Slut kedja?

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
RD 350
Så har jag plockat av bakhjulet, putsar o donar , en xringskedja gissar jag på , nitad historia, den verkar trög på ett sjukt vis,
,Någon som vet om det ska vara så här trögt i lederna? Den är väldigt bra skött med smörjning av mej o tidigare ägare,Kedjeolja i tjocka drivor överallt,:D Ytterst tacksam för svar,,,

Last edited:
Gör rent & smörj kedjan då ser du bättre skicket på kedjan . Vilket skick är det på derven

Last edited:
Nya fina kedjor är ju väldigt stela och gå att forma, men bryta?

Ju mindre man kan bryta en kedja i sidoled, desto bättre är den. Så det är bara att ta tag i ena änden och hålla den rakt. Självklart får du ju vrida kedjan så det går...hänger den rätt ner, pröva med 90 grader... ;)

Angående en relaterande fråga.. ..någon som vet om biltemas kedjefett går att använda på kedjor med o-ringar? Står nämligen inget om det på burken och i butiken har de ingen aning.. :rolleyes:
I min haynesmanual så står det däremot med stor varningstext att enbart kedjefett som kan klara o-ringar ska användas..

Gör rent & smörj kedjan då ser du bättre skicket på kedjan . Vilket skick är det på derven

Dreven ser fina ut,,,

Nya fina kedjor är ju väldigt stela och gå att forma, men bryta?

Ju mindre man kan bryta en kedja i sidoled, desto bättre är den. Så det är bara att ta tag i ena änden och hålla den rakt. Självklart får du ju vrida kedjan så det går...hänger den rätt ner, pröva med 90 grader... ;)

Då ska den visst vara lite trög i länkarna va bra Tack för svaret,:D ,Nu är den ju inte avplockad då den är nitad, så sidledes kan jag inte testa den,

Last edited:
Det finns ett par alternativ till vad som kan vara orsaken. T.ex. antingen så kan din kedja vara slut (länkarna har skurit ihop) eller så är det för mycket kedjesmörja på den (så att den har geggat ihop).

Har du provat att ta tag i kedjan rakt bakom bakdrevet och dra utåt för att på så vis kolla drivpaketets kondition?

Och just den har jag provat på min hoj, resultat: KLADDIGT SÅ IN I HELV...
Köpte något annat fabrikat (har det inte tillgängligt så kan inte kolla namnet nu) som har fungerat riktigt fint.

Jo det är nackdelen med den, att det slungas av en del. Fördelen är att den verkar penetrera bättre än vax, som ju å andra sidan inte slungas av lika mycket. Jag brukar alternera. Efter att bara ha kört med vax ett tag så kör jag en sväng med biltemas. Sedan brukar jag efter att jag sprayat kedjan även ta en trasa i handen och hålla runt kedjan samtidigt som jag snurrar hjulet för hand, så att det fett/vax som sitter på "utsidan" av kedjan torkas av, det fettet kommer ju ändå inte göra ngn nytta. Gör man så så tycker jag att det kastar av mindre.

Men åas så ligger jag ju inte dagligdags i misilfart med min kåplösa hoj.

/j

Jag har fan tröttnat på allt klabb överallt där det inte ska va så jag bytte taktik.. Jag smörjer ofta, helst var runda men kan missa nån emellanåt, men bara med en pentrerande olja utan klistervalla.... typ 5-56 eller liknande.
Visst det slungas av som allt annat, å kanske inte duger till en långresa men den gör sitt jobb på mina 10-20mila-turer. Men den stora skillnaden är att det går bort lätt i tvätten utan massa gno å svärord...

Eftersom vidhäftningen bevisligen är kass redan vid minsta överflöd (missar lite gör man ju inte bara på dass :D ) så prioriterar jag hellre inträngningsförmågan....

När jag satt sista pukten frågade mitt ordbehandlingsprogram: e du klar nu rut? :D

Jag har fan tröttnat på allt klabb överallt där det inte ska va så jag bytte taktik.. Jag smörjer ofta, helst var runda men kan missa nån emellanåt, men bara med en pentrerande olja utan klistervalla.... typ 5-56 eller liknande.

Men bärigheten i filmen från 556 torde ju vara som lysfotogen :näsblod

/J

Å andra sidan är det ju ganska enkelt att få bort detta klet från fälgen.. Festival lampolja löser upp allt direkt, det sista flottiga får man bort med vanligt vatten..
47844.jpg

Å andra sidan är det ju ganska enkelt att få bort detta klet från fälgen.. Festival lampolja löser upp allt direkt, det sista flottiga får man bort med vanligt vatten..

Precis, det har jag också upptäckt! :) Bra, billigt och skonsamt att tvätta o-ringskedjor med är det också!

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret