Söndrig gänga ventilkåpa, åtgärd?

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Köpte mig en gammal Suzuki GSXR 750 -88 för en vecka sedan, och har nu märkt att en gänga är paj :näsblod Det är gängorna till bultarna som håller fast ventilkåpan som strejkar... Kan ingenting om detta!!

Vafan ska jag göra? :rolleyes: behövs några verktyg? Vart får man tag på grejjer?

Gå till närmsta mekaniska verkstad och hör om de har insattsgängor (Helicoil). Ta med lite fika så ska det nog ordna sig snabbt och smidigt :tummenupp

Tack men nej tack! Ska jag fixa något så gör jag det själv så blir det ordentligt gjort.. Har jobbat på en mekanisk verkstad, de gör ju inte jobbet som jag vill att det ska göras precis :näsblod Sen lär man sig ju aldrig något om man bara lämnar iväg allt man har till andra hela tiden! Folk, börja serva era egna maskiner! :tummenupp

Jag har varit på lite olika ställen och frågat.. Würth och biltema hade olika gängkit.. Men Würth hade även en annan lösning.. En liten cylinder som hade gängor på båda sidorna.. Enligt försäljaren skulle detta funka.. Vad tror ni? En sådan kostar 15 kr, så det kanske är värt att testa? Funkar inte detta måste man ändå borra och gänga om, så man kan ju knappast förlora någonting på att testa?

Fortsätt komma med tips, jag behöver verkligen bli bättre på detta!

Jag har varit på lite olika ställen och frågat.. Würth och biltema hade olika gängkit.. Men Würth hade även en annan lösning.. En liten cylinder som hade gängor på båda sidorna.. Enligt försäljaren skulle detta funka.. Vad tror ni? En sådan kostar 15 kr, så det kanske är värt att testa? Funkar inte detta måste man ändå borra och gänga om, så man kan ju knappast förlora någonting på att testa?

Om du jobbat på mekanisk verkstad borde du väl veta att den där cylindern med gängor heter Helicoil..

Det är nog den bästa lösningen, brukar sitta bra om man gör det ordentligt..

Om du jobbat på mekanisk verkstad borde du väl veta att den där cylindern med gängor heter Helicoil..

Det är nog den bästa lösningen, brukar sitta bra om man gör det ordentligt..

Nepp, men något liknande var det... Denna lösning krävde lite mer material dock... det får nog bli det dyra allternativet iaf. (=helicoil)

Nepp, men något liknande var det... Denna lösning krävde lite mer material dock... det får nog bli det dyra allternativet iaf. (=helicoil)

Helicoils patent gick väl ut för något år sedan varför det finns betydligt billigare konkurrerande produkter som t-coil etc.

Blir inte särskilt dyrt med dessa.

Tack men nej tack! Ska jag fixa något så gör jag det själv så blir det ordentligt gjort.. Har jobbat på en mekanisk verkstad, de gör ju inte jobbet som jag vill att det ska göras precis :näsblod Sen lär man sig ju aldrig något om man bara lämnar iväg allt man har till andra hela tiden! Folk, börja serva era egna maskiner! :tummenupp

Om dom inte gör jobbet som du vill ??!!?? varför i htlv3 frågar du då här ???
Gör som du vill då o hoppas att det går bra.........PUCKO!!!:näsblod

Wurths grej heter nog "time-sert" om jag inte missminner mig.

Visst insatsgängan är billig men köper du Wurth's borr, gängtapp och monteringsverktyg så springer det iväg. Kanske 400-500:- för en sats M6.

Men å andra sidan är det bra att ha!

Wurths grej heter nog "time-sert" om jag inte missminner mig.

Visst insatsgängan är billig men köper du Wurth's borr, gängtapp och monteringsverktyg så springer det iväg. Kanske 400-500:- för en sats M6.

Men å andra sidan är det bra att ha!

Då kan man säga att det kostar 200-250:- att laga gängan vilket jag ser som billigt, resten av kostnaden har man på hyllan för kommande behov. Alternativet är att jag (eller nån annan) lägger igen hålet(200:-) o sen får du gå till mekverkstan o få det borrat o gängat (3-400).

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda