Quick throttle 1/4

Fjordmannen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
CBR600RR 05
Hejsan!
letar efter snabbgas till min R6:a .Den börjar få några år på nacken så jag vill inte lägga ut för mycket på den.
Hittade en annons på ebay med "1/4 quick throttle".
Har nån någon koll på vad det innebär?
:confused:

Det tar ett 1/4 varv att hissa trotteln maximalt.

Fundering: Är det så "quick" egentligen? Tycker min har nått sånt i originalutförande. Är också sugen på snabbgas "för rivigare starter" :)

Det kan vara maxlyft för en viss mc, t ex R6, men bättre hade varit om de angav vilket lyft det är specat vid. Jag ska köpa snabbare gas till min och den behöver 40 mm lyft och har idag ungefär 65-70 grader för det. Red Racing Parts specar ett handtag som 52 grader för 36 mm och max 66 mm, det blir alltså 57 grader för mig. Mycket snabbare varvtider alltså! :D

http://www.redracingparts.com/en/english.htm, kolla Gas Controls i menyn.

Kör man egentligen snabbare bara för att man har en gasrulle med färre grader mellan tomgång å fullgas? Jag inbillar mig att det blir svårare att finlira då, oc man tappar lite av känslan istället. Visst, två varv mellan tomgång å fullgas är ju lika illa det, men 90 grader tycker jag känns helt ok. Tex utgången ur depåkurvan på Gelleråsen så rullar man gasen mot stoppet med pincettgrepp, går så fint så :)

Ja, att ha extremt snabb gas är ju säkert inte bra men frågan är om man behöver ta om eller inte. Jag vet inte om det är fel på mina handleder efter lite smällar men från "normalgrepp" klarar inte jag 90 grader i alla fall och även nuvarande 65-70 grader är problem beroende på hur jag placerar handen på handtaget. Det är det jag är ute efter.

Plus att det är lättare än mitt nuvarande. Plus att det är made in Italy. :D

Plus att det är made in Italy. :D
Är det ett sånt där som har själ. Som en Ducce alltså ;)

Jag instämmer med Neutral. Har också problem att ge fulla spjäll om jag utgår från ett normalt grepp.

Det tar ett 1/4 varv att hissa trotteln maximalt.

Fundering: Är det så "quick" egentligen? Tycker min har nått sånt i originalutförande. Är också sugen på snabbgas "för rivigare starter" :)

Ja precis, Provade precis. Tack för upplysningen. Skulle nog behöva runt 1/6- 1/8 i alla fall.
Känns lite konstigt att behöva byta grepp då man ska ge full gas.

Last edited:
Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form