Lyfta ur motor ur Honda Dominator, tips/tricks!?

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date
Skall jag göra.

Den står uppallad under motorn redan. (Vad kan motorn tänkas väga?

Jag vet, jag vet bara jag får min 50" tv till hösten :hihi

Schyst respons på tråden, det finns mycket bra folk här på SH! :nicka

rev min xr 650 och dominatormotorn borde väga ungefär lika ,motorn vägde 41 kilo komplett utan förgasare tom på vätskor ,
kan va bra o va två ändå,svingaxeln satt nåt inihelvete på min tog en halvtimme med slägga o drivdorn innan den släppte från ärgningen satt i både motorn och svinglagerhylsorna

rev min xr 650 och dominatormotorn borde väga ungefär lika ,motorn vägde 40 kilo komplett utan förgasare tom på vätskor ,
kan va bra o va två ändå,svingaxeln satt nåt inihelvete på min tog en halvtimme med slägga o drivdorn innan den släppte från ärgningen satt i både motorn och svinglagerhylsorna

:gnissla

Känns som att man skall tömma en burk 5,56 på bultera dagen innan dårå.

Jag gjorde helrenovering på en dominator för några år sedan, minns inte att det var några konstigheter vid demontering mer än att dokumentera väl innan man skruvar isär samt att sortera småsaker i burkar, men det har ju sagts tidigare.

Här kommer ett tips:

När jag skulle montera den nylackade motorn(tror den väger runt 50 kg) i den nylackade ramen så pallade jag upp motorn liggande på sidan på mekbänken och monterade sedan den lösa ramen. Det känns som det var betydligt lättare än tvärtom och blev troligen inte så många märken i lacken som som det nog annars hade blivit.

Lycka till och hör av dig om det kör ihop sig.
H-Å

Last edited:
Har du inga kompisar? :pannkyss

:hihi

Eftersom den står stadigt upppallad utan däck så blir mer till att lyfta bort hojen från motorn. Ramen sitter i 4 spännband från tacket :tummenupp
Jodå någon vågar kännas vid mig men de är fåräknade.
Men det e svårt att få någon att komma o lyfta motor mitt i natten.

Sedan så spelar det ingen roll om du har lekt bondage med din mc o strappat fast den.
Utan lyft ner motorn du med en domkraft eller något annat med hjul på.
Luta ner motorn o mecka bort den sista bulten sedan e det bara att rulla bort den för lite kärlek.

Jodå någon vågar kännas vid mig men de är fåräknade.
Men det e svårt att få någon att komma o lyfta motor mitt i natten.

Sedan så spelar det ingen roll om du har lekt bondage med din mc o strappat fast den.
Utan lyft ner motorn du med en domkraft eller något annat med hjul på.
Luta ner motorn o mecka bort den sista bulten sedan e det bara att rulla bort den för lite kärlek.

Det kanske blir enklast sa, jag far kolla pa det pa lordag.

Motorn skall bort pa nage satt iaf vinkelslipen far bli sista utvagen ;)

Tog ur och i en likadan motor i en XR650l förrut och var helt otroligt tight. När jag satte i den så var allting annat på ramen borta så jag la motorn på sidan och trädde på ramen istället... mkt smidigare. Så mitt tips är att du tar bort sving, gaffel och hjul mm. och lyfter av ramen istället.

Min TTR-motor väger 46 kg enligt badrumsvågen.

Tog ur och i en likadan motor i en XR650l förrut och var helt otroligt tight. När jag satte i den så var allting annat på ramen borta så jag la motorn på sidan och trädde på ramen istället... mkt smidigare. Så mitt tips är att du tar bort sving, gaffel och hjul mm. och lyfter av ramen istället.

Min TTR-motor väger 46 kg enligt badrumsvågen.

Helvete var du tvungen att skriva det där :huvet

Apa :näsblod

Enligt spec som jag fick av Ricken :Bugar så väger klumpen 50kg!

Faan nu vart jag tjurig, motorcykeljävel! :mad:

Helvete var du tvungen att skriva det där :huvet

Apa :näsblod

Enligt spec som jag fick av Ricken :Bugar så väger klumpen 50kg!

Faan nu vart jag tjurig, motorcykeljävel! :mad:
Jag har lyft i och ur min twin helt själv. Men då är ju jag mer norrlänning än dig. ;)

Jag börjar med to do listan.

1. Stänga av bensinkran.
2. Säng av motorn
3. Ställ den på stödet
4. Kliv av hojen
5. Kolla om det finns kall pilsner i kylen

1. Stänga av bensinkran.
2. Säng av motorn
3. Ställ den på stödet
4. Kliv av hojen
6. Ring o beställ pizza med köttfärs, lök, bacon, skinka, OST och sånt där annat vanligt.

Blir nog att jag borjar skruva i kvall far la aka och kopa lite ol. Sen kom jag ju pa att har jag har mycket bra musik i garaget, sa idag kanns allt mycket battre! Det varsta ar att min basta mek/suparkompis inte finns tillganglig.

Ne hepp dags att sticka... F;rhoppningsvis sa trillar det in lite bilder pa en los motor i kvall/natt!

Nån som vill köpa en Dominator i delar? :huvet

Jag höll på som faan och meckade igår, det var ett rent helvete och få den endel grejer.

Efter x antal timmar så var allt loss men inte faan fick jag ur motorn för det :huvet jag kunde röra den upp och ner men i sidled var det tvärstopp :mad:

FY FAN

Gör som det står i boken.

Jag rev ner min motor, plockade isär hela, flyttade en bricka på vevaxeln och skruvade ihop, in i ramen igen till körklar på ett dygn.

Men, jag är mer norrlänning än du. ;)

Så ut o ladda igen nu.

Jag lät svetsa en ställning, blev lite enklare eftersom svingen sitter fast på motorn. Sen kunde man ställa ner motorn på golvet och hissa upp ramen, plättlätt!

Bifogat

• vtrsh.jpg
    vtrsh.jpg
    144.6 KB · Visningar: 68
Gör som det står i boken.

Jag rev ner min motor, plockade isär hela, flyttade en bricka på vevaxeln och skruvade ihop, in i ramen igen till körklar på ett dygn.

Men, jag är mer norrlänning än du. ;)

Så ut o ladda igen nu.

Pallar inte idag, det får bli i morgon!

1. Stänga av bensinkran.
2. Säng av motorn
3. Ställ den på stödet
4. Kliv av hojen
6. Ring o beställ pizza med köttfärs, lök, bacon, skinka, OST och sånt där annat vanligt.

Nu är du mätt och utvilad för att ta dig an jobbet.

7. Plocka av tank och sadel
8. Lossa gasvajer, koppling, choke?, dekomp?
9. Lossa framdrevet medan motorn sitter i ramen (lättast så).
10. Lossa alla skruvar och motorfästen du hittar
11. Koppla bort elen
12. Bort med alla slangar
13. Som tidigare har sagts kan bulten genom svingen sitta som berget. En metod som brukar funka är att lägga hojen ned så att ramen ligger stumt mot golvet och sedan gå på med ett par välriktade slag.
14.
15.

Äntligen!

:2cool :2cool :2cool :2cool :2cool :rock :rock :rock :rock :rock

Jag hittade en bultjävel till idag när jag var ute den var gömd bland massor grus och olja, och så vart det nog lite för mycket öl i fredags :rodnar

Hårdrock Öl och 5,56 :yoparty

Lampa designad av Dominator-rocks :2cool

Motor :nicka

Last edited:
Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN