Piaggio NRG Purejet (Direktinsprut) problem!

Najkliis

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Suzuki RM 125
Hej vet inte om jag postat rätt men teknik hörnan här ju. Alltså jag har en Piaggio nrg purejet direktinsprutare som har stått ett tag pga att den vart pajj... så idag börja jag greja med den fast inget allvarligt så bara kolla vart felet kunde ligga... så ladda batteriet nån timme sen så startade den... och jag lät den stå på lite sen när jag körde så dog den som vanligt.. Det var så den krångla innan också. Och när jag lämnade in den hos dom jag köpte den hos när jag hade garanti så hade dom bytt bränslemembranet tydligen för det var kasst? Men känns som dom inte ens bytt det för det krånglar ju lika mycket som den gjorde innan nästan.. Vart sitter bränslemembranet på en Piaggio NRG purejet? Vad kan vara fel? Man kör med den sen dör den bara.. antar att det är någonting med bensinen...

hej.
det sitter inget "bränslemembran" på din pure jet.
en auktoriserad handlare kan koppla in datorn och kolla om det finns något fel lagrat.
det är nog enklast att börja så, istället för att byta ut en massa prylar.

hej tack för svar... men nått man skulle kunna lösa på egen hand måste det väl finnas.. .den startar går as bra sen dör den?!? Nånting med bensinen känns det som garanterat men vet fan inte vad... nån expert snälla kom in och skriv... Ni som kan sånna här moppar...

Men lugn och fin......

Det är mer eller mindre omöjligt att diagnostisera intermediära fel via internet men glappkontakt eller en bränslepump som strular känns väl inte allt för avlägset. Plocka ner och testa, får pumpen soppa, pumpar pumpen osv osv....

Mjo det är nog bränsle pumpen som krånglar har tagit av och kollat men där rinner det fint.. så vet inte riktigt

bränslepumpen på din moppe bygger bara upp tryck under mottryck.
med andra ord måste du koppla in en bränsletrycksmätare för att se om den är okej.
varför inte göra som jag skrev tidigare...???:va
med datorn kan man dessutom testköra varje komponent för sig, och se om dom funkar.:yoparty

hej.
det sitter inget "bränslemembran" på din pure jet.
en auktoriserad handlare kan koppla in datorn och kolla om det finns något fel lagrat.
det är nog enklast att börja så, istället för att byta ut en massa prylar.

Jo det sitter "bränslemembran" med andra ord reedventil på Purejet maskinerna.
Vanligt att man får byta ut dom då det fastnar skit i ventilen som käkar sönder tätningsytorna och sen går den skit eller startar inte alls.

Kolla reedventilen om det är tät när du håller upp den mot ljuset.

Det är sällan elekroniska fel som går att kontrollera med diagnosutrustningen utan brukar för det mesta vara dom mekaniska delarna som strular.

Ett tips är att kolla luftkompressorn vad den ger för tryck, ska ge runt 4-5 bar.

Mjo det är nog bränsle pumpen som krånglar har tagit av och kollat men där rinner det fint.. så vet inte riktigt

Det säger ingenting...mäta trycket är det som gäller, ska vara runt 8 bar.

Last edited:
Jo det sitter "bränslemembran" med andra ord reedventil på Purejet maskinerna.
Vanligt att man får byta ut dom då det fastnar skit i ventilen som käkar sönder tätningsytorna och sen går den skit eller startar inte alls.

Kolla reedventilen om det är tät när du håller upp den mot ljuset.

Det är sällan elekroniska fel som går att kontrollera med diagnosutrustningen utan brukar för det mesta vara dom mekaniska delarna som strular.

Ett tips är att kolla luftkompressorn vad den ger för tryck, ska ge runt 4-5 bar.

Det säger ingenting...mäta trycket är det som gäller, ska vara runt 8 bar.

tack för ett bra svar men jag har ingen aning om var dom här grejerna sitter så det blir lite jobbigt :(

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...