Yamaha chopper

grömpa

lightdesiger
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Harley bygge
har fått för mig att bygga custom chopper som baseras på en yamaha XS 650 -71a så nu har jag köpt ett icke färdigt projekt till att börja med. :yoparty

motorn ska vara renoverad och ej körd sedan dess, proffsbyggd stelhäcksram,

första anhalt blir att frakta upp den från Kristianstad till Piteå.

planen är väll först och främst att få ihop den och sen och besiktiga den, men även att skaffa skivbromsar runt om och kasta bort trummorna.

bifogar några bilder på ramen och motorn

Bifogat

• IMG_2732.JPG
    IMG_2732.JPG
    39.3 KB · Visningar: 189
  • IMG_2736.JPG
    IMG_2736.JPG
    36.7 KB · Visningar: 145
  • IMG_3662.JPG
    IMG_3662.JPG
    32.1 KB · Visningar: 108
  • IMG_3667.JPG
    IMG_3667.JPG
    28.8 KB · Visningar: 112
  • IMG_2735.JPG
    IMG_2735.JPG
    38.5 KB · Visningar: 121
  • IMG_3664.JPG
    IMG_3664.JPG
    27.1 KB · Visningar: 106
Last edited:
Trevligt, jag har sett annonsen på blocket.
Men du får väl byta styret mot ett lagom aphängar stukat.

Lycka till!

Sjuuukt snygg början, den kan bli huuur cool som helst!

Lova att hålla tråden väluppdaterad med mycket bilder!

Trevligt, jag har sett annonsen på blocket.
Men du får väl byta styret mot ett lagom aphängar stukat.

Lycka till!

nja aphäng vet ja väll inte riktigt om jag ska ha, aphäng hör ju som mer till bobber stuket :tungan

Sjuuukt snygg början, den kan bli huuur cool som helst!

Lova att hålla tråden väluppdaterad med mycket bilder!

har en polares farsa som byggt 2 chopprar baserade på XS så jag har mycket kunskap att ta hjälp av.

har den nog hemma senast nästa tisdag :) då åker den nog ram, soppatank och oljetank på lackering direkt.

Kanon, jag såg också annonsen på blocket, vi är nog knäpp på samma sätt vi som hittar alla sjuka objekt.

Aphäng tycker jag inte att du ska ha, men ett något högre kromat styre, eller skitsamma, få den körklar först får du byta delar sen!

Trummorna tycker jag IOFS kan få vara kvar, borra bara kylhål och knäck till ett scoop att sätta över så blir det riktigt oldschool.
Naven går ju att polera upp, och speciellt mycket bromsar kommer du inte att behöva, speciellt inte fram med den gaffeln :halvkoktspagetti

Tyvärr har motorn för upprättstående cylindrar, men man kan kanske luta fram den ett par grader utan att det ser dumt ut med blocket?

Jag ser fram emot dom första bilderna sedan den har kommit hem!

Last edited:
klart du ska ha trummor, de hör till.. men jag skulle försökt minka ner den där tanken på bredden för den ser stor ut bakifrån.

är den så passa gammal så du slipper blinkers o hastighetsmätare?

har den nog hemma senast nästa tisdag :) då åker den nog ram, soppatank och oljetank på lackering direkt.

Du får nog vänta ett par dygn till då vi måste in i en annan hamn och lossa innan.
Vi kan stämma av i morgon men det blir lastning i Malmö på torsdag mellan 0700-1900.
Får väl ta ett kort på din hoj när den svävar 30m upp i luften:)

Tror att trummorna räcker till.
Största skillnaden mellan bra trummor och mediokra skivor är värmeavledningen.
Upprepade inbromsningar från toppfart, så tappar du effekt på trummorna.
Har du tänkt köra så?
Klarar de EN fullbroms från max utan nämnvärd mattning, så tycker jag att det är OK.
Mycket trevlig motor.
Har använts en hel del i sidvagnsracing.
Finns trimdelar upp till 900cc och sisådär 100-110kusar..
Bygg lätt, så räcker originaleffekten.
Lågt styre ftw.

Tror att trummorna räcker till.
Största skillnaden mellan bra trummor och mediokra skivor är värmeavledningen.
Upprepade inbromsningar från toppfart, så tappar du effekt på trummorna.
Har du tänkt köra så?
Klarar de EN fullbroms från max utan nämnvärd mattning, så tycker jag att det är OK.
Mycket trevlig motor.
Har använts en hel del i sidvagnsracing.
Finns trimdelar upp till 900cc och sisådär 100-110kusar..
Bygg lätt, så räcker originaleffekten.
Lågt styre ftw.

ett dragbar med risers som går lätt bakåt. :)

Kan bli riktigt ballt det där, skall följa tråden med spänning. :tummenupp

Får man fråga vad kalaset kostade?

Du får nog vänta ett par dygn till då vi måste in i en annan hamn och lossa innan.
Vi kan stämma av i morgon men det blir lastning i Malmö på torsdag mellan 0700-1900.
Får väl ta ett kort på din hoj när den svävar 30m upp i luften:)

Svänger du in i Holmsund kan vi lasta av den och säga att skrotet måste ha blåst av! :D

uppdatering: fixar nog ingen transport till malmö så det blir nog bussgods istället. imorgon sker betalning för hojjen, hoppas inte jag går på en blåsning bara men när det gäller riktiga bikers så vill jag kunna tro att dom är att lita på.
annars har jag en polare på en klubb där nere som kanske ska överlämna pengar.

och beroende på om jag fixar transporten till malmö så den kommer med chirres båt, så kanske den lastas på bussgods imorgon eller onsdag och är här uppe torsdag eller fredag. synd att det är festival just nu så man inte kan börja med den direkt bara.

har även gjort klart med lackering så det kan ske så snabbt som möjligt när jag får hem den och iordning på alla grejer så ska det spacklas och slipas nå jävulskt för att skicka den på lackering ASAP.

Mattsvart med röda scallops och vit pinstriping?

Primer IS the final colour on a hotrod!

Pippigul eller VW-apfelgrün chopper var det ett tag sedan man såg!

Mattsvart med röda scallops och vit pinstriping?

Primer IS the final colour on a hotrod!

I think we have a winner.
har i stridens hetta inte hunnit fundera på hur den ska se ut mer än att den ska vara svart och vit. sen om det blir motivlack eller pinstripe får vi se

I think we have a winner.
har i stridens hetta inte hunnit fundera på hur den ska se ut mer än att den ska vara svart och vit. sen om det blir motivlack eller pinstripe får vi se

Matsvart och pinstripes är ju så uttjatat, Förlåt Guw

Kan du inte satsa på någon färg med lite bett i? Som det var på 80-talet! Inge metallic, flake och skit, bara en riktigt stark kulör.

Här är min 750 2T rödljusracer från mitten på 80-talet. Lite töntigt med Kawa-märkena jag vet, men jag var bara 19. Ram och tank i vw.s äppelgröna som syns på den övre bilen. Fotot på min hoj är scannat och blekt, i verkligheten så lös den! Kawagröna hojar såg blekta ut bredvid den, som om man hade hällt mjölk i lacken.

Mattsvart och pinstripes är det ju på varenda hoj med dåligt underarbete.
Klara 80-tals pastellfärger framhäver detaljerna. I synnerhet om man fyller i yamahamärkena på din motor med samma klara nyans och även lackar fälgar och nav i samma grälla kulör och kör med polerade rostfria ekrar.

I ditta fall är ju illgul att föredra ty det var ju Yamaha:s klassiska race-färg på den tiden det begav sig! Släpp lös homot i dig! ;)

Bifogat

• bikereportagesid2.jpg
    bikereportagesid2.jpg
    15.9 KB · Visningar: 582
  • 42e-16-3.jpg
    42e-16-3.jpg
    29.7 KB · Visningar: 68
Last edited:
Den här skulle du gilla.Min vän Steffe Farnells "Fast Bob" han byggde 1984. Så skön och tidig ordtvist på Fat Bob!
http://www.ezypublish.nu/DisplayPop...Files/114/2/202063/popup_steffes-fastbob1.jpg
Lite Husqvarnaracer över avgaseriet.
Gillar!
Har snackat med gubben som bygger kopiorna.
husqvarnaracer2.jpg

willowsprings08041.jpg

Back