Svarva krashpuckar!

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
.
Hoj
KTM 690 SMC
Hej!

jag tänkte svarva krashpuckar till min hojj!

men har ingen anning vart jag ska köpa matrial eller exakt vilket matrial man behöver?

Tacksam för svar!
:tummenupp
 
Delrin? More info plz :D

fan krashpuckar kostar 1000kr paret!
lättare å billigare att ta en kväll å svarva till axlarna och ramen:P

eller om ni har billigare alternativ på puckar
 
Det är materialet som är problemet. Kostar 440 kr / m plus moms och är lite halvsvårt att få loss i mindre än 6-meterslängder.

Fixar du material så kan jag svarva åt dig. :tummenupp

Och ja, det är billigare att göra själv, trots materialpriset och det är ju inte direkt rocket science det handlar om. Med borrning tar de ungefär 1,5 minut i maskin.

svarva..låter meckigt..varför inte bara köpa??

Det är skitmeckigt om man inte har tillgång till svarv. Har man det är det betydligt enklare. De billigaste puckarna idag kostar 349 kr / par, det är ungefär fem gånger tillverkningskostnaden. Jag hade gärna dragit igång och svarvat men som sagt, det är för mycket meck och det är ändå ett par kronor jag måste ligga ute med i så fall.
 
Last edited:
Väldigt simpelt som sagt var, ett tips till dig är att åka ut till något lokalt företag som arbetar med att bearbeta plast och nylon med cnc-teknik. Så har vi gjort några gånger. Många gånger av fallen har vi fått spillet, andra så har vi fått köpa det mycket billigt.
Lycka till!
 
låter ju najs!
hoppas han fortfarande tillverkar dom bara!

något tipps annars på fabriker i sthlm området som håller på med hårdplast?
 
Det är materialet som är problemet. Kostar 440 kr / m plus moms och är lite halvsvårt att få loss i mindre än 6-meterslängder.

Fixar du material så kan jag svarva åt dig. :tummenupp

Och ja, det är billigare att göra själv, trots materialpriset och det är ju inte direkt rocket science det handlar om. Med borrning tar de ungefär 1,5 minut i maskin.



Det är skitmeckigt om man inte har tillgång till svarv. Har man det är det betydligt enklare. De billigaste puckarna idag kostar 349 kr / par, det är ungefär fem gånger tillverkningskostnaden. Jag hade gärna dragit igång och svarvat men som sagt, det är för mycket meck och det är ändå ett par kronor jag måste ligga ute med i så fall.

440:-/m :skrämd

Gåre inte å köra i aluminum då?

Om man kommer över materialet så svarvar man ju till puckarna på max 5min/puck :)

Man kanske skulle starta en kraschpuckspuckfirma :brynad
 
440:-/m :skrämd

Gåre inte å köra i aluminum då?

Om man kommer över materialet så svarvar man ju till puckarna på max 5min/puck :)

Man kanske skulle starta en kraschpuckspuckfirma :brynad

Gar saker skitbra, sista jag skulle gora dock, om du inte vill boja ramen.
Plastpuckar gar ju av OM smallen blir for hard, eller om den hakar i typ nat hal nar den glider pa marken.
 
Ooops :rodnar

Hur mjukt skall det vara då, känns som om det är apmjukt så äre snart nerslipat och kåporna går åt skogen endå.


Edit:
Ha ha en till snilleblixt, man gjuter dom med smältlimm :hihi
 
Last edited:
Ooops :rodnar

Hur mjukt skall det vara då, känns som om det är apmjukt så äre snart nerslipat och kåporna går åt skogen endå.


Edit:
Ha ha en till snilleblixt, man gjuter dom med smältlimm :hihi

Poiangen ar ju att det maste vara mjukare an ramen som det ar fast i annars bojer man aven ramen vid en marksyning, finns nagot bolag som saljer kraschisar i alu eloxerade for posorer.......
 
gjorde mina i polyuretan... shore 70... finns i mariestad på ett företag som heter uvelast... brukar bli spill bitar över när dom gjuter / svarvar... om du nån gång har vägarna förbi...
 
Hej.

Nu är inte jag något proffs på detta men...

Det var en massa diskussioner för några år sen (har jag för mig) angående detta och då var det tydligen viktigt att man inte valde vilken /bult/skruv som helst.

Detta för att man inte skulle förstöra ramen vid en vurpa om inte skruven gick sönder/av tillräckligt lätt. (kanske ngt att tänka på, men jag vet som sagt inte vad som gäller).

Kommer tyvär inte ihåg vilken typ av bult/skruv man skulle ha, det gör kanske någon annan.....


//MH
 
Jag hade en lång diskussion om material för kraschpuckar med en av våra klurgubbar på jobbet för ett par år sedan och det han sade var, att problemet med delrin är att det saknar den seghet iaf jag vill ha i en kraschpuck. Det gör att en puck i delrin, är den liksom bara hal, likt teflon, och spricker vid den typ av belastning en hojkrasch innebär.

Han rekommenderade istället HDPE (high density polyeten) som kommer i olika densiteter och seghetsgrader. När man kraschar, så glider man på en puck gjord i HDPE också, men materialet är segt så istället för att spricka, slits plasten ner och glidandet blir liksom mer begränsat. (jag kan väldigt lite om materialteknik, så förvänta er inga facktermer)

Jag gjorde iaf puckar i HDPE 400 och det finns fler varianter, men de segaste och "bästa" som har ett nummer på 1000 och kanske uppåt, är inte värda den ökade kostnaden. De puckarna har varit kanon på motarden iaf, men jag har inte testat att göra puckar i samma material till sporthojen. Än.

Det vi fick köpa var spillbitar och till en struntsumma, men det var super. Material för 300 spänn och ett tiotal uppsättningar kraschpuckar. (1 uppsättning är här lika med 4 till hjulaxlar och 2 till fotpinnar)

Det kanske finns ännu bättre material? HDPE 200 eller 400 var vad som rekommenderades och 400 är testat. Det funkar. Det enda är, att man måste tänka på att inte ha så högt varvtal på svarven när man jobbar med sega material, de bildar lätt långa sega "spånor" i form av plastspiraler som virar in sig runt stål och axel och överallt...
 
Last edited:
Jag hade en lång diskussion om material för kraschpuckar med en av våra klurgubbar på jobbet för ett par år sedan och det han sade var, att problemet med delrin är att det saknar den seghet iaf jag vill ha i en kraschpuck. Det gör att en puck i delrin, är den liksom bara hal, likt teflon, och spricker vid den typ av belastning en hojkrasch innebär.

Han rekommenderade istället HDPE (high density polyeten) som kommer i olika densiteter och seghetsgrader. När man kraschar, så glider man på en puck gjord i HDPE också, men materialet är segt så istället för att spricka, slits plasten ner och glidandet blir liksom mer begränsat. (jag kan väldigt lite om materialteknik, så förvänta er inga facktermer)

Jag gjorde iaf puckar i HDPE 400 och det finns fler varianter, men de segaste och "bästa" som har ett nummer på 1000 och kanske uppåt, är inte värda den ökade kostnaden. De puckarna har varit kanon på motarden iaf, men jag har inte testat att göra puckar i samma material till sporthojen. Än.

Det vi fick köpa var spillbitar och till en struntsumma, men det var super. Material för 300 spänn och ett tiotal uppsättningar kraschpuckar. (1 uppsättning är här lika med 4 till hjulaxlar och 2 till fotpinnar)

Det kanske finns ännu bättre material? HDPE 200 eller 400 var vad som rekommenderades och 400 är testat. Det funkar. Det enda är, att man måste tänka på att inte ha så högt varvtal på svarven när man jobbar med sega material, de bildar lätt långa sega "spånor" i form av plastspiraler som virar in sig runt stål och axel och överallt...


Jag satte mig ner och läste lite om delrin och det verkade inte vara något bra material till puckar. (High strength, stiffness)
 

Råkar man ha lite kontakter kan man få ner priset rätt mycket men 440 kr / m är priset ut till vanlig företagskund utan rabatt.

Jag hade en lång diskussion om material för kraschpuckar med en av våra klurgubbar på jobbet för ett par år sedan och det han sade var, att problemet med delrin är att det saknar den seghet iaf jag vill ha i en kraschpuck. Det gör att en puck i delrin, är den liksom bara hal, likt teflon, och spricker vid den typ av belastning en hojkrasch innebär.

Delrin är bra just för att det är så hårt men inte lika hårt som aluminium. En seg puck finns risk att den hugger i asfalten och sätter sig vilket resulterar i att hojen inte glider utan voltar men sen vill man inte ha så hård att pucken inte går sönder vid en våldsam krasch så man smäller motorfästet eller ramen. Delrin är det material som generellt används just pga att det glider lätt och är tillräckligt hårt men inte för hårt.

Det kanske finns ännu bättre material? HDPE 200 eller 400 var vad som rekommenderades och 400 är testat. Det funkar. Det enda är, att man måste tänka på att inte ha så högt varvtal på svarven när man jobbar med sega material, de bildar lätt långa sega "spånor" i form av plastspiraler som virar in sig runt stål och axel och överallt...

Långa spånor som sätter sig överallt är bara problem ibland, så länge de håller sig utanför biten man svarvar är det lugnt. Problemet är när det blir dålig kylning, då smälter skiten och allt blir pannkaka. Det är också en av de stora fördelarna med Delrin, det blir inga långa spån, det smälter inte och det förstör inte så mycket i svarven som mjukare plast gör... ;)
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top