Triumph Speed Triple-tråden

FDet enda jag inte har koll på i servicelistan är "Engine ECM - check for stored DTCs"...
A) Vad innebär det?
B) Risk för problem om man hoppar över det?

Betyder bara att du ska kolla om ECUn loggat några felkoder.
Om du har en TuneBoy kan du göra det med den.
 
Hmm...

En delsyntetolja är ju en blandning av syntet och mineral, så att blanda dessa själv spelar nog ingen roll... (Jag kan ju ha fel, men av allt jag läst om oljor har jag förstått så.)

Jo visst men har man kört på mineralolja och byter till syntet så löses avlagringarna upp och kan resultera i igensatt oljefilter.
 
Jo visst men har man kört på mineralolja och byter till syntet så löses avlagringarna upp och kan resultera i igensatt oljefilter.

Det ligger nog en del i det men vad jag har förstått så gäller det framför allt äldre oljor och fordon som gått långt/länge... Tror inte att det har någon som helst betydelse för nyare fordon med moderna oljor. Det vore i sådana fall detsamma som att säga att moderna mineraloljor kläggar/koxar igen motorerna ordentligt på kort tid... MEN som vanligt så finns det många kockar och åsikter om detta i oljetrådarna... objektiva sanningar kring detta ämne är svårare att finna... :)
 
Jo visst men har man kört på mineralolja och byter till syntet så löses avlagringarna upp och kan resultera i igensatt oljefilter.

Och därom tvistar de lärde...

Finns inte några bevis på detta, och läser man diskussioner så finns det folk som hävdar att det är så, och de som hävdar att det INTE är så. De som hävdar att det INTE är så brukar oftast ha bättre argument och mera bevis att komma med...

Diskussionerna brukar snarare (av det jag läst) handla om att motorerna ska börja läcka olja, då synteten löser upp dessa "avlagringar" som har bildats vid packningar och tätningar.

Personligen tror jag inte det spelar någon roll faktiskt.
 
jaha idag kom beskedet att moton var skuren har iten fått reda på vad som är kass innu men det komemr i lustet av veckan. Dom säger på att Thriumph att dom fyllde på 6 dl olja när dom fick in den ehh ja ha i löradgs kolalde jag och fyllde på så den har tagit 6 dl på ca 37 mil då ja ifs är jag itne förvånad det tar liak mycket olja som bensin ju. Så det lätt itne på dom som att du var sugna på att ta det på garantin men får se
 
jaha då va det dax att byta bromsar, någon som har tips var man får tag i det utan att ruinera sig? (fram)
 
jaha idag kom beskedet att moton var skuren har iten fått reda på vad som är kass innu men det komemr i lustet av veckan. Dom säger på att Thriumph att dom fyllde på 6 dl olja när dom fick in den ehh ja ha i löradgs kolalde jag och fyllde på så den har tagit 6 dl på ca 37 mil då ja ifs är jag itne förvånad det tar liak mycket olja som bensin ju. Så det lätt itne på dom som att du var sugna på att ta det på garantin men får se

Surt mitt i säsongen, hoppas det fixar sig. 6dl på 37 mil låter väldigt mycket, det är kanske det som är huvudorsaken och att den skurit ett följfel. 6dl för lite inte bra men låter inte som om det skulle kunna få den att skära om det inte varit mycke och långa wheelies inblandade

Här kommer i allafall bilder på mina puckar.

RightSide.jpgLeftSide.jpg
 
Slirande koppling 1050 -05a

Min koppling har börjat slira sen jag bytte till Castrol Power 1 GPS 4T 10W-40 olja. Måste jag byta lamellerna nu? Isf vars kan man få tag i det snabbt?

Vad kör ni med för olja?
 
Min koppling har börjat slira sen jag bytte till Castrol Power 1 GPS 4T 10W-40 olja. Måste jag byta lamellerna nu? Isf vars kan man få tag i det snabbt?

Vad kör ni med för olja?

Testa byt olja först. Brukar fixa det mesta. Har kört på Shell advance helsyntet utan problem. Tror det var Mobil1 jag fick efter 1000-milaservicen och det var inte heller några problem.
 
Däckfråga : "MAXXIS - SUPERMAXX PRESA SPORT" vs. "Michelin Pilot Power" ?

Hej!

Någon som testat båda ovanstående däck?

Hur är de slitage/greppmässigt om man jämför dem. Jag kör sällan bana ( %#"%#"% decibellfascister! ) men ofta kringelkrokvägar i hyggligt tempo.

Duger maxisdäcken då tror ni? Kan det vara så att man betalar orimligt mycket för namnet på slangarna om man köper Michelin?


mvh. Johan
 
Hej!

Någon som testat båda ovanstående däck?

Hur är de slitage/greppmässigt om man jämför dem. Jag kör sällan bana ( %#"%#"% decibellfascister! ) men ofta kringelkrokvägar i hyggligt tempo.

Duger maxisdäcken då tror ni? Kan det vara så att man betalar orimligt mycket för namnet på slangarna om man köper Michelin?


mvh. Johan

Har du också en blå en ?:tummenupp

Har inte testat Maxxis, men är det kostnaden du vill sänka så har jag kört upp ett set Power och ett set Power 2CT ca 600mil på ett bakdäck och 1200 på ett framdäck. Är nu inne på mitt andra set Road 2 ca 1600 mil på ett bakdäck och 2000 på ett framdäck.

= halva däckskostnaden

Visst är det skillnad i grepp men det ända jag märkt är vid rakt fram och blött, rök istället för wheelie :D . Spelar inte så stor roll då jag inte leker Rossi (så ofta :rolleyes: ).

Nu blir man väl hängd ? men detta är min personliga erfarenhet.

Om du testar Maxxis berätta om vad du tycker.
 
Last edited:
flyscreen

Funderar på att köpa en flyscreen till min Triple eftersom det e jobbigt att åka några längre turer i god hastighet med tanke på vinden mot överkroppen. Nån som vet om det verkligen gör någon skillnad? Eller e de bara för utseendets skull?
 
... Road 2 ca 1600 mil på ett bakdäck...

Menar du det!?! :jisses Jag körde slut på ett vanligt road bak på drygt 600 mil... Har nu köpt ett road 2... Hoppas numera på 1600 mil då! :D

Funderar på att köpa en flyscreen till min Triple eftersom det e jobbigt att åka några längre turer i god hastighet med tanke på vinden mot överkroppen. Nån som vet om det verkligen gör någon skillnad? Eller e de bara för utseendets skull?

det GÖR skillnad! köp! :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Last edited:
Menar du det!?! :jisses Jag körde slut på ett vanligt road bak på drygt 600 mil... Har nu köpt ett road 2... Hoppas numera på 1600 mil då! :D

061012 0 mil Orginal monterat Power
585 mil Nytt Power 2CT
1085 mil Nytt Pilot Road 2 fram och bak
2635 mil Nytt Pilot Road 2 bak
3075 mil nytt Pilot Road 2 fram
080716 3255 mil

Gjorde 3000 mila 080715 kostade 3163:- och då byttes tändstiften (ingår inte i 3000) och jag fick dom nya bättre tändstiftshattarna monterade. Dessutom bytte dom bromsolja fram eftersom den började mörkna lite (ingår inte i 3000).

Helt OK pris tycker jag.
 
Last edited:
Har du också en blå en ?:tummenupp

Har inte testat Maxxis, men är det kostnaden du vill sänka så har jag kört upp ett set Power och ett set Power 2CT ca 600mil på ett bakdäck och 1200 på ett framdäck. Är nu inne på mitt andra set Road 2 ca 1600 mil på ett bakdäck och 2000 på ett framdäck.

= halva däckskostnaden

Visst är det skillnad i grepp men det ända jag märkt är vid rakt fram och blött, rök istället för wheelie :D . Spelar inte så stor roll då jag inte leker Rossi (så ofta :rolleyes: ).

Nu blir man väl hängd ? men detta är min personliga erfarenhet.

Om du testar Maxxis berätta om vad du tycker.

Yes! De blåa är snabbast! Det vet ju alla! :yoparty

Man blir lite vilse i däckdjungeln när man surfar runt på nätet... :-S


// J
 
061012 0 mil --> 080716 3255 mil
...

Imponerad av dig & andra som hinner köra så många mil!!! Det mesta jag hunnit en säsong är nog 800 mil... :gnissla Numera blir det ca 400-600 mil...

På tal som service. Kollade tid för service 1000 mil. Kostar 1700kr här men problemet var att dom inte hade tid förräns vecka 34?! Så det blir till att fixa det mesta själv...

Jag hade tänkt att pytsa i q8 sbk racing olja (15-50 om jag kommer ihåg rätt) men stället som säljer det här i närheten har semesterstängt! Någon som har tips på prisvärda bra alternativ till olja? Jag upplever s3-lådan som väldigt klonklig och fick tips på sbk som ev skulle kunna minska klonkigheten (kostar ca 80-90kr/l.).
 
Imponerad av dig & andra som hinner köra så många mil!!! Det mesta jag hunnit en säsong är nog 800 mil... :gnissla Numera blir det ca 400-600 mil...

På tal som service. Kollade tid för service 1000 mil. Kostar 1700kr här men problemet var att dom inte hade tid förräns vecka 34?! Så det blir till att fixa det mesta själv...

Jag hade tänkt att pytsa i q8 sbk racing olja (15-50 om jag kommer ihåg rätt) men stället som säljer det här i närheten har semesterstängt! Någon som har tips på prisvärda bra alternativ till olja? Jag upplever s3-lådan som väldigt klonklig och fick tips på sbk som ev skulle kunna minska klonkigheten (kostar ca 80-90kr/l.).

Kolla http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3696800&postcount=2474 angående klonk.

Jag har av nägon anledning åkt på Shells (?) olja för hoj, kommer inte ihåg vad den heter men det är typ "Advance 4T SBK" kolla att det står Jaso MA.
 
någon som har lite tips på bra bromsbelägg som passar våra hojar? å var man köper dom?
 
Back
Top