Gamling på 125a

Jga funderar faktiskt också på att inhandla en 125:a (är 34), inte så mycket för att jag tycker dom är bra utan för att det nog är det enda jag har råd med. Vissta kan man hitta nån RD350 för 8-9000 men då känns det roligare att glida på en Mito eller Af1 för samma pengar. Sen går de billigare med, lägre försäkringskostnader, skatt o.s.v

Men hade jag haft en RS250 hade jag ALDRIG bytt ut den mot en 125:a. Det är i princip samma sak men betydligt tröttare och tråkigare.
Gör inte det.

Tycker d e en väldig skillnad på 250 o 125. Har haft en AF1 sport, en Cagiva Mito och två RS250 o d går inte att jämföra. Nästan dubbelt upp på 250 i allt förutom vikten. Då även när d e dags för service. 2 kolvar ist för 1 etc. vilket svider i en redan tunn plånbok.

Lite av det roliga med 125a är väl att man får köra den hårt hela tiden?

Precis min mening. Kör du bara kurvigt där laglig fart sällan e över 70 så utnyttjar man inte en större hoj, utan 125 vinner på smidighet o vikt. Men självklart håller jag med som någon posta här innan att jag skulle aldrig ens komma på tanken köra E6an till Gbg. Då tar jag bilen ist.
 
Last edited:
Kawasaki har Ninja 250 för c:a 40000 kr ny. Tycker den känns nästan som en 125:a.
Personligen tycker jag att ER 6 N är en väldigt trevlig moppe, på både bana och kurviga vägar. Känns väldigt kompakt med 2 cyl motor. Kör den mer än gärna på bana.
 
Kawasaki har Ninja 250 för c:a 40000 kr ny. Tycker den känns nästan som en 125:a.
Personligen tycker jag att ER 6 N är en väldigt trevlig moppe, på både bana och kurviga vägar. Känns väldigt kompakt med 2 cyl motor. Kör den mer än gärna på bana.

En kompis till mig köpte ER 6, hoppas att få provköra i sommar. Men kawasakin e tämligen ointressant för en 2-takts entusiast som mig själv :) Har ej jämfört 2 o 4-takt 125or men får intrycket i övriga diskussioner här att 4-takten e tamare. Samma sak kanske gäller 250?
 
En kompis till mig köpte ER 6, hoppas att få provköra i sommar. Men kawasakin e tämligen ointressant för en 2-takts entusiast som mig själv :) Har ej jämfört 2 o 4-takt 125or men får intrycket i övriga diskussioner här att 4-takten e tamare. Samma sak kanske gäller 250?

blir nästan samma sak... ur till ex. den nya kawan så får du inte ut mer än ca 21-22 kw när de flesta 2 takt 250 klarar 25kw utan broplem :p men sen finns de ju även hyosung comet som är 250 och vad jag har förståt så klarar 07 och uppåt 25 kw.. skräll att dom går bra :) synd att mz kuggar :/ fast ska man ha en fyrtaktare och inte vill krongla med det så kan man ju nästan lika gjärna leta efter en med mer kubik typ 300-350 fast då kommer vi in till den faktorn att vikten spelar roll :näsblod
 
Kul med respons. Verkar åtminstone finnas några som funderar i samma banor som mig.
Hojarna är ju grymt prisvärda, eller så kanske det är jag som bott under en sten för länge.
Lite av det roliga med 125a är väl att man får köra den hårt hela tiden? Nåja, det är minst 15 år sen jag körde en 125a sist, kanske spelar nostalgin mig ett spratt. Blir man missnöjd kan man ju alltid sälja den igen va?
RS250 verkar ju fantastisk! Får bli en sån sen ;-)
Tycker man kan plåga motarden rätt hyffsat på 70-vägar med :confused:


Men bara ni är nöjda så.
 
blir nästan samma sak... ur till ex. den nya kawan så får du inte ut mer än ca 21-22 kw när de flesta 2 takt 250 klarar 25kw utan broplem :p men sen finns de ju även hyosung comet som är 250 och vad jag har förståt så klarar 07 och uppåt 25 kw.. skräll att dom går bra :) synd att mz kuggar :/ fast ska man ha en fyrtaktare och inte vill krongla med det så kan man ju nästan lika gjärna leta efter en med mer kubik typ 300-350 fast då kommer vi in till den faktorn att vikten spelar roll :näsblod

Nu e jag inte riktigt med här. 25kw e väl typ 34 hkr? aprilia rs250 har ju 60 hkr på bakhjuket. Skillnaden mellan 2-takt o 4-takt i samma CC verkar större än vad jag först trodde, eller vad e d jag missar?
 
Nu e jag inte riktigt med här. 25kw e väl typ 34 hkr? aprilia rs250 har ju 60 hkr på bakhjuket. Skillnaden mellan 2-takt o 4-takt i samma CC verkar större än vad jag först trodde, eller vad e d jag missar?
Det är stor skillnad. En 2-takt har nästan dubbla effekten. I alla fall i dom lägre kubikklasserna.

Ta 125cc tex. Där har dom bästa 4-takt 15 hk. Dom bästa 2-takt ligger på 30hk.
 
Det är stor skillnad. En 2-takt har nästan dubbla effekten. I alla fall i dom lägre kubikklasserna.

Ta 125cc tex. Där har dom bästa 4-takt 15 hk. Dom bästa 2-takt ligger på 30hk.

Dom bästa köpes-2t ligger väl på ca 37?
Men att de inte finns motsvarande för 4t är ju för att det finns ingen mening med att skrämma upp de till samma nivå, men snackar man rena gatmaskiner så ligger de ju ungefär som du säger
 
AF1an ligger på 27kw vilket är 36/37 hk eller?

Det tror jag verkligen inte på, även om det står så i dina papper
Är det vägverket så är det ju inte så troligt heller, för de är inte alltid exakta.
Finns t.ex. 10-12hästarshojar reggade på 11kw
Tror lundgrens wr250 var reggad på nån sjuk siffra också, 54kw
Jag tror inte dom plockar ur 73 hästar ur en enduro 250 hehe


Skulle den ha 27kw skulle den nog ha ganska täta serviceintervaller
Fast langar du bänkpapper så är de troligare, fast vissa bänkar är ju rätt så felkalibrerade så bäst vore det ju om du bänkade en RS samtidigt, men de är lite overkill kanske :tungan

Edit:
På en AF1 (din tror jag) på vägverket står de:
Reggad på 8kw SAE
och sedan under tilläggsinformation:
"MOTOREFFEKTEN SÄNKT FRÅN 19 KW GENOM BEGRÄNSNING
I INSUGNINGSRÖR
T31B MOTORN ÄNDRAD"
 
Last edited:
Det tror jag verkligen inte på, även om det står så i dina papper
Är det vägverket så är det ju inte så troligt heller, för de är inte alltid exakta.
Finns t.ex. 10-12hästarshojar reggade på 11kw
Tror lundgrens wr250 var reggad på nån sjuk siffra också, 54kw
Jag tror inte dom plockar ur 73 hästar ur en enduro 250 hehe


Skulle den ha 27kw skulle den nog ha ganska täta serviceintervaller
Fast langar du bänkpapper så är de troligare, fast vissa bänkar är ju rätt så felkalibrerade så bäst vore det ju om du bänkade en RS samtidigt, men de är lite overkill kanske :tungan

Edit:
På en AF1 (din tror jag) på vägverket står de:
Reggad på 8kw SAE
och sedan under tilläggsinformation:
"MOTOREFFEKTEN SÄNKT FRÅN 19 KW GENOM BEGRÄNSNING
I INSUGNINGSRÖR
T31B MOTORN ÄNDRAD"

Tror nog d e aprilia som uppgett effektsiffran. Kan väl inte tänka mig att vägverket bänkar vartenda fordon som registreras? Man får komma ihåg att på den här tiden så va lätt mc 125cc o fri effekt.

Dom bästa köpes-2t ligger väl på ca 37?
Precis, o värför skulle inte d kunna vara aprilia futura?
 
Last edited:
Tror nog d e aprilia som uppgett effektsiffran. Kan väl inte tänka mig att vägverket bänkar vartenda fordon som registreras? Man får komma ihåg att på den här tiden så va lätt mc 125cc o fri effekt.


Precis, o värför skulle inte d kunna vara aprilia futura?

Och vem säger att aprilia upgett den siffran?
Sen stog de ju i reguppgifterna att de var 19kw

Sist jag kollade hade den inte serviceintervaller som en endurohoj, som dessutom borde vara ännu tätare med tanke på tilltänkta körsättet.
Att folk dessutom säger att den har i stort sett samma motor som en RS och att man sällan gör hojarna "sämre" till efterföljare.
Sen har jag sett på någon/några sidor där angivna effekt ligger på ca 30hk


EN källa pratar för 27kw och de är just marqus


Kort om hur jag resonerar bara :)
 
ja kan tänka mig att det kanske är lite overkill.

jag har kolla på många olika specifikationer, endel säger 18kw endel säger 28hk, medans Bike säger att AF1 sport(före futuran) har 35hk.

och när det finns så många olika så håller jag nog på mina egna papper
(även fasten dom inte kanske stämmer)

men vad gäller rs motorn så har dom haft samma princip genom hela 125 serien, och kollar du på den sista AF1 ser den helt identisk ut med den äldre RSen, bara att dom bytte namn efter den till rs
 
kompisens gasgas är bänkad på 42hk :näsblod fast jag har en känsla av att han har gjort något mer med den :D
 
Och vem säger att aprilia upgett den siffran?
Sen stog de ju i reguppgifterna att de var 19kw

Sist jag kollade hade den inte serviceintervaller som en endurohoj, som dessutom borde vara ännu tätare med tanke på tilltänkta körsättet.
Att folk dessutom säger att den har i stort sett samma motor som en RS och att man sällan gör hojarna "sämre" till efterföljare.
Sen har jag sett på någon/några sidor där angivna effekt ligger på ca 30hk


EN källa pratar för 27kw och de är just marqus


Kort om hur jag resonerar bara :)

Vet inte vem som brukar uppge effektsiffror på fordon som ska registreras, men inte tror jag alla enskillda fordon bänkas eller? Troligtvis finns en effektsiffra angiven som alla fordon, i d här fallet futuran, registreras under. Sen blev d nya körkortsbestämmelser o samtliga 125or som fortfarande skulle betraktas lätta fick strypas o säkert bänkas för att få köras på A1. Någon som säkert vet hur d går till?

Eftersom jag själv levde i tron att min af1 sport hade 35hkr, o d va denna effeksiffra som då uppgavs i samtliga tidningar (i-net fanns knapt att tillgå på den tiden), så ser jag d inte som bara en källa anger drygt 25kw för dessa maskiner.
Att d skulle vara samma motor i RSen vet jag inte, men har den uppfattningen att futuran va den sista modellen som hade Rotax123?
Att göra motorn bättre behöver inte nödvändigtvis betyda att göra den starkare. Stor vikt läggs säkert att få längre service intervaller precis som du påpekar, o driftsäkerhet samt att miljökraven blivit hårdare. Sen ska man också tänka på att aprilia likt alla företag vad jag vet bygger sina hojar i vinstdrivande syfte. Så om dom får välja mellan två motorer där den ena e billigare fast inte har fullt lika mkt hkr så e d mkt troligt att dom väljer d billigare alternativet för att hålla kostnaderna nere.

jag har kolla på många olika specifikationer, endel säger 18kw endel säger 28hk, medans Bike säger att AF1 sport(före futuran) har 35hk.

och när det finns så många olika så håller jag nog på mina egna papper
(även fasten dom inte kanske stämmer)

men vad gäller rs motorn så har dom haft samma princip genom hela 125 serien, och kollar du på den sista AF1 ser den helt identisk ut med den äldre RSen, bara att dom bytte namn efter den till rs

Jag håller även jag på Bike o dina papper gentemot internetsida där man försökt samla alla info om alla hojar i världen :) Skulle dock ändra uppfattning om effektsiffran 30hkr kom från ngt unikt af1 / aprilia forum.
 
Last edited:
Vad ni tjabblar ;)


Bara att kolla mätningarna från masterenduro och mastercross testen i bike. Där ligger dom flesta 125cc runt 30 hk på bakhjulet och 250cc på drygt 40.

En här på forumet bänkade sin Rs, modell nyare och fick 31 hk på hjulet.
 
Vad ni tjabblar ;)


Bara att kolla mätningarna från masterenduro och mastercross testen i bike. Där ligger dom flesta 125cc runt 30 hk på bakhjulet och 250cc på drygt 40.

En här på forumet bänkade sin Rs, modell nyare och fick 31 hk på hjulet.

vi är bara oeniga om hur pappren gentemot nätsider stämmer eller inte :D
 
Vad ni tjabblar ;)


Bara att kolla mätningarna från masterenduro och mastercross testen i bike. Där ligger dom flesta 125cc runt 30 hk på bakhjulet och 250cc på drygt 40.

En här på forumet bänkade sin Rs, modell nyare och fick 31 hk på hjulet.

Jag tycker diskussionen e intressant eftersom uppgifterna skiljer sig rätt rejält. Hur kommer det sig att en maskin som uppgavs ha 36 hkr när den kom, uppges ha 20% mindre effekt idag?
 
Jag tyckte min AF1 Sport hade iallafall runt 65+ hästar och toppade ändå runt en 250, men sen hade ju jag rejsing lack som ingen annan hade så det måste ha varit därför!

Skämt åsido, AF1 Sport tyckte jag gick otroligt bra full power och ångrar endast en sak med den hojjen; att jag inte låste den ordentligt natten den blev stulen.

Hade enligt mina papper 21kw innan strypning.
 
Ni får tro hur ni vill, men jag tror inte på att den har 27kw

Marqus: vad är de för papper du pratar om?
För kollade man på regnummret till det jag tror är din hoj stod det ju 19kw
21 för en annan och dem siffrorna finner jag mer troliga

Loy: 250cc 2takt menar du va? Vill bara vara på de klara för annars låter de helmysko :tungan
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top