Vågar man köpa en BMW?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Jag har aldrigt ägt en BMW men kollade lite BMW sidor, de verkar vara lite problem med tappade skruvar, fel moment på skruvar från fabrik osv., vågar man köpa en BMW?, en annan har bara kört japs och det har aldrig varit problem...

får man räkna med mycket strul?

ett ex. från nätet

"Tappade nedre skruven på högra oket igår när jag var ute körde känns inte bra har inte fått något brev från BMW.
Håll koll på skruvarna!
Ni som har fått problemet åtgärdat vad gjordes då på kampanjen?

Sitter här med en hoj som nu rullat ca 200mil, facit: Vänstra skruven som håller lyktan, tappad... Den högra var på god väg att lämna mig den också. Långa främre skruven som håller "motorskyddet" i plast, borta/tappad... och så där ser det ut.
Har ersatt tappade skruvar och efterdragit en hel del skruvförband nu då jag ledsnat att köpa nya skruvar efter några rundor. Men det är klart, detta är min första BMW hoj, så jag vet inte om det normalt ska levereras Loctite vid leverans, jag fick ingen och jag frågade inte heller då jag inte trodde att det behövdes...

"Andra noterade saker är att bakdämparens retur dämpning inte dämpar retur, det blev en yster dans på semestern med hustrun bakpå. Det blev dock en "skitaning" bättre då jag drog igen dämpskruven helt. Felet noterat på verkstaden och bakdämparen ska bytas på garantin. Främre gaffelbenen verkade ha en initial kärvhet som förbryllade ett tag till jag insåg att styrkronorna var åtdragna av Berlins starkaste skiftarbetare, kul att något satt fast. Men inte så BMW, inte så. Det är en upsidedown gaffel.

Sur? Ja, speciellt om man tänker på att den kostar en hel del mer, än andra liknande hojar¨på marknaden.
Är jag petig? Kanske, men i min värld så är det för mycket negativa saker som drar ner känslan av att äga/köpa en NY hoj vilket är synd."
 
Ja asså felen får man höra, dom felfria är ute och åker.
Säkert folk med japs hojar som fizzlat också?

Jag är nöjd med min :tummenupp
 
KTM är nästan från tyskland, och är nästan aldrig trasiga :rolleyes: våga köra KTM. Efter en provkörning är man såld :yoparty
 
Säkert folk med japs hojar som fizzlat också?

ja men jag har inte sett saker i den här omfattningen, BMW skickar ut brev till kunderna om lösa skruvar...

är dom bra på att lösa garantiärenden?

"Minns ni spektalet kring lösa skruvar i framgaffelbryggorna på R1200GS? Det ledde till wobbling och olyckor i minst ett par fall.

Tyckte det var bäst att kolla läget på min F800GS och det visade sig att samtliga 8 skruvar satt löst. Dom satt med 3-11 Nm.

Jag vet ännu inte vad som är korrekt åtdragningsmoment men jag drog upp skruvarna till 16 Nm. Antagligen är rätt moment 19-25 Nm"
 
Last edited:
Alla BMW ägare jag har mött har varit nöjda med sina moppar, ingen har rapporterat några tappade delar.

Dom har ju dessutom en stor klubb för märkestrogna, så skitkassa är dom nog inte.

Personligen tycker jag det är lite spännande med motorcyklar som spontan-tappar lite grejor ibland, ska jag skaffa Harley?
I dag stod jag brevid en spaggetti-motorcykel som lät trasig, så torrkoppling är ett måste på nästa hoj, tänk att behöva förklara flera gånger per dag "den ÄR inte trasig, den ska låta så"

Dessutom hör man ju aldrig om någonting verkligen har skallrat loss, så det blir mer spännande att se vad som studsar över vägen i backspegeln när man är ute och åker.
 
BMW är nog inte helt fel då :näsblod

Jag som lutade åt Panna/Shovel chopper ihopskruvad av en stenhög knarkare, då kan man ju få torrkopplingen på köpet SAS...
Alternativt en engelsk motorcykel av äldre typ, men oljeläckage och elfel blir ju tjatigt i längden.
Det påstås att engelsmännen dricker pissljummen öl för att Lucas gör kylskåpen också, och det låter ju troligt.


Det går ju stick i stäv med vad jag tidigare har hört om BMW, men jag har ju aldrig ägt en så jag tar ditt ord på det.
 
Det går ju stick i stäv med vad jag tidigare har hört om BMW, men jag har ju aldrig ägt en så jag tar ditt ord på det.

Jag vet inte mycket heller men de kan ha fått problem på senare år, som lekman har jag fått uppfattningen att Ducati har haft en del problem tidigare men blivit bättre, frågan är ifall man ska våga köpa något annat än japs, vet inte på hur många äventyr japsarna fungerat och varit en trogen.

Såg en hur fräck HD somhelst idag, ångra att jag inte tog kort på den, såg ut som det skulle varit en flattrack från 1920.
 
Inte haft nån problem med min R1200 GS Adventure än efter strax över 2000 mil.
Liten garanti åtgärd vad att byta en lös strålkastarinsats,vindavvisarna-små sprickor.Annars rullar den.
Men tycker annars att BMW har nog lite över reklam och gudalovat,finns säkert japshojar som är likabra eller bättre.
Men visst många BMW hojar används för långresor,jorden runt osv.
 
Hade löst bromsok vid hundramila servicen.
Är mycket nöjd med min F800GS. :tummenupp
Har till och med vant mig med blinkersknapparna också, tog 200 mil. :va
 
Såvitt jag har förstått så är BMW ett av de märken som har högst kvalitet, och de BMW-ägare jag pratat med verkar generellt ruskigt nöjda.
 
Nöjd.

Har haft min bumse i 7 år.
Den har gått dryga 1000 mil på väg, samt 2000 mil på bana.
Går som tåget.

Har haft dryga dussinet japanska plastraketer, och även dom går sönder då och då.
Men visst, det har varit lite trassel någon gång, men inget större om man tänker på vad min cykel fått stått ut med.
 
Det var jag som tappade skruven till oket har fått det åtgärdat på kampanj tydligen fel sorts skruvar från fabrik. Har kört 300 mil med hojen och är toknöjd i övrigt. :tummenupp (Förutom med blinkers regleringen förstås):huvet
 
Har haft ett par R1100s och varit nöjd med dom.
Jobbat med BMW några år också,och visst har det kommit servicemeddelanden,precis som på japs.
Lösa ok-skruvar KAN ju bero på att cyklarna kommer med framhjulet löst oftast och det kan ju vara montören som inte dragit ordentligt.
För övrigt drabbas hojarna ibland av sånt som inte händer på en japan-hoj,tex fel programvara osv.
Måste dock säga att kvalitéten är bra,fullt i klass med de flesta japs,inte alla dock.
 
Har haft min bumse i 7 år.
Den har gått dryga 1000 mil på väg, samt 2000 mil på bana.
Går som tåget.

Har haft dryga dussinet japanska plastraketer, och även dom går sönder då och då.
Men visst, det har varit lite trassel någon gång, men inget större om man tänker på vad min cykel fått stått ut med.

Du kör ju som en gammal tant så jag förstår att den håller. :rolleyes:
 
Jag som lutade åt Panna/Shovel chopper ihopskruvad av en stenhög knarkare,

Klart att du skall tjacka en Harley.
Jag har en Shovel du kan få prova, kan fixa lite gräs också :D

Min hoj dricker f.ö bara 4-5L olja per säsong
 
Som nån annan skrev längre upp i tråden så är det oftast tyvärr så att det bara är de som är missnöjda med sin hoj (av vilket märke den än är) som gör sig hörda på tex forum. Alla som har en hoj som funkar som den ska är ute och kör.

Själv har jag kört BMW nu i några år. Nu kör jag en 1200 GS ADV. Inga tappade skruvar på den. 4600 mil har det blivit på två år och visst har saker pajjat, men inget om inte betraktas som "normalt". Använder man sin hoj så GÅR saker sönder förr eller senare, att skruvar däremot trillar ur hipp som happ är däremot oacceptabelt.

På min Dakar däremot, den jag körde över Asien med, tappade jag en hel del grejjer. Men jag tror inte att detta kan härledas til dålig kvalitet, snarare till de ändlösa tvättbrädor vi låg och körde på.

En annan hypotes är att den genomsnittlige BMW-ägaren kör MYCKET längre med sin hojar, eftersom den i många fall används på annat sätt (långtouring/äventyr etc) än exempelvis HD's och sporthojar. Läste någonstans att snittsvensson kör 5-700 mil/år med sin hoj och det är klart att man har färre problem då än om man tex kör 1000-1500 mil/år.

Med tanke på hur/var och hur långt jag kört med min hoj så har den hängt med bra!

KGK - vad är det för BMW du kikar på? På advrider.com finns det ofantligt mycket kunnande om BMWs hojjar, främst de med boxermmotorn.
 
Att åka BMW visar att man nått ett visst mått av mognad i sitt förhållande
till hojåkning:)
 
Inga problem med min alls, den bara tuffar på. Har inte tappat nåt (än) och då har jag dragit över bulor och potthål och andra guppiga vägar med min. Det är väl bra att de skickar ut brev istället för att hålla tyst? Då lär de minsann få dåligt rykte så visst skickar de hellre ut brev och tar hand om sina kunder så slipper de dåligt rykte för att produkterna inte håller, det tappas saker och hojar går omkull för det bla bla bla.
 
Back
Top