OMRÖSTNING: Olyckstrådens vara eller icke vara

Bör olyckstråden finnas kvar?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Det faller kanske in lite under 3-tråds alternativet. Något för Swedie att sätta tänderna i :D

Nja, det jag far lite efter är att vissa kan lägga upp artiklar medan spammarna får hålla sig borta. Och eventuella kommentarer inte behöver störa nyhetsflödet utan att det hålls sakligt.

Och vill någon berätta om egen olycka eller något annat, ja, då kan man starta en tråd om man tycker att det finns något vettigt att tillföra.

Varför ska det gå genom nätet? Är det en polare som drabbats så lär man nog få reda på det ändå, luktar hyena lång väg tycker jag.
Så du menar att du känner polarna till alla du pratar och är social med här på SH så dom kan ringa dig och meddela dig vad som har hänt? Eller skiter du fullständigt i alla andra?
Klart det finns folk som säkert kan sitta och gotta sig i olyckor och är enbart nyfiken av en sådan anledning, men själv anser jag att det är trångsynt att se på den tråden av enbart den anledningen!

Samma som folk som anser att morsan måste vara störd på något sätt för att hon väljer att raportera om dessa saker, men vad vet ni om det som driver henne?

Nja, det jag far lite efter är att vissa kan lägga upp artiklar medan spammarna får hålla sig borta. Och eventuella kommentarer inte behöver störa nyhetsflödet utan att det hålls sakligt.

Och vill någon berätta om egen olycka eller något annat, ja, då kan man starta en tråd om man tycker att det finns något vettigt att tillföra.
faller nog fortfarande in under 3-trådsförslaget, men tanken med enbart några som kan posta i själva nyhetstråden är bra för att undvika spam i den, finns två andra trådar att skriva i.

Last edited:
Så du menar att du känner polarna till alla du pratar och är social med här på SH så dom kan ringa dig och meddela dig vad som har hänt? Eller skiter du fullständigt i alla andra?
Klart det finns folk som säkert kan sitta och gotta sig i olyckor och är enbart nyfiken av en sådan anledning, men själv anser jag att det är trångsynt att se på den tråden av enbart den anledningen!

Samma som folk som anser att morsan måste vara störd på något sätt för att hon väljer att raportera om dessa saker, men vad vet ni om det som driver henne?

faller nog fortfarande in under 3-trådsförslaget, men tanken med enbart några som kan posta i själva nyhetstråden är bra för att undvika spam i den, finns två andra trådar att skriva i.

Visst typ 1% kanske har sitt berättigande som den där morsan, men övriga 99% är rena hyena takterna.

En notering eller två.

Det finns ett otal medlemmar som förolyckats vars vänner först sett och hört om det här på SH. Utan denna olycksrapportering skulle vänner och hojåkare inte veta om att deras vän avlidit förrän kanske veckor eller månader senare. Hur många fina trådar har vi inte sett där medlemmar deltagit eller hjälp familjer / närmaste anhöriga, där det uppskattats så pass mycket att det varit i nyheterna / pressen.

Ett stort missförstånd bland många är att vissa här tror att folk "gottar" sig i olyckorna. Det är inte det det handlar om. Ingen sitter och gottar sig i någon annans död, likt några tror här. Sådana som länkar vidare till avrättningar och direkta mord, DET är att gotta sig och ha ett riktigt trasig moraliskt beteende. Ni är avtrubbade likt krigsoffer som sett det ingen ska se.

Problemet enligt mig är att olyckorna är många och det överskuggar övriga "nyheter" eller andra diskussioner. En lösning; diskutera mer annat, lyft upp andra ämnen oftare.

Problemet som sagt är att olyckstråden kommer upp för ofta på trådlistorna, och jag tror inte att ni som skriver att folk gottar sig, egentligen vet vad ni skriver eller för för åsikt. Ni är troligen bara trötta på att mc-kollektivtet innefattar så många olyckor som faktiskt rapporteras in, men har inget konstruktivt att säga, mer än att känslomässigt reagera med svammel om att folk älskar se folk dö i olyckor. Och att sedan se klagotanterna länka till videos, eller bilder av döda människor... det är ett oerhört stort steg... från en TT-nyhet om en MC-olycka som skett och att faktiskt vilja se folk dö eller vara döda.

Olyckstråden är till för att få folk att tänka till att en olycka kan ske alla när man minst anar det eller under olika omständigheter som man kanske först blir varse om efter att läst om hur en olycka gått till. Nästa gång du kör på ett visst ställe, där någon annan dött som du läst om, kanske du tar det lugnare och du klarar ditt liv.

Jag personligen kan gissa att de som varit närmast att dö i trafiken utan att veta "varför", är de som klagar mest över att olyckstråden finns. Ni vågar inte erkänna att olyckstråden är sanningen och att det kanske är ni som kommer benämnas i nästa olycksrapportering. Ni kanske tycker att olycksrapporteringen förstör det roliga i er körning på era favoritvägar?

Jag vill genom att stänga olyckstråden ta upp ämnet för diskussion, och ovan är min åsikt i mängden.

Jag har alternativa lösningar såsom att ta bort olyckstråden ur sökresultatet, men då kommer effekten av olyckstråden inte bli densamma för om ingen läser tråden så finns det inget behov för tråden. Men i med att så många läser den, så FINNS det ett behov för den.

Och precis som jag anar, så är röstningsresultatet enligt vad jag trodde.

Olyckstråden är berättigad.

Last edited:
Kommer folk köra lugnare pga olyckstråden ? Nej knappast
Kommer olyckorna minska på grund av den? Det tror jag inte.

Jag tror inte att folk kommer köra lugnare på grund av en sån här tråd, ingen kommer köra lugnare enbart på grund av att någon talar om för dem att man inte ska göra det, jag har själv kört som ett svin på vägarna men efter att jag träffade min tjej ( nu fru ) så fegade jag ur, helt plötsligt hade jag någon annan att tänka på också, var inget medvetet beslut utan något som bara dök upp dessutom kör jag mer och mer bana vilket gör att jag får köra av mig där en del. Jag tror inte man kan övertala någon att köra lungt vill de köra som svin så kommer de göra det, möjligtvis kan man hjälpa dem på traven lite att ta ett eget beslut.

Känner många som kör så och det är knappast några idioter, kanontrevliga människor, de får dock kanske inte ut någonting av att titta på Ernst bygger sommarstuga eller att tjaffsa med grannarna de kör som svin istället.

Men om man ska gå tillbaks till Olyckstrådens vara eller inte vara så är den intressant för mig, inte för att jag vill "gotta" mig i andras olyckor utan det är ett "intressant ämne". Håller på och utbildar mig till sporthojsinstruktör och all info om olika olyckor kanske kan göra att jag kan ge bättre utbildning.

Ofta får man dessutom förklaring till det som står i tidningarna, inte allt för sällan finns det faktafel i tidningsrapporteringen och ibland reds det ut här på forumet. Så jag personligen har nytta av tråden och förstår inte varför man är emot en sådan? Som jag har skrivit flera gånger tidigare, är väl bara att låta bli och läsa i den, måste väl vara bättre med en olyckstråd i så fall än ett par om dagen. Känns lite som att vissa uppför sig som strutsar och försöker stoppa huvet i sanden, olyckor har alltid hänt och kommer fortsätta hända även om man stänger olyckstråden, vill man köra som ett svin är det bara att göra det... det är faktist jävligt kul ( eller var jävligt kul i alla fall innan jag vart feg ).

Ta bort skiten och ta bort alla trådar om olyckor som inte har med någon enskild medlem att göra.. år 2008 borde väl alla ha tillgång till en sökmotor? vill man läsa om olyckor som hänt nån som aldrig hörttalas om SH kan man leta efter dom där..

Är så less på olyckstråden och allt tjafs runt den!

Instämmer!

Verkar ju uppenbarligen finnas gott om folk här som är mer intresserade av olyckor än hojåkning, vad har ni här att göra egentligen?

:va

Edit: Läste just din åsikt Swedie, och visst, jag förstår vad du menar men tyvärr tror jag att folk tycker det är lite spännande att läsa om olyckor. Tyvärr. "Titt-köer" är nåt vi alla säkert har hamnat i, krocken skedde södergående men nog är det milslånga köer norrgående för att folk stirrar. Folk är som folk är.

En idé skulle kanske kunna vara om du öppnade en olycksdel, precis som minneslunden? Där kan ju Morsan & co härja fritt och klipp och klistra från Wighsnews eller vad det heter och vi andra som är här för att det är i grund och botten roligt att åka hoj slipper få en sur smak i munnen så fort man kommer in på forumet.

Last edited:
Instämmer!

Verkar ju uppenbarligen finnas gott om folk här som är mer intresserade av olyckor än hojåkning, vad har ni här att göra egentligen?

:va
För att olyckor är en del av en hojåkares vardag, inser man inte det bör man kanske lämna cykeln hemma. Med så många olyckor per år så är det inte något litet. Vågar påstå att alla här känner någon eller har själv varit med om en olycka, inte nödvändigtvis allvarlig lr dödlig men en enkel klotning i en rondell pga av en satans dieselfläck är också en olycka :fakta

För att olyckor är en del av en hojåkares vardag, inser man inte det bör man kanske lämna cykeln hemma. Med så många olyckor per år så är det inte något litet. Vågar påstå att alla här känner någon eller har själv varit med om en olycka, inte nödvändigtvis allvarlig lr dödlig men en enkel klotning i en rondell pga av en satans dieselfläck är också en olycka :fakta

Naturligtvis, det händer en väldig massa olyckor i bilar också men är exempelvis jagrullar.se fullklottrad med olyckstrådar? Har de en minneslund på Jaguarklubbens forum? Nej. Varför då? Händer det inga olyckor i deras bilar?

Klart att det gör, men folk där är ju inte medlemmar på ett forum för att bli påminda att de är dödliga, inte jag i alla fall. Jag är medlem på ett ställe för att man har ett gemensamt intresse som man brinner för, inte för att få en massa statistik nerkört i halsen.

Naturligtvis, det händer en väldig massa olyckor i bilar också men är exempelvis jagrullar.se fullklottrad med olyckstrådar? Har de en minneslund på Jaguarklubbens forum? Nej. Varför då? Händer det inga olyckor i deras bilar?

Klart att det gör, men folk där är ju inte medlemmar på ett forum för att bli påminda att de är dödliga, inte jag i alla fall. Jag är medlem på ett ställe för att man har ett gemensamt intresse som man brinner för, inte för att få en massa statistik nerkört i halsen.
Nej för att om du smäller med en bil i 100km/h så kan du faktiskt kliva ut helt oskadd, hänt förr. Smäller du med en hoj i 100km/h så är utgången nästintill säker... Procentuellt sätt så är mc-förare överrepresenterade när det gäller skador/olyckor jämfört med bilar. Dessutom så har vi hittils bara haft EN riktig olyckstråd, hur det kan uppfattas som fullklottrad har jag ingen aning om... Men har vi inte en sån tråd så kommer det att bli fullklottrat :fakta

Sen att många på SH.com råkar BRY SIG om andra gör väl inte detta forum sämre än jagrullar.se?

Läs inte olyckstråden då, hur svårt kan det vara :va
Inget tvång att läsa den eller ens diskutera olyckor.

...
Olyckstråden är till för att få folk att tänka till att en olycka kan ske alla när man minst anar det eller under olika omständigheter som man kanske först blir varse om efter att läst om hur en olycka gått till. Nästa gång du kör på ett visst ställe, där någon annan dött som du läst om, kanske du tar det lugnare och du klarar ditt liv.

...Men i med att så många läser den, så FINNS det ett behov för den.
Och precis som jag anar, så är röstningsresultatet enligt vad jag trodde.

Olyckstråden är berättigad.

I mitt jobb för Motorcyklisterna, är tråden av stor vikt. Motorcyklisterna, och specifikt problemgruppen Sporthojer - som allt annat likt är överrepresenterade i statistikken, visar med tråden att man faktisk tar ett eget ansvar och har insikt i riskerna med MC-åkning.

MC kollektivet, specifikt Sporthojerne - har därmed fått, ett stort PLUS i boken hos myndigheter och beslutsfattera. Jag är 110% övertygad om att VI har visad att Sporthojen har sin plats i samhället, även i framtiden, eftersom att vi tar ett eget ansvar.

Jag har via PM, ofta fått bra info från olyckor - som SMC nyttjad i diskussioner med VV´s ledelse om förbättringar från oss motorcyklister. Och det ger respekt eftersom att det är ett MC perspektiv som vi ger!

Hoppas vi får tråden upp igen fort - och Morsan och övriga jobbar vidare med bra motivation.

Det tekniska vett jag att Swedie löser bäst.

Det är även intressant att 1 tråd, kan få en att avsky en hel sajt. Då är det verkligen ett ämne som är hett, ett ämne som är intressant... men som ingen vill diskutera eller kännas vid.

Lite som terapi här, man måste ibland erkänna något för att kunna ta sig vidare i livet. Säkert fel formulerat, men ni förstår vad jag menar. Älta inte samma tankar om och om igen, ta det för vad det är. Gå vidare.

En idé skulle kanske kunna vara om du öppnade en olycksdel, precis som minneslunden? Där kan ju Morsan & co härja fritt och klipp och klistra från Wighsnews eller vad det heter och vi andra som är här för att det är i grund och botten roligt att åka hoj slipper få en sur smak i munnen så fort man kommer in på forumet.

Det där är ett alternativ. Men jag kan även se på att gör det valbart att slippa se olyckstråden. Jag vet inte om ett helt forum bara för olyckor vore så bra. Det är bättre att olyckstråden är 1 tråd dit myndigheter, vänner, relaterade osv kan länkas till vid behov av att kolla upp eller skriva information.

Ett nödvändigt ont, att lösa på bästa sätt för alla.

Last edited:
Nej för att om du smäller med en bil i 100km/h så kan du faktiskt kliva ut helt oskadd, hänt förr. Smäller du med en hoj i 100km/h så är utgången nästintill säker... Procentuellt sätt så är mc-förare överrepresenterade när det gäller skador/olyckor jämfört med bilar. Dessutom så har vi hittils bara haft EN riktig olyckstråd, hur det kan uppfattas som fullklottrad har jag ingen aning om... Men har vi inte en sån tråd så kommer det att bli fullklottrat :fakta

Sen att många på SH.com råkar BRY SIG om andra gör väl inte detta forum sämre än jagrullar.se?

Läs inte olyckstråden då, hur svårt kan det vara :va
Inget tvång att läsa den eller ens diskutera olyckor.

Tack för statistiken, vilket bara bevisar för mig att du inte begriper ett smack av det jag menar med brinna för ett intresse. Att vi hojåkare skulle "bry oss" mer om varandra än en bilförare tycker jag verkar vara struntsnack. Dessutom, om jag satt varje gång jag startade hojen och gav mig ut i trafiken och var primärt rädd (eftersom jag ju borde vara det enl dig och dina siffror) istället för lycklig så skulle nog hojarna säljas ganska omgående. Vilket väl iofs är precis vad Claes Tingvall och gänget vill.

I mitt jobb för Motorcyklisterna, är tråden av stor vikt. Motorcyklisterna, och specifikt problemgruppen Sporthojer - som allt annat likt är överrepresenterade i statistikken, visar med tråden att man faktisk tar ett eget ansvar och har insikt i riskerna med MC-åkning.

MC kollektivet, specifikt Sporthojerne - har därmed fått, ett stort PLUS i boken hos myndigheter och beslutsfattera. Jag är 110% övertygad om att VI har visad att Sporthojen har sin plats i samhället, även i framtiden, eftersom att vi tar ett eget ansvar.

Jag har via PM, ofta fått bra info från olyckor - som SMC nyttjad i diskussioner med VV´s ledelse om förbättringar från oss motorcyklister. Och det ger respekt eftersom att det är ett MC perspektiv som vi ger!

Hoppas vi får tråden upp igen fort - och Morsan och övriga jobbar vidare med bra motivation.

Det tekniska vett jag att Swedie löser bäst.
Precis detta jag menade med att den fyller en funktion utöver enbart nyhetsförmedling.

Fast det är klart, vi vill väl inte ha det säkrare, få respons ifrån beslutsfattare och kunna påverka beslut (nummerskylt fram t.ex) osv utan påpeka att alla som skriver/läser en sådan tråd måste ha minst en skruv lös :rolleyes:

....

Tråden bör vara kvar men detta förutsätter att folk följer de regler
som Swedie har satt upp. Folk som inte respekterar detta eller
kommer med olämpliga kommentarer eller inlägg bör bli varnade
och så småningom avstängda om de inte rättar sig efter reglerna.
Det är nog bra att ha allt sammlat på ett ställe annars blir det
svårt att få en översiktsbild.

Tack för statistiken, vilket bara bevisar för mig att du inte begriper ett smack av det jag menar med brinna för ett intresse. Att vi hojåkare skulle "bry oss" mer om varandra än en bilförare tycker jag verkar vara struntsnack. Dessutom, om jag satt varje gång jag startade hojen och gav mig ut i trafiken och var primärt rädd (eftersom jag ju borde vara det enl dig och dina siffror) istället för lycklig så skulle nog hojarna säljas ganska omgående. Vilket väl iofs är precis vad Claes Tingvall och gänget vill.
Är man rädd när man kör, oavsett bil, mc eller vanlig cykel bör man genast stanna och inte vara en idiot som utsätter andra för livsfara pga att man inte har koll på vad man gör när man är rädd och kan bli överraskad och göra de mest oförutsedda saker...

Sen att just du inte bryr dig motbevisar inte min tes om att hojåkare är mer utav ett kollektiv än bilförare, hur många ser du som far omkring å hejjar på andra bilförare när dom möts i trafiken, ska vara om det kommer två st i varsin Porsche lr Ferarri då.

Vi har ju en separat del för detta redan idag, olyckstråden heter den. Där kan Morsan & co "härja fritt", och de som inte är intresserade slipper läsa det. Begriper inte hur folk kan vara så in i helvete dumma i huvudet att de frivilligt läser något de inte vill läsa, och sedan har mage att klaga på att någon skrivit det.

Ursäkta att jag är lite grinig, min hoj är trasig.

Ursäkta att jag är lite grinig, min hoj är trasig.

Ser du? Du skulle köpt den där gixxern när du hade chansen, nu funkar den och är inte längre till salu... :tungan ;)

Jag tillhör 'Jag bryr mig inte'-kategorin för rent krasst tror jag verkligen inte att Olyckstråden i sig gör nån som helst skillnad. Det är lite Peter och Vargen och till slut bryr sig inte folk - precis som jag. Det var ett par av mina vänner som dog förra året och ingen av dessa hade klarat sig om de hade tänkt på hur de körde eller läst nån Olyckstråd innan - eller jo, hade de läst tråden och låtit bli att åka hoj så hade de levt idag. Men är det syftet med Olyckstråden, att få folk att sluta åka hoj? Det tycker inte jag.

Som jag skrev i en annan tråd så är rapporteringen i Olyckstråden så opersonlig att det rinner av som vatten på en gås. Ett exempel jag minns så väl är den här olyckan. Jag hade läst om den i Corren och i Olyckstråden och kände mig lite olustig eftersom jag själv kört förbi den korsningen inte långt där innan men knappast nåt som fick mig att tveka på att köra hoj. Sen läste jag hennes få, personliga ord och bestämde mig för att inte ta hojen mer den kvällen och stanna hemma hos min fru istället.

Frågan är - vill vi ha ren statistik eller vill vi påverka. Vill vi påverka så ska vi inte ha en olyckstråd utan i så fall ett olycksforum men är det bara statistiken vi är ute efter så fine, starta upp tråden och låt alla beundra hur duktiga vi är.

Det var någon som sa: "egen framgång är bäst men andras olyckor är inte heller att förakta" tyvär ligger det nog mycket i det.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back