Hydraulisk luftpump som krånglar.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
För ett tag sedan köpte jag en hydraulisk mc-lyft.
En sådan blå där man kör upp mc:n på ett heltäckande bord och lyfter hela skiten.
Man kan antingen pumpa upp bordet med en pedal och en annan pedal sänker lyften.
Lyften är även utrustad med en luftpump där man ansluter slangen från luftkompressorn och på så vis kan höja lyften.
Allt har fungerat perfekt, men nu, hux flux, vill inte luftpumpen fungera.:confused:
Det fungerar bra med pedalerna men luftpumpen knackar bara tomt och vill inte trycka upp lyften.

Jag har följt anvisningarna och hällt i hydraulolja i luftslangen till pumpen (antagligen är det för att få pumpen att täta och smörjas) men det vill inte hjälpa. Den bara knackar tomt.
Jag har oljat så att pumpen spottar ur sig oljan ur luftavloppen.
Jag har provat att knacka på pumpen med en gummihammare, och jag har provat att manövrera pedalerna på alla möjliga vis samtidigt som jag kör pumpen för att få den att börja ta, men inget hjälper.
Är det plötsligt luft eller nåt som ställer till det?

Lyften är så pass ny att jag förmodligen kan åberopa garanti, så jag vill inte skruva sönder den i onödan innan jag talat med leverantören.
Vet ni om det finns det något knep att ta till innan jag felanmäler?

när jag köpte min första mutterdragare för en herrans massa år sen, oljade jag den med motorolja, funkade bra ända fram till vintern när det blev kallt i garaget,
skruvade isär torkade rent och har använt ATF-olja sedan dess, funkar kanon i alla väder

Den är från biltema va?
nä. verktygsboden

64891_plus.jpg

Last edited:
Problem solved.
Jag fyllde på olja och nu fungerar det klockrent igen.
Tänk att lite hydraulolja kan göra så stor skillnad för funktionen i en apparat som behöver hydraulolja för att fungera?
Pinsamt att inte kolla detta innan jag startar tråd.
Men men, skit samma, nu fungerar det igen.

(I och för sig så ringde jag tidigare idag till leverantören, och fick då tips om att kolla både det ena och det andra, men inte heller han nämnde något om att jag skulle kolla oljan, troligtvis eftersom jag förklarade för honom att lyften fungerade med pedalerna.)

Last edited:
Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...