Nybörjare och tvekar?

Vet inte riktigt vilka trafikskolor folk går i isåfall, låter som att budskapet inte gått fram, är inte säkerheten en nyckelaspekt i förarutbildningen? Hur som helst, vi som är ägare av tung sporthoj ska alltid betona säkerhetsaspekten och det gjorde jag faktiskt i mitt inlägg. Så det tycker jag inte är att föra nybörjare bakom ljuset... Det är inte bara mitt ansvar som inspirerad utövare av MC intresset, en stor del av ansvaret ligger även hos läraren under förarutbildningen och självklart ligger det största ansvaret hos föraren själv.



Hehe... Nu är du också rapporterad. Hoppas du skärper till dig framöver...


Allvarligt? Vem tror du att du är? Hybris?

Totalt humorbefriad har jag ju förstått..... Å nu åker ja på rapport.. ( Å ja ska ha extra poäng för att det rimmade)
 
De härstammar inte från någon, jag har fått den uppfattningen själv.

Det sätt du har skrivit dina inlägg på, de trådar du har startat mm har gett mig intrycket att du var någon som bara ville röra om lite på forumet. Om det inte är så ber jag om ursäkt.

Dock kan man tycka att du kanske bör skaffa dig lite mer erfarenhet innan du börjar komma med tips på hur man ska köra eller kommer med råd om hur man ska hantera en 1000cc hoj.

Kör lungt och bra så att du får lära dig hojjen bättre och sen kan du börja komma med tips till andra.

"Man behöver inte gå några extra kurser och man behöver inte vara någon "expert" för att hantera en Suzuki GSX-R 1000 sporthoj." Beror ju lite på vad du menar med att hantera en hoj, att lyckas ta sig fram på hojjen är en sak men tog du kortet för 5 år sen och knappt har kört hoj sen dess så är jag lite tveksam till att du kan "hantera" din hoj, skulle faktist rekomendera dig att gå just en vidareutbildning. Ja man kan absolut köpa en sporthoj som första hoj men tro inte du lär dig något vettigt genom att läsa varningstexterna i instruktionsboken.

Återigen, vet inte riktigt vilka förarutbildningar folk går i det här landet, den verkar så ofullständig och otillräcklig utifrån vad en del skriver i den här tråden... Hur som helst, andra förares körfärdigheter i trafiken ska man ha respekt för då man inte har svaret på sina egna. Som jag skrev i inlägget så betonade jag att jag har mycket kvar att lära, men det utesluter inte att jag ändå fått en viss erfarenhet och insikt av nybörjarfasen och fått insikten om en del nyckelaspekter som jag kan stödja mig på i mitt inlägg.
 
Jag har inte läst instruktionsboken till min hoj o det är bara en 600cc, jag kör ändå ifrån dig samtidigt som jag ändå kör med större säkerhet än dig.
Man kan inte bromsa bara för att man har läst i boken att hojen har radialbromsar o ska ha en typ av bromsvätska.
Rapportera mig me tack...
 
Återigen, vet inte riktigt vilka förarutbildningar folk går i det här landet, den verkar så ofullständig och otillräcklig utifrån vad en del skriver i den här tråden...
Vad är det som verkar ofullständigt?

Hur som helst, andra förares körfärdigheter i trafiken ska man ha respekt för då man inte har svaret på sina egna. Som jag skrev i inlägget så betonade jag att jag har mycket kvar att lära, men det utesluter inte att jag ändå fått en viss erfarenhet och insikt av nybörjarfasen och fått insikten om en del nyckelaspekter som jag kan stödja mig på i mitt inlägg.
Vad för insikt och erfarenheter har du fått egentligen? Förutom att GSXR-1000 K8 är kanonhoj?
 
Återigen, vet inte riktigt vilka förarutbildningar folk går i det här landet, den verkar så ofullständig och otillräcklig utifrån vad en del skriver i den här tråden... Hur som helst, andra förares körfärdigheter i trafiken ska man ha respekt för då man inte har svaret på sina egna. Som jag skrev i inlägget så betonade jag att jag har mycket kvar att lära, men det utesluter inte att jag ändå fått en viss erfarenhet och insikt av nybörjarfasen och fått insikten om en del nyckelaspekter som jag kan stödja mig på i mitt inlägg.

För de första lär man sig inte ett skit på förarutbildningen, tro nåt annat o du kan börja om redan där.
För de andra så lär du dig absolut inte ett skit på 400 mil, även där, börja om om du tror annat.
För det tredje, snälla sluta med dina jävla trådar där du lyfter fram att du har en K8a i varannan mening, det är tröttsamt nog bara det.
 
Har dom strypt 08:orna?
Eftersom det ska vara en "perfekt" nybörjarhoj så måste effekten ha minskat drastiskt sen 06:orna. 06:an vi hade var då verkligen inget jag hade gett mig ut på den dagen jag tagit kortet.
Jag är också ägare av en "tung motorcykel" (verkar ju vara en viktig aspekt), om man räknar med vad det krävs för kort. Men den är bara en liten moppa som maxar 146 (enligt instruktionsboken). Den räcker dock gott och väl för mig dom första åren, när jag ska lära mig att köra. Bara för att man har mc-kort betyder det nog inte att man kan köra hoj, det lär ta minst ett par år och många mil i olika miljöer. Jag har en hoj som jag kommer kunna utnyttja till max. Klarar du att utnyttja din hoj så hårt som den faktiskt är byggd att gå?
 
Allvarligt? Vem tror du att du är? Hybris?

Totalt humorbefriad har jag ju förstått..... Å nu åker ja på rapport.. ( Å ja ska ha extra poäng för att det rimmade)

Jag tror att jag är mig själv och vem du tror att du är bryr jag mig faktiskt inte om, det är oviktigt för mig.

Det har kommit in en del distraktioner i den här tråden som försvårar för att kvalitén ska behållas. Jag måste i ärlighetens namn erkänna att det minst sagt tenderar åt att handla om förarens körfärdigheter här på Sporthoj.com. I en del fall paralyseras trådar helt p.g.a. bedömningar om andra förares köregenskaper. Min kommentar till det är att alla har samma förutsättningar att bli duktiga MC förare och att det helt enkelt är konstigt att så många genomgått förarutbildningen och klarat av provet och ändå fokuserar mer på andras köregenskaper än på de ägna. Det borde ha framkommit i förarutbildningen att varje förare vid ett givet tillfälle befinner sig i sin egen utvecklingsfas och att det centrala därför är att koncentrera sig på den egna körförmågan så att man alltid kör inom ramen för den egna körförmågan.
 
Återigen, vet inte riktigt vilka förarutbildningar folk går i det här landet, den verkar så ofullständig och otillräcklig utifrån vad en del skriver i den här tråden...

:rofl

Jag har rapporterat det här inlägget, för du tänker tydligen ingenting före du trycker på skicka knappen. Visa lite respekt för medlemmarna här på Sporthoj!

:FU :blah :blah :blah :blah :blah :blah :blah :blah :blah :blah :blah :blah

Nu blir det säkert rapport på detta med:nicka
 
En grejj är att läsa något, en helt annan att kunna det. En hel del viktiga knep går tyvärr emot människans instinktiva handlingar och sånt är väldigt svårt att lära sig. Det kräver ibland några fel innan det sitter. Jag skulle helst vilja undvika göra de felen på en sådan fin hoj som din.

Hornen växer fram förr eller senare. Försök få så många mil under dig som möjligt, i varierande miljöer, innan det händer så har du högre chans att klara dig och överleva.

/a
 
hm.. jag fick inte med nån instruktionsbok till min FZR 600.. känns ju väldigt osäkert att köra nu efter att ha läst den här tråden.. :skrämd =)

att rekommendera 1000cc eller mer till nybörjare :tummenupp men bara om de lovar att köra i shorts, t-shirt och flip-flops!

fler härliga trådar som dessa får dagen på jobbet att gå mycket snabbare :D
 
:jisses vilket moralpredikande och översitteri från båda läger. Vissa borde träna på att få lite högre EQ.

Precis. Det som klart saknas här, åtminstone ibland, är personintegritet. Stämpel här och där. Ute i trafiken iakttar jag även stor hänsyn och respekt som signalerar personintegritet, sedan kommer jag hit och det spelar ingen roll om det är en skruv i däcket, hal däckyta, hantering i allmänhet, utgången är i många fall brist på personintegritet. Här borde administratörerna av Sporthoj.com gå in och reglera för att göra informationen saklig och skön att ta till sig.
 
Vad fan är det här för tråd?

Jäkligt bra fråga. Den hade som jag såg det och hoppades på potential att visa på en ljus sida på MC intresset för att ge bränsle till och visa på möjligheter till nybörjare som drömmer om att förverkliga sitt MC intresse genom att börja åka sporthoj, men kanske inte riktigt känner sig helt övertygade. Den har sedan sakta övergått till detaljfixering och brist på personintegritet. Det är lite sorgligt, att även ljusa MC trådar slutar dystert.
 
"Det är förhållandevis vanligt med avvikande tal, som av andra kan uppfattas som monotont, mekaniskt eller formellt. Karakteristiskt för personer med AS är ett mycket pedantiskt sätt att tala. De tenderar ofta att tala långt mer formellt än vad som är lämpligt i sammanhanget" :rolleyes:
 
Gud va roligt!

Jag satt faktiskt och googlade efter gamla SuzukiLover-trådar igår när jag satt och hade tråkigt. Och här är en sprillans ny! Som på beställning!

TACK! Och ha nu en trevlig fortsatt sommar på din nya tunga sporthoj Suzuki GSXR 1000 K8! Kör lugnt, håll dig borta från A-läget i regn!
 
Ut och kör med dig istället, det är ju torrt här (Luleå) för tillfället. Ditt inlägg låter precis som att det är skrivet på skoj för att skapa debatt.

Var t.ex. det här helt seriöst skrivet:
"Man behöver inte gå några extra kurser och man behöver inte vara någon "expert" för att hantera en Suzuki GSX-R 1000 sporthoj. Jag valde ändå att läsa på ordentligt före jag satte mig på hojen, mycket p.g.a. att jag kände mig ringrostig och ville känna mig säker på hojen ända från början. Det här upplevde jag bara som kul och lärorikt. Handboken innehåller många viktiga varningstexter."
 
Rolig sommarläsning!

Hehe, på tal om det, den gör mig faktiskt lite kaffesugen också!! Så nu ska jag ta en kopp kaffe och därefter ska jag ut och åka hoj. (fullfölja inkörningen av mitt nya bakdäck) :)

Hoppas för övrigt att tråden får en bra vändning medan jag är ute och tränar...:yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top