Jakt & Jägare, White trash deluxe

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det finns ju redan en bra tråd här i OT om olika white trash-fenomen men igår kom jag över senaste numret av Jägarnas Riksförbunds tidning Jakt & Jägare, de bonnläpparna behöver en PR-avdelning säger jag bara. :D

Så jädra dum och osmaklig tidning så jag länge trodde det var ett skämt.

Kan tillägga att jag från och med nu tycker jakt skall vara reserverat för några få storstadsbor med någon typ av verklighetsanknytning och bildning. Jakt är i grund och botten bra, denna vedervärdiga kultur som omger jakt är dock värdelös på alla sätt förutom i underhållningssyfte.

Några axplock ur denna våta dröm för bönder:

Reportage om finsk mårdhundsjakt med ljuddämpad pistol och lasersikte, stegbilder på när hunden skjuts på xa 20cm avstånd i ansiktet när den sitter fast i jordhål. Manligt och spännande. :tummenupp

Flertalet annonser för skinnkläder (inkl skjortor) som inte ens Roger Pontare skulle visa sig ute i. Vansinnigt fula och äckliga hemslöjdsgrejer alltså.

Någon typ av inavlad tonåring/obestämbar åder/junior som stolt visar upp ett skjutet lodjur. Oklart varför man skjuter lodjur i min värld och propagandamässigt hade det varit lika smart att stoltsera med en skadeskjuten chimpansunge.

Referenser om "bra" undersökningar utförda av Sovjet. Om det är lantisarna som ine läst en dagstidning på 20 år eller om det råkade vara resultatet av undersökningen som passade ovanligt bra framgår dock inte.

Den mest vanligt förekommande skribenten heter Rävper. På riktigt.
Han ser för övrigt ut så här. :hihi

ravper_2_sp_s.gif

Det finns en rad synnerligen white trash-iga annonser som sammantaget visar vad målgruppen är: wt. Hur förklarar man annars annons för kamouflagebilklädsel? Bild på snusande, tribaltatuerad lerduveskytt? Något sekteristiskt om att man (på riktigt) kan köpa en Niva med någon typ av antivarg-dekal på.

Har också läst en jakttidning och är själv intresserad av att ta jaktlicens men tidningen var det äckligaste jag sett folk som stolt visade upp bilder på ca 20 döda rävar 10 grävlingar och 15 harar och en massa andra döda småvilt tror det var någon form av tävling men det såg mest ut som någon form av slakt/förintelse av småvilt.

Jakt i sig har jag inget emot, men jag kan hålla med om att kulturen runt jakten är lite för mycket "von Lidl" för min smak.

Har också läst en jakttidning och är själv intresserad av att ta jaktlicens men tidningen var det äckligaste jag sett folk som stolt visade upp bilder på ca 20 döda rävar 10 grävlingar och 15 harar och en massa andra döda småvilt tror det var någon form av tävling men det såg mest ut som någon form av slakt/förintelse av småvilt.

Enligt ägaren till tidningen var den där sämst av alla jakttidningar.
Det fanns även ett klassiskt gnällreportage om att polisen kontrollerat några jägare i jakt på tjuvjägare. Den slitna klyschan om att det finns inga poliser när man fått inbrott minsann men när förekom.

Jag är egentligen också intresserad av jaktlicens men egentligen vill man inte ens riskera att någon associerar till de där töntarna så man avstår tills vidare.

Jakt i sig har jag inget emot, men jag kan hålla med om att kulturen runt jakten är lite för mycket "von Lidl" för min smak.

Jägarkulturen är nog allt utom förnäm om man tar sig någon timme från storstäderna.

Last edited:
Vad tror du att jakt är?? :rofl

Det fanns även ett klassiskt gnällreportage om att polisen kontrollerat några jägare i jakt på tjuvjägare. Den slitna klyschan om att det finns inga poliser när man fått inbrott minsann men när förekom.
QUOTE]

Känns inte den klyschan igen från ett motorcykelforum?
:tungan

Tro mig, dumadeln har hittat ut på vischan också. Fick nästan skallen bortblåst av en punschsmuttare som inte hade lust att bryta bössan under förflyttning.

Om du inte redan läst den så finns det en episk beskrivning av direktörsjakt med handgraverade samlarbössor i Guillous roman "Tjuvarnas marknad", om Lidingöligan och Skandiaaffären :D

Den tidningen har jag aldrig fått trots jägarexamen och medlemskap, verkar som man är lyckligt lottad. Sen är det väl inte svårare än att låta bli att läsa den. Som sagt, finns betydligt schysstare magazines... Om man tänkt ta jägarexamen bör man ju också veta att det i Sverige finns drygt 300 000 jägare, så möjligheten att träffa på normala människor finns också Marcus.. du kan vara lugn :pannkyss

........Det fanns även ett klassiskt gnällreportage om att polisen kontrollerat några jägare i jakt på tjuvjägare. Den slitna klyschan om att det finns inga poliser när man fått inbrott minsann men när förekom...........

Det förekommer ju inom sporthojsvärlden också.

ett klassiskt gnällreportage om att polisen kontrollerat några hojåkare i jakt på minblinkers. Den slitna klyschan om att det finns inga poliser när man fått inbrott minsann men när förekom.....

"några få storstadsbor med någon typ av verklighetsanknytning och bildning"

Det där är en myt av sällan skådat slag.
Sånna människor finns inte i storstäderna. ;)

Har aldrig sett eller hört talas om den tidningen. Men som erst sa, det finns en hel del vettigt folk bland oss jägare. :)

Tro mig, dumadeln har hittat ut på vischan också. Fick nästan skallen bortblåst av en punschsmuttare som inte hade lust att bryta bössan under förflyttning.

Det är inte bara dumadeln som som gör det. "Vanliga" Svensson utan vapenvett förekommer.

Jag hyvlade av en äldre herre på en bjudjakt som, vid återsamling, dök in i folkgropen med obruten hagelsnurra och skulle "mingla" lite. När jag vänder mig om tittar jag rakt in i 2 st mörka stuprör till pipor. Då hade han dessutom en förkärlek till att fingra på avtryckarna som aktivitet under tiden han pratade med sina kompisar. Jag vet att han är hörselskadad än idag sen dess....

Last edited:
Tråkigt att din uppfattning är förstörd. Det är precis som vanligt, idioterna syns och sen tror folk att dessa är normen. Sorgligt men sant.

Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back