Kostnadsgräns vid tankning?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Senaste kanske 10 gångerna jag tankat så har pumpen stannat vid 800.- för att kunna tanka mer måste jag göra om hela betalnings proceduren igen.. :huvet Någon som vet varför det är så? lite puckat när dom tar 15.- litern för dieseln :rolleyes: Menar inte ens min passat blir direkt nöjd med dryga 50 liter när reserven lyser..

Antagligen för att de har så många smitningar. Annars hade väl folkdykt upp med en stor tankbil, fyllt den och sedan bara glidit vidare med soppa för en förmögenhet.

Det tycker jag också är störigt, pumpen stannar vid 3500kr, då får man ju sätta tillbaka handtaget igen och dra kortet två gånger när man kommer in till kassan.

Allt under 500liter är halv tank! ;)

Antagligen för att de har så många smitningar. Annars hade väl folkdykt upp med en stor tankbil, fyllt den och sedan bara glidit vidare med soppa för en förmögenhet.

Glömde skriva det.. Tankar alltid med kort i pumpen. Dvs smitning känns långsökt!

Jag har också stört mig på det,fast jag tror inte alla mackar har den gränsen. Men Preem hade 800:- sist jag tankade bilen.

Kortläsaren känner av att det finns pengar på kortet men inte hur mycket, därför spärrar man vid en viss summa som säkerhet. I princip kan man som kund ge sig själv lite kredit på detta vis om det är ganska tomt på kontot, spärren begränsar dock kreditens storlek vilken nog många ska vara glada för. Har hört från säker källa att detta ibland missbrukas kraftigt av folk med dåligt ekonomiskt sinne, detta ogillas ofta av banker och ränta kan utkrävas och i värsta fall blir man av med kortet.

Detta gäller såklart bara om du använder visa eller andra betalkort, bensinbolagens egna kort som ju fungerar på samma sätt som kreditkort kör väl med andra regler, t.ex. max kredit per månad eller motsvarande.

Last edited:
Kortläsaren känner av att det finns pengar på kortet men inte hur mycket, därför spärrar man vid en viss summa som säkerhet. I princip kan man som kund ge sig själv lite kredit på detta vis om det är ganska tomt på kontot.

Detta gäller såklart bara om du använder visa eller andra betalkort, bensinbolagens egna kort som ju fungerar på samma sätt som kreditkort kör väl med andra regler, t.ex. max kredit per månad eller motsvarande.
Finns det folk som ens handlar på kredit? :confused:

Finns det folk som ens handlar på kredit? :confused

Hur menar du? Ett tankkort är ju en form av kreditkort, dvs. du tankar utan att betala och får sedan månadsvis faktura på dina inköp.

Tankar man och betalar med kontokort som sakar täckning (dvs. det jag beskriver ovan) så blir det som ett kreditkort eftersom man köper för mer än vad som finns på kontot.

Kortläsaren känner av att det finns pengar på kortet men inte hur mycket, därför spärrar man vid en viss summa som säkerhet. I princip kan man som kund ge sig själv lite kredit på detta vis om det är ganska tomt på kontot, spärren begränsar dock kreditens storlek vilken nog många ska vara glada för. Har hört från säker källa att detta ibland missbrukas kraftigt av folk med dåligt ekonomiskt sinne, detta ogillas ofta av banker och ränta kan utkrävas och i värsta fall blir man av med kortet.

Förstår idén... Men med dagens priser borde kanske gränsen flyttas lite.. Att aldrig kunna tanka en vanlig kombi till fulltank känns lite väl puckat.. :huvet

Förstår idén... Men med dagens priser borde kanske gränsen flyttas lite.. Att aldrig kunna tanka en vanlig kombi till fulltank känns lite väl puckat.. :huvet

JET bröt förut på 600:- med mitt visa-kort, det tyckte jag var för dåligt så jag löste det genom att skaffa ett kort. Skaffa kort är nog det som gäller om du vill ha full tank utan krångel, det kostar ju inget i form av ränta eller andra avgifter.

hänger inte riktigt med när den bryter vid 800 men jag skulle klaga hos bolagen som har så, 800 är inte mycket, dålig service behöva sätta in kortet igen.

skulle tanka på JET häromdagen, "fel typ av kort" stod det, sen när har det blivit fel på Mastercard....

Last edited:
hänger inte riktigt med när den bryter vid 800 men jag skulle klaga hos bolagen som har så, 800 är inte mycket, dålig service behöva sätta in kortet igen.

Som jag skriver ovan så handlar det om säkerhet, eftersom man inte kan kolla saldo på kontokortet väljer man att bara låta kunden tanka för t.ex. 800:-, detta för att man inte ska kunna tanka för pengar som inte finns. Tyvärr drabbar det även de kunder som faktiskt har pengar på kortet, dvs. de allra flesta men som vanligt får den stora massan lida för några få som inte sköter sig.

Ett kreditkort hos aktuellt bensinbolag (dvs. ett vanligt tankkort) löser detta problem.

Jag har tankat för över 1000-lappen med mitt Statoilkort. Ni tankar på fel mack helt enkelt... :tungan

Jag har tankat för över 1000-lappen med mitt Statoilkort. Ni tankar på fel mack helt enkelt... :tungan

Nu tänker du fel, statiolkortet är ett KREDITkort, problemet ovan uppstår när man tankar med KONTOkort och mackarna inte kan kontrollera mer än att kortet är giltigt. Ditt kort har säkert också en gräns, men den gränsen är säkert satt per månad och på t.ex 10 000kr.

Ok, då är jag med, att de inte tar MasterCard på JET år 2008 fattar jag inte.

Det håller jag med om, fast å andra sidan har jag för mig att de inte tog visa heller för bara c:a två år sedan.

Last edited:
Tror inte det handlar om säkerhet.. Låter bara som ett sätt att tvinga folk till att ha deras kreditkort.. :huvet ska fan börja betala med kontanter istället :tummenupp

Äntligen något vettigt pendlar rätt mycket å stör mig nåt grymt på detta.. Känns som att något e fel när man inte kan tanka fullt i en vanlig kombibil..

Jag vet lösningen, :tummenupp sänk bensinpriset

Nu tänker du fel, statiolkortet är ett KREDITkort, problemet ovan uppstår när man tankar med KONTOkort och mackarna inte kan kontrollera mer än att kortet är giltigt. Ditt kort har säkert också en gräns, men den gränsen är säkert satt per månad och på t.ex 10 000kr.

Fast jag tankade Sprintern full förra sommaren med VISA-kortet (utan kredit) och det gick på över tusenlappen även det så jag förstår inte vari skillnaden skulle ligga då. :va

*/ ?>
Back