjukt varma. Därav begreppet svampighet etc. Mao kör man tillräckligt länge och tillräckligt hårt mattas bromsverkan mer och mer. Jag tror du kan vara lugn.

Last edited:
Ok. Tack.
Hur varma ska de bli? Jag kunde fortfarande ta på det men inte hålla kvar fingrarna värst länge.
Förstår ju att de inte ska bli så varma att de börjar bli röda osv men vad är normalt typ. Iofs väldigt svårt att säga kanske.

Skillnaden i värme var inte påtaglig mellan skivorna egentligen. Lite varmare på sidan som det inte blåste så mycket på när jg stannat osv.
Det känns inte konstigt när jag bromsar.

Du skall inte kunna ta i dom om du har bromsat lite mer,en rejäl inbromsning och du bränner dig på skivorna.

Om det inte är mer skillnad mellan skivorna så faller det under normalt.

En lite haltande jämförelse ,men för att visa hur varmt det kan bli,den röda ringen i fälgarna är bromsskivorna.

[YOUTUBE-ID]P-GKdp5hye0&feature[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Värmen i sig är inget att oroa sig för så länge vi inte pratar glödhet. Att den ena är varmare beror säkert på att belägget på den sidan ligger an en smula alt att den skivan är något skev. Om du pallar upp hojen på ett depåstöd fram och snurrar hjulet borde du märka om det tar i lite på den "varma" sidan.

Du har inte bytt belägg nyligen? Isf ska problemet ge sig när du bromsat in beläggen ordentligt.

EDIT: Har man bombat med hojen ordentligt blir de sjukt varma. Därav begreppet svampighet etc. Mao kör man tillräckligt länge och tillräckligt hårt mattas bromsverkan mer och mer. Jag tror du kan vara lugn.

Jorå nya belägg sattes på för ca en månad sedan... :P
Har inte bromsat så jäkla hårt sen dess...
Och en sak som kan gjort att det just nu blev varmare på ena sidan är att framhjulet sattes på hojen igår... Hade den lös då jag misstänkte trasiga lager...

Men då kan jag nog vara lugn... :D
Tycker ju att jag borde känna om det är nå knas med bromsarna men det känns som vanligt och hackar inte el nått när jaga bromsar... :D

Edit: Jag bombar inte... ;) Men det klart... Det är motorväg till jobbet så det gick ju ganska fort ändå... Det måste varit det. När jag kör hem har jag en bit småvägar innan jag kommer fram så då hinner de nog svalna lite innan jag sätter på skivbromslåset och då har jag inte känt att de varit varma... :D

Du skall inte kunna ta i dom om du har bromsat lite mer,en rejäl inbromsning och du bränner dig på skivorna.

Om det inte är mer skillnad mellan skivorna så faller det under normalt.

En lite haltande jämförelse ,men för att visa hur varmt det kan bli,den röda ringen i fälgarna är bromsskivorna.

[YOUTUBE-ID]P-GKdp5hye0&feature[/YOUTUBE-ID]

*skratt* Okej... Hehe... Då har jag nog inget att oroa mig för. Har helt enkelt tidigare inte tänkt på om de blir varma och så... :D

Tack för all hjälp...

*lugnar ner sig igen* :tungan

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back