Måste formatera min externa HD (!?) Aldrig!, har hela mitt liv där, vad göra?

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Vet inte om min rubrik var så bra, men iaf.

Har en extern hårddisk som jag har och flyttar saker mellan 2 datorer med, typ alla mina filmer och lite bra och ha program osv. Och ALLA mina bilder från 6 år tillbaka.. dvs mycket minnen som jag verkligen inte vill förlora.

Och helt plötsligt efter att ha lagt in 3-4 filmer på raken så måste jag formatera om disken för att kunna läsa den!?

Vad ska jag nu göra?

Det är en Maxtor OneTouch III. 300 gig

varför måste du formatera den för att läsa från den?
får du nått felmeddelande elelr hur har du kommit fram till just den lösningen?

varför måste du formatera den för att läsa från den?
får du nått felmeddelande elelr hur har du kommit fram till just den lösningen?
Nej, den laddar i ett halvår sen kommer det upp en ruta typ "du måste formatera den här disken, vill du göra det nu?" Ja/Nej

Trycker Ja
"Varning allt på disken kommer att raderas, vill du fortsätta?"
Fuck no! :(

Tycker jag nej så händer ingenting.

Köp först en ny extern hårddisk och koppla in den, kör sen GetDataBackFAT eller GetDataBackNTFS på din gamla externa och kopiera sen över från den gamle till den nya - om det går. Annars, gråt - eller pröjsa en firma att rädda dina filer (som det finns råd om i en annan tråd här).

Köp först en ny extern hårddisk och koppla in den, kör sen GetDataBackFAT eller GetDataBackNTFS på din gamla externa och kopiera sen över från den gamle till den nya - om det går. Annars, gråt - eller pröjsa en firma att rädda dina filer (som det finns råd om i en annan tråd här).
Är det så illa alltså? :O

Hur kan datorn låta detta hända?

Kan jag inte köra det där getdadabackntfs till en hd på datorn?

Har du provat att läsa disken med en annan dator eller med ett annat operativsystem ? Innan du gör något förhastat eller plöjer ner pengar så kan du ju hämta "Ubuntu live-CD" någonstans ifrån (googla). Ladda operativet därifrån och se om det går bättre att läsa disken.
Jag var faktiskt med om något snarlikt för bara några veckor sedan. Jag slet mitt hår och trodde en massa data var förlorat, men det visade sig att disken var kärnfrisk, men att själva datorn (moderkortet) sjöng på sista versen.
Köp en intern disk och lagra dina dyrbaraste bilder på, de är mycket driftsäkrare.

Har du provat att läsa disken med en annan dator eller med ett annat operativsystem ? Innan du gör något förhastat eller plöjer ner pengar så kan du ju hämta "Ubuntu live-CD" någonstans ifrån (googla). Ladda operativet därifrån och se om det går bättre att läsa disken.
Jag var faktiskt med om något snarlikt för bara några veckor sedan. Jag slet mitt hår och trodde en massa data var förlorat, men det visade sig att disken var kärnfrisk, men att själva datorn (moderkortet) sjöng på sista versen.
Köp en intern disk och lagra dina dyrbaraste bilder på, de är mycket driftsäkrare.
Ja jag har testat mina 2 datorer. Samma symtom.

Okej ska kika lite på de där Ubuntu live-CD

Är inte så hajj på det där med dos systemet osv..

Om nu moderkortet är påväg att ge sig på ena datorn, Borde det inte funka på den nya (som är mycket vassare)?

Och sen när, eller om du får ordning på det så titta på nån bra backuplösning för dina bilder.
Bara i år är det två stycken jag känner som förlorat alla sina bilder genom kraschade hårddiskar. Den första som hade sina barns uppväxt på en enda disk och ingen backup, tog till och med kontakt med Ibas i Norge. Jag tror dom ville han nånstans runt 20000:- för att rädda disken. Har för mig att han betalade. En ny 300gigs hårddisk kostar några hundralappar. Fundera på det ett tag...

Själv har jag automatisk backup och sprider ut min foton och andra viktiga filer på 5 olika hårddiskar runt om i lägeheten och till och med på en trådlös disk som inte ens står i samma hus.

Prova Badmans tips, Linux har räddat både mig och flera av mina kompisar. Du behöver inte ens installera Ubuntu, du kör hela OS från skivan, kopplar in din HDD och sparar till ett nytt ställe. Troligt att det bara är en liten del av disken som är kass, men även om den är det så går detta ofta att reparera.

Prova även Hirens BootCd om inte Ubuntutricket ger något. Där finns en hel del filräddningsprogram.
Men som sagt, testa Ubuntu först, det är minst risk att sabba disken ännu värre med den.

Om man inte baxar runt disken överdrivet mycket är det en mycket god idé att ha en extern disk med spegling. D.v.s. Två fysiska diskar med exakt samma innehåll, så du klarar att en pajar utan dataförlust. Lyckades själv med konststycket att sumpa 4 års bilder i en backuptragedi. Kommer inte ske igen...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=77685

Okej tack för all hjälp hittills!

Vilken verison av Getdataback FAT/NTFS
Ska jag tanka?
Har Windows XP servispack 3

Det beror på vilket filsystem (FAT eller NTFS) du använder på din disk. Om du inte själv har ändrat så är det nog FAT, de externa jag har köpt har haft det från början. Men, börja med det lättaste först - En annan dator. Det kan ju tänkas att det är problem med USB-grejset i din maskin. Dyk in på SH och skriv efterhand, jag följer din tråd med spänning.

Det beror på vilket filsystem (FAT eller NTFS) du använder på din disk. Om du inte själv har ändrat så är det nog FAT, de externa jag har köpt har haft det från början. Men, börja med det lättaste först - En annan dator. Det kan ju tänkas att det är problem med USB-grejset i din maskin. Dyk in på SH och skriv efterhand, jag följer din tråd med spänning.
Har 2 datorer, och har testat båda.

Upptäkte en sak till nu som jag glömt säga.

Förut när den fungerade som det skulle komm det upp en ikon som likande disken och hätte typ extarn HD, men nu ser den ut som en vanlig "lokal disk" (J)

Hopp nu har jag ännu mer problem. Började köra en sån där recovery, men efter ca 2 % så kom det upp "dåligt med minne". Avbröt och letar vart allt kan ha lagt sig, men hittar ingenting.
Nu har jag avinstalerat programmet, men har fortfrande bara 130mb ledigt utrymme :(

Nån som kan hjälpa?

Har du ingen nörd-kompis du kan lura hem? Bjud på lite fika medans han/hon försöker ordna problemet åt dig. :tummenupp

Jag snor tråden :) Jag har också en trasig extern hårddisk som jag skulle vilja återuppliva, har kollat ubunto grejen men finns det inget smidigare windows program man kan använda? Ogillar allt som har med Linux att göra så vill så länge som möjligt slippa hålla på att trassla med sånt..

Jag kör Vista 64 med SP 1

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger