Tandskydd och/eller susp

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Sitter på jobbet och funderar eftersom jag inte har så speciellt mycket att göra.....
Använder ni tandskydd och eller susp när ni race:ar?

Något ni kan rekommendera?
Egna erfarenheter gärna....

När jag körde (racade) körde jag oftast med tandskydd, vilket kändes som ett bra extra skydd. Blev dock ganska så varmt, men hellre det än att slå ut en tand eller två....
Av förklarliga skäl använde jag ingen susp ;-)

När jag körde (racade) körde jag oftast med tandskydd, vilket kändes som ett bra extra skydd. Blev dock ganska så varmt, men hellre det än att slå ut en tand eller två....
Av förklarliga skäl använde jag ingen susp ;-)

Var det svårt att vänja sig vid tandskyddet?
Fick du praktisk användning av tandskyddet vid nån krasch?

Var det svårt att vänja sig vid tandskyddet?
Fick du praktisk användning av tandskyddet vid nån krasch?
Nä, det var mest när jag precis satt in det i munnen. Under körningen har man ju annat att tänka på :) Plus att jag använt tandskyddet när jag tränade kampsport, så hade vanan inne sedan dess s a s.

Jag kraschade en hel del, så jo, jag kan nog säga att jag fick praktisk användning av tandskyddet. Dock svårt att säga om jag hade klarat mig lika bra utan...

Last edited:
Jag rekommenderar tandskydd iaf.
Tandskador är DYRT!!! Tro mig, jag vet....

Aldrig kört med susp...

Aldrig kört med susp...

Om jag förstår dig rätt så har du skadat tänderna i en krasch på bana?
Tror du tandskyddet hade hjälpt?

Kanske blir nåt att införskaffa. Trasiga tänder är dyrt och jobbigt senare i livet...

Aldrig kört med susp...

Är det många som tävlar som använder tandskydd?

Last edited:
Om jag förstår dig rätt så har du skadat tänderna i en krasch på bana?
Tror du tandskyddet hade hjälpt?

Kanske blir nåt att införskaffa. Trasiga tänder är dyrt och jobbigt senare i livet...

Är det många som tävlar som använder tandskydd?

Tänderna har jag skadat på annat håll. (slagskott i ansiktet under en hockeymatch). Men skadan uppstod genom att käken slogs ihop under stor kraft, och tänderna i över- och underkäken krossades mot varandra.

En sån sk. bitskada skulle med all säkerhet lindras, eller helt undvikas, om jag hade använt tandskyddet som låg kvar i omklädningsrummet. Resultatet blev en tandläkarräkning på ca. 75.000:- (varav försäkringsbolaget bara tog 25.000:-) och ett 50-tal tandläkarbesök på ett år, och mycket tandvärk....

En sån bitskada kan lätt uppstå om du krashar på hojen. När man slår i backen så är det väldigt lätt hänt att man biter ihop, och skadar tänderna.

För en bitskada, så kan ett enkelt tandskydd som du köper på intersport typ. för 50:- hjälpa fullt tillräckligt. Och då är en investering på 50:- ganska billigt med tanke på vad det kan kosta om du biter av en tand eller två....
Tandskyddet som jag hade till hockeyn kostade ca. 1000:-

Är osäker på hur många som använder tandskydd när dom kör...

Tandskydd finns att köpa på te x Stadium. Koka upp lite vatten, sänk ned någon minut & låt svalna lite, sedan tar man ett bett i den för att få passformen.

Jag gick ett steg längre & fixade ett hos tandläkaren, dyrare än brännvin men det sitter som gjutet. (Bokstavligt talat :))

Det lustiga är att vid första körningen som jag hade med tandskyddet (på Anderstorp) så glömde jag att sätta in det och kom inte på det förrän i mitten av passet.

Så jag svängde in i depån & satte det på plats, körde ut & körde av banan på första varvet:näsblod

Ska inte skylla på tandskyddet, men faktum är att jag blev lite distraherad av att allt inte kändes som vanligt, men det gick snabbt över. Nu tänker jag inte på det alls då jag använder det.

Suspensoar har jag bara provat ngn enstaka gång, men det kädes inte bekvämt under skinnstället.

Rekommenderar varmt ett riktigt tandskydd!

Gå till tandläkaren som tar ett avtryck och skickar till sin tandtekniker, sedan kommer ett tandskydd som är skräddarsytt för dig och dina tänder - vilket ger dig absolut bästa skydd!

Snåla inte på detta - annars kan du lika gärna snåla på ryggskyddet också!

Ett vanligt tandskydd som du köper på en sportaffär bör duga alldeles säkert. Värm i kokande vatten en stund, låt svalna av den värsta värmen och sätt in skyddet i munnen och bit ihop som vanligt. Tänkt på att knåda skyddet utanpå läppen också så det formas även där, annars kommer det skava.

Precis så tänkte jag oxså, 50:- är en väldigt billig försäkring.
Dock låter ju X-ups förslag om att gå till tandläkaren fiffigt för att få ett riktigt passande skydd istället. Men men, racingförare brukar ju inte direkt vara miljonärer :va, så ett 50 kroners duger säkert kanon!!

Lycka till!

Tandläkarens variant är bäst men mycket handlar om att de gör rätt varje gång. Om man tittar på olika sorter av de billiga skydden så hittar man snart de tunnare som är lättare att forma så de sitter riktigt bra. I början hade jag de där tjocka som inte går att bita i riktigt så det känns som man har en golfboll i käften. Klart man vill gå till tandläkaren då och fixa ett riktigt men det är värt att prova lite först med tanke på prisskillnaden, det är ju inte rocket science direkt.

....det är ju inte rocket science direkt.

Tandläkarnas tandskydd är mer avancerade än man kan tro. Dom är uppbyggda av olika lager med plast/gummi av olika hårheter, placerade på olika sätt beroende på vad dom ska skydda mot....

Bitskador, externt våld, och vilken typ av sport de ska användas till....

Men som sagt, för bara bitskador kan ett 50:- skydd funka helt ok..

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...