Är verkligen alkylatsoppa farligt för motorn?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag ska låna ett elverk på några bankörningar i sommar, och tänkte tanka alkylatsoppa (Aspen) för att få lite bättre miljö i depån. Men ägarn sa att det var farligt för motorn, och att dom skär av det! :va Jag har använt Aspen 2t-soppa i 10 år och aldrig haft problem, och efter lite googlande hittade jag inget om det på nätet heller. Men ni här kanske har andra erfarenheter?
Elverket är dessutom ett 4T, så det borde ju spela än mindre roll vad det är för soppa då? :va

Aspen är bara skit. Vi testa det på våra minimoto'n i fjol, Det är bara skit. Motor gick sk#t o rökte bra mycket också. Sen i vintras skulle jag få fart på isborren med aspen o dt gick åt hel¤¤te. Sen gjorde jag olje blandad soppa själv o den starta på andra draget. Aspen är inget att rekommendera.

Det enda jag hört av en bekant som hugger i skogen är att det händer att sågarna skär pga lite svajig oljehalt. Han brukar slå i en skvätt extra olja.

Detta är dock bara hörsägen, sågarna kanske skulle skurit iallafall.

Det enda jag märkt vid en hel del hobbyavverkning är att man luktar mycket mindre avgaser av aspen, huvudvärken kommer mycket senare också.

Jag körde motarden på Aspens 4-taktssoppa vid inomhuskörningarna förra året, funkar kalas. Motorn går lite snålt, det är väl mindre smörjmedel i miljösoppan. Och så, som ovanstående sa, så luktar det mindre avgaser.

Det finns två sidor på myntet.
När grannens gräsklippare eller morsans brorsas kompis motorsåg rasar eller går skit beror det mest troligast på att det är fel bränsleblandning då det skiljer från 95oktan. Ligger man redan på gränsen med 95, vilket man oftast inte har koll på kan det bli skit med Aspen. Alltså ingenting med smörja att göra.

När 2T-raceåkarnas maskiner packar ihop kan det bero på gammal soppa. Den är ju färskvara så att säga. Köp inte mer soppa än du för tillfället behöver alltså.

Jag har med framgång använt Aspensoppan i flera olika applikationer. :tummenupp

Fast nu pratar alla om 2T, och ja, då är det ju känsligt med rätt oljeblandning mm. Men i en 4T-motor, kan det ha någon som helst betydelse då, förutom att den kan gå lite magert?
Och det är just bristen på huvudvärk och avgasstank jag är ute efter :)

Fast nu pratar alla om 2T, och ja, då är det ju känsligt med rätt oljeblandning mm. Men i en 4T-motor, kan det ha någon som helst betydelse då, förutom att den kan gå lite magert?
Och det är just bristen på huvudvärk och avgasstank jag är ute efter :)

Jag har inte nämnt något om oljeblanding. Det har man ju som bekant inte i en 4T till vardags.
Det rasar inte för att du kör med Aspensoppa. Däremot kan som sagts tidigare bränsleblandingen vara fel vilket kan göra att i ditt fall elverket funkar dåligt. Det märker du ju när du kör med soppan om det är så och då justerar du tills det fungerar igen.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN