Bästa däck till Ringen

freddwo

BTG: 8min 14sek
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Aprilia RSV Factory -04 med extra godis. Förmodligen mer än 105 db.
Sitter och planerar årets tur till ringen. Bil, släp, verktyg, depåtält, mm, mm.
2 veckor med målsättning att komma ner under 8 min BTG tid.
På släpet kommer det att stå 2 st Aprillia Factory. Förra året åkte jag på Dunlop Qualifier men har lite funderingar på att prova något av följande däck.

Dunlop Qualifier RR
Metzler Racetec K2 eller K3.

Åkningen kommer till 95% bestå av åkning på ringen eller GP banan.
Någon som har några tips och råd innan vi beställer sommarens behov?

Det blev 2 uppsättningar Metzler Racetec K2

Jag tävlar ej. Det är som i Sverige. Div arrangörer hyr banan och ger oss vanliga dödliga chansen att åka på GP banan. I år blir vårt tredje år vi är på ringen och även kör på GP banan. Vilken bana det är. Den kan jag varmt rekomendera. Våra svenska banor bleknar i jämförelse. Ca 2000 kr / dag får man betala för att åka på GP banan. Men det är det värt.

Det är ju ej direkt tråkigt att få disponera Ferraris depå under bandagarna.

Bifogat

• GP.JPG
    GP.JPG
    112.6 KB · Visningar: 426
Fan, hojta till om ni ska ner nån annan gång och tror att det finns plats för en liten hoj till :)
Jag körde ner midsommarhelgen och la 12 varv men det blir en jäkla massa landsvägskörning för några varv på ringen, ingen bra ekonomi i det så att säga...

Under 8 på nordslingan är ingen lek, jag har kört både hoj & bil på nordslingan men aldrig under 10, det känns inte helt stabilt med 3 meter gräsmatta och armcoräcke som avkörnings zon, ta det lugnt och ha kul på ringen.

:)

Under 8 på nordslingan är ingen lek, jag har kört både hoj & bil på nordslingan men aldrig under 10, det känns inte helt stabilt med 3 meter gräsmatta och armcoräcke som avkörnings zon, ta det lugnt och ha kul på ringen.

:)

Man måste ha ett mål att köra mot. Förra året åkte jag på 8.30 och polaren på 8.10 så jag tror att i år ligger de bästa varven runt 8 min.

Känner man till banan lite grann så är 10 min mera "uppvärmingsvarvs-tempo". Jag körde på 9.10 ifjol med enbart tv-spels-varv i ryggraden. I år körde jag dock utan tidtagning för att tänka mer på spårval och så :)

Rent spontant så borde ju 8minuter blankt vara möjligt på Nordslingan.
-Känns ju som att om det går med ny corvette eller snortun bmw m5 så borde ju potent hoj/förare klara av det?!
Grymt snabbt är det dock, inget snack om den saken!

Jag tävlar ej. Det är som i Sverige. Div arrangörer hyr banan och ger oss vanliga dödliga chansen att åka på GP banan. I år blir vårt tredje år vi är på ringen och även kör på GP banan. Vilken bana det är. Den kan jag varmt rekomendera. Våra svenska banor bleknar i jämförelse. Ca 2000 kr / dag får man betala för att åka på GP banan. Men det är det värt.

Låter kul! Minns föresten att forumdeltagare i r6club.de planerade en bandag på Sachsenring 2003. Hade en liten tanke att åka dit då. Man föreställer sig annars lätt att den typ av banor snabbt blir fulltecknade med allehanda aktiviteter! Ha så trevligt och kör med bibehållna säkerhetsmarginaler!

Har en viss :rolleyes: erfarenhet av just "Ringen" och säger följande:

-styr pengarna - Dunlop QUALIFIER RR alla dagar i veckan!!

-annars är detta det självklara valet - Dunlop GP RACER, medium fram, hard bak!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp (får andra däck att framstå som dåliga :pannkyss)

Men vad vet jag!! :D

Att köra RIKTIGA 8 minuter BTG på Nürburgring gör att man klassar in i en MYCKET EXKLUSIV skara av mc förare vilket få förstår - med andra ord INTE lätt på något sätt!! :pannkyss

Att köra under 8 minuter på "Ringen" BTG är få förunnat, att köra under 8 minuter på hela varvet har ett tiotal personer gjort vilket borde säga precis allt rörande folks drömmar att nå siffran 8 minuter... ;)

Var det Qualifier RR du hade när du vurpade?? seriös fråga då jag har för avsikt att hänga på ett par sådana på nån enstaka bankörning i sommar.

Fan, hojta till om ni ska ner nån annan gång och tror att det finns plats för en liten hoj till :)
Jag körde ner midsommarhelgen och la 12 varv men det blir en jäkla massa landsvägskörning för några varv på ringen, ingen bra ekonomi i det så att säga...
Skit i ekonomin, det är bara fattiglappar som ynkar, det är värt varenda krona, Ska du ner nåt mer i sommar??? Jag kan tänka mej en 3-4 dagar för att lägga några varv på ringen, jag känner inte för att bara susa ner själv men får jag med mej nån så hakar jag direkt!

Last edited:
8 min på hela varvet är ju för oss vanliga dödliga omöjligt. 8 min BTG är nästan möjligt. Men man blir ju imponerad när man ser Helmut köra på sin RC30 under 8 min på hela varvet. Men man kan ju undra hur många tusen varv han gjort där. Målet är som sagt 8 min för årets tur till ringen men är nöjd med om vi slår tiderna från förra året. Det är mkt som ska stämma. Bra väder, lite trafik, bra flyt och att orka hela vägen runt. Och inte minst, minnas alla spår efter höga åttan.
Och däcken blev som sagt Metzler Racetec K2.

Ska du ner nåt mer i sommar??? Jag kan tänka mej en 3-4 dagar för att lägga några varv på ringen, jag känner inte för att bara susa ner själv men får jag med mej nån så hakar jag direkt!

Min tanke var/är att jag ska ner två gånger i sommar. En gång redan avklarad men frågan är när nästa kan tänkas bli. Jag jobbar nästan alla dagar i augusti och nu i juli har jag andra planer för den semester jag har tagit där (hur man nu kan ha andra planer än att åka på ringen :confused: )
Men september kanske, om vi förstås kan tajma in så att det passar oss båda :tummenupp
Är det med bil och släp du tänker då förstås?

Vill du köra under 8 min så är det Dunlop Qualifier RR som gäller :tuttar. Men det är bara det jag har hört ryktesväg att dem funkar sjukt bra har dock ingen egen erfarenhet utav just ringen men det är vad jag skulle kört om jag var där.

Last edited:
Vill du köra under 8 min så är det Dunlop Qualifier RR som gäller :tuttar. Men det är bara det jag har hört ryktesväg att dem funkar sjukt bra har dock ingen egen erfarenhet utav just ringen men det är vad jag skulle kört om jag var där.

Tack, då vet jag!

Då verkar det vara kört för oss som satsat på Racetec K2.

All denna hype kring Dunlop. Man skulle kunna tro att ni har skiten liggandes i en hylla någonstans och bara vill av med det!

Mycket snack om Dunlop nu. Jag har tidigare kört på vanliga Qualifier. Vad är det som skiljer dessa från nya RR däcken?

*/ ?>
Back