Service Husberg 650

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Har en husaberg 650 -06. Vet att det är service var 5:e timma, olja ena gången och olja+ventil justering den andra.
Men skulle nu vilja veta exakt vad som görs vid dess två servicarna och vad det är man ska byta !
 
Byt olja/filter ca var 5-7:e tim men det är ju lite beroende på hur du kör med. Det går 1L olja i hojen så det går ju snabbt att göra då du slipper mäta upp som med de flesta andra motarder. Ventilerna kan du kolla ca var 15:e tim och håller dem sig inte innan måtten så justera. Mät gärna med bladmått då du spännt låsmuttern för varje ventil även om det är jävligt tight. För att komma åt ventilerna får du så klart ta av sadel/tank och sen skruva av ventilkåporna - för att ta av kåpan som sitter ovanför avgasventilerna ta en vanlig insex nyckel som är böjd i 90 grader och låt böjen vara ca 2-3 cm så går det bra. Packningarna behöver inte bytas varje gång du tar av ventilkåporna men dem funkar inte för evigt så klart. När du byter oljefiltret så ställ hojen lite på sned och fyll "huset" till ca hälften innan du sätter in det nya filtret. Spänn sen inte för hårt bara så gängorna går då det är väldigt känsligt - samma sak med oljepluggen och "oljesilen" som sitter bredvid. Den behöver du inte byta utan blås bara den ren med tryckluft innan du sätter tillbaka den. Lycka till:tummenupp
 
Har en husaberg 650 -06. Vet att det är service var 5:e timma, olja ena gången och olja+ventil justering den andra.
Men skulle nu vilja veta exakt vad som görs vid dess två servicarna och vad det är man ska byta !


Hur har du fått reda på det?Det står inte så i boken i vilket fall.
 
Har en husaberg 650 -06. Vet att det är service var 5:e timma, olja ena gången och olja+ventil justering den andra.
Men skulle nu vilja veta exakt vad som görs vid dess två servicarna och vad det är man ska byta !


Hur har du fått reda på det?Det står inte så i boken i vilket fall.

Alla säger att man ska serva dom med olja och filter var 5:e timme och nästa 5 timmar olja, filter + kolla ventilerna.

Är hellre på den säkra sidan än väntar och tar var 20:e timma eller vad det nu är du menar.

Byt olja/filter ca var 5-7:e tim men det är ju lite beroende på hur du kör med. Det går 1L olja i hojen så det går ju snabbt att göra då du slipper mäta upp som med de flesta andra motarder. Ventilerna kan du kolla ca var 15:e tim och håller dem sig inte innan måtten så justera. Mät gärna med bladmått då du spännt låsmuttern för varje ventil även om det är jävligt tight. För att komma åt ventilerna får du så klart ta av sadel/tank och sen skruva av ventilkåporna - för att ta av kåpan som sitter ovanför avgasventilerna ta en vanlig insex nyckel som är böjd i 90 grader och låt böjen vara ca 2-3 cm så går det bra. Packningarna behöver inte bytas varje gång du tar av ventilkåporna men dem funkar inte för evigt så klart. När du byter oljefiltret så ställ hojen lite på sned och fyll "huset" till ca hälften innan du sätter in det nya filtret. Spänn sen inte för hårt bara så gängorna går då det är väldigt känsligt - samma sak med oljepluggen och "oljesilen" som sitter bredvid. Den behöver du inte byta utan blås bara den ren med tryckluft innan du sätter tillbaka den. Lycka till:tummenupp

Vad är det för olja jag ska ha ?
Vart finns filtrena att köpa ?

Något annat man ska tänka på eller köpa på sig ?
 
Last edited:
http://www.karlstrommotor.se/ finns alla orginaltillbehör för husaberg att köpa, karlströms motor är snabba och duktiga så dom handlar jag alltid av via deras webshop till min Husaberg.

Bara att skriva in reservdels numret i sökrutan på http://www.karlstrommotor.se/ktmsearch.asp , därefter är det bara att shoppa loss :)

Oljor finns det även gott om att köpa hos Karlsströms motor, jag skulle rekomendera Helsyntet 5-50 från valfritt känt märke.. Finns massvis med trådar här på sporthoj som diskuterar vilken/vilka oljor som är bäst osv.. Bara att söka/googla lite så finner du svar :)
 
Om man är smårädd att man dragit gängorna på pluggen eller skyddet till oljefiltret, vad göra? lämna in vars?

(har inte skruvat ur pluggen än så vet int med säkerhet, men som sagt misstänker det  )
 
Om det är problem kan jag rekommendera Johan som har en verkstad hos MC-Sport i Arlanda.

Köp en momentnyckel, den kommer bli din bästa vän, hehe!
 
Var inne på Hoj Mc i Linköping "gammal" Husaberg återförsäljare. Dom sa att det gick bra med halvsyntetisk olja eftersom jag servade var 5:e timma. Helsyntetisk olja höll för 1000mil så dom tyckte det var onödigt att lägga pengar på det, när den inte gjorde någon skillnad.

Går det bra med den, vad säger ni ?

Castrol power 1.
4T 10W-40 hette den.
 
Var inne på Hoj Mc i Linköping "gammal" Husaberg återförsäljare. Dom sa att det gick bra med halvsyntetisk olja eftersom jag servade var 5:e timma. Helsyntetisk olja höll för 1000mil så dom tyckte det var onödigt att lägga pengar på det, när den inte gjorde någon skillnad.

Går det bra med den, vad säger ni ?

Castrol power 1.
4T 10W-40 hette den.

Det är 15 timmar enligt bok på 06/07, serva var 5:e timme är kanske lite overkill.

Jag använde Castrol R4 i min gamla husa och servade var 10:e timme, kollade ventilerna varannan gång.
 
Var inne på Hoj Mc i Linköping "gammal" Husaberg återförsäljare. Dom sa att det gick bra med halvsyntetisk olja eftersom jag servade var 5:e timma. Helsyntetisk olja höll för 1000mil så dom tyckte det var onödigt att lägga pengar på det, när den inte gjorde någon skillnad.

Går det bra med den, vad säger ni ?

Castrol power 1.
4T 10W-40 hette den.

Det finns bara helcyntet för hårt trimmade motorer såsom crossar. Enkelt förklarat är att Helcyntetolja består av cyntetkulor som skyddar dubbelt så länge och bra som mineralolja därav dom längre bytesintervallerna. Delcynte kan lika gärna bestå av 1millicentiliter cyntet för att få kallas halvcyntet så dom går bort enligt mig. Och kör gärna från minst 15w För vi har ju sommar och tjockare olja skyddar bättre. Så sedan ha läst igenom oljetrådarna så byter jag nu märke från svindyra bellray till biltema 15-40 som verkar vara en av dom bästa på alla sätt, bra i koppling och motorerna håller bra + priset då 78kr!! Jag plockade isär en denli 450 som gått 500 mil på biltema helcyntet och jag har aldrig sett kammaxlar i så fint skick och motorn i övrigt var det inge fel på kammkedjebyte endast!!
 
Samma har hänt mig.

Om man är smårädd att man dragit gängorna på pluggen eller skyddet till oljefiltret, vad göra? lämna in vars?

(har inte skruvat ur pluggen än så vet int med säkerhet, men som sagt misstänker det  )

Blev till att lämna in cykeln för att få hålet uppborrat och omgängat till en storlek större (M6). Dock så går det bara att borra upp hålet i den högra motorkåpan eftersom godset i den vänstra är för tunnt att borra upp. Håller ändå bra. Kostade mig 200 kronor hos en kille som utför garantijobb på Husa.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top