Från Pirelli till Bridgestone, vad kör du?

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date

Vad kör du helst för däckmärke?

• Antal röstningar
    0

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Tänkte testa ett set med Bridgestone slicks (medium från 2007)
Har bara kört med Pirelli förut och hört att Bridgestone ska hålla bättre men är mer känslig för fjädringsinställningar och har inte samma grepp som Pirelli.

Med Pirelli har jag aldrig haft problem fram, det kan släppa bak ibland men det är oftast odramatiskt och de kommer tillbaka fint när man släpper av lite.

Hur stor är skillnaden egentligen?
Vad kör ni för märke på däcken?

Har tidligere kjørt både Pirelli og Metzeler, og de er grymt bra. Utrolig tilgivende og "snille" mot fører mht setup. Ulempen er at spes Pirelli holder dårlig:huvet

Kjører i år Michelin, og skal ikke skjule at forsesongen har vært frustrerende. Masse chatter og ustabilitet, men bra grep. Etter at vi fikk satt riktig ridehigh og noe bedre oppsett (original Ducati 1098s-oppsett) har tidene og resultatene kommet. Michelin tilbyr sykt bra feste, og veldig bra livslengde. Har bla aldri opplevd at soft bakdekk har holdt 30 runder i +33 grader:tummenupp Når det gjelder Bridgestone har jeg ingen erfaring, men to av gutta jeg kjører mot i Norsk superbike har byttet og spes han ene sliter veldig ift Dunlop-oppsetningen han hadde hadde ifjor:mad: Den andre føreren har uttalt at han er jævlig fornøyd.

Ja jag har inget att klaga på när det gäller Pirelli (och Metzeler som är väldigt likt) förrutom kanske att de just slits en del. Då slits det ju också i plånboken :gnissla

Har hört från fler håll att Michelin orsakar chatter, men det har väl med profilen på framhjulet att göra kanske? Det var väl något gruppköp för BoTT-förare i våras som en del hakade på förstår jag.
Ska kansa prova de med så småningom. En del säger att det är mycket bra grepp men när det släpper så är det inte så snällt utan kan orsaka avåkningar.

Vet någon om Bridgestone har samma blandning i år som förra året? Det är däck från 2007 jag fått nys om.

Jag har ganska ringa erfarenhet i detta men:

Kört på pirelli och greppet tycker jag är bra. Men det är svårt att få fint slitage på det så däcken tuggar ofta sönder. Har kollat på massor med andra hojar som haft pirelli och alla däck ser ju nästan söndertuggade ut. Då är det Superbike 2007 SC1, SC2 jag tänker på.

(Tycker dock att pirelli framdäck är superbra. Sliter fint och har lång livslängd. Kör SC2 fram.)

Har bara kört på Bridgestone en gång. Det var ett gammalt HARD (ycy?) och greppet var dåligt. Dock verkar man kunna ha hur kass fjädringsinställning som helst. Det sliter alltid fint?? Har hört att det ska ha lång livslängd men kanske aningen sämre grepp. Så vida man inte kör på ett gammalt hard som jag gjorde.

Nu har jag testat Metzler raceteck K2. Det är superbra grepp. Lika bra som pirelli men det sliter jättefint.

Metzler is the shit

Körde Pirelli för och de höll väl så där. Kör nu Bridgestone och har både kört slicksen och nu BT002 RAcing Pro som ett kanondäck. Håller länge.

Ja jag har inget att klaga på när det gäller Pirelli (och Metzeler som är väldigt likt) förrutom kanske att de just slits en del. Då slits det ju också i plånboken :gnissla

Har hört från fler håll att Michelin orsakar chatter, men det har väl med profilen på framhjulet att göra kanske? Det var väl något gruppköp för BoTT-förare i våras som en del hakade på förstår jag.
Ska kansa prova de med så småningom. En del säger att det är mycket bra grepp men när det släpper så är det inte så snällt utan kan orsaka avåkningar.

Vet någon om Bridgestone har samma blandning i år som förra året? Det är däck från 2007 jag fått nys om.

Jepp og jeg var en av de som slet med ekstremchatter. Men ved å endre ridehigh fikk jeg en sykt bra og anderledes sykkel. Fra å kjøre asdårlig i innledningen av sesongen (typ A.torp og falken), så har alt løsnet og for første gang på 2 år kjører jeg fortere med Ducati enn jeg gjorde med R1:tummenupp Og MYE av det har sin årsak i dekkene. At Michelin slipper mer enn andre er bare bull. Kjørte NM i Superbike forrige helg og de siste 5 rundene kjørte både jeg og alle andre med friske slipp - og de slippene var like lett å kontrollere som det var med Pirelli eller andre dekk jag har kjørt på:)

At Michelin slipper mer enn andre er bare bull. Kjørte NM i Superbike forrige helg og de siste 5 rundene kjørte både jeg og alle andre med friske slipp - og de slippene var like lett å kontrollere som det var med Pirelli eller andre dekk jag har kjørt på:)

Jag läste alldeles nyligen på ett utländskt forum precis samma sak, en förare som körde på Michelin och som menade att de inte alls släpper plötsligare och mer svårkontrollerat än andra däck.

Jag läste alldeles nyligen på ett utländskt forum precis samma sak, en förare som körde på Michelin och som menade att de inte alls släpper plötsligare och mer svårkontrollerat än andra däck.

Min erfaring så langt er at Michelin krever mer setup-arbeid, men når du begynner å nærme deg så er dekkene sykt bra. Jeg kjørte både soft og medium forrige helg. I +30 grader fungerte begge meget bra, softdekkene holdt i 15-16 runder så ble det glatte, men greit kontrollerbare. Mediumdekkene trengte tom i den varmen noen runder før de satt skikkelig, men de varer leeenge. Hadde noen ordentlige slipp med softdekkene mot slutten, men med javnt pådrag tok de tak igjen på en forutsigbar måte!

NB! Petjo kjørte 57 på Sviestad med Michelin - og da med brukket fot. Helv... med så mye Michelin-skryt burde jeg få resten av denne og neste sesong gratis:tungan

Min erfaring så langt er at Michelin krever mer setup-arbeid, men når du begynner å nærme deg så er dekkene sykt bra. Jeg kjørte både soft og medium forrige helg. I +30 grader fungerte begge meget bra, softdekkene holdt i 15-16 runder så ble det glatte, men greit kontrollerbare. Mediumdekkene trengte tom i den varmen noen runder før de satt skikkelig, men de varer leeenge. Hadde noen ordentlige slipp med softdekkene mot slutten, men med javnt pådrag tok de tak igjen på en forutsigbar måte!

NB! Petjo kjørte 57 på Sviestad med Michelin - og da med brukket fot. Helv... med så mye Michelin-skryt burde jeg få resten av denne og neste sesong gratis:tungan

Hehe, man kan ju tro du är sponsrad... eller frälst :D

Blir att testa Michelin efter Bridgestone då. Tyvärr är jag själv helt kass på set-up. Jag bara kör och tycker allt är bra till någon annan påpekar att gaffeln tex. slår i botten. :tungan

Hur är hållbarheten jämfört med Bridgestone och Pirelli?

Om du går från Pirelli till Bridgestone och ska köra riktigt fort krävs det definitivt en annan fjäderinställning.

Bridgestone Battlax är troligtvis också det mest slitstarka däcket.
Mkt hög kvalité på gummit , kraftigaste stommen.

Intressant är också att Dunlop går mer och mer mot riktigt kraftiga och tuffa superbikedäck med väldigt höga profiler på 195 och 200 däcken.
Lite i stil med motogp.

Last edited:
Min erfaring så langt er at Michelin krever mer setup-arbeid, men når du begynner å nærme deg så er dekkene sykt bra.

Mmm, min plan var att kränga på en uppsättning Michelin första gången till B-racet, men efter att ha tänkt lite har jag kommit fram till att det är en dålig ide. Då är det bättre att träna på dem först så man vet att man har en hoj som funkar bra.

Jag vet inte varför ni skriver att Bridgestone är känslig för fjädringsinställningar, vem har sagt det? Har kört 2 år på däcken och det är nog det sista jag behöver göra.

Däck som är känsliga för fjädringsinställningar är toppiga däck, såsom dunlop o kanske michelin (iaf gamla modellen). Bridgestone, Pirelli, Metzeler är alla "runda" i designen o det är bara att tuta o köra.

Du får förövrigt aldrig några slitageproblem på Bridgestone, dock blir gummit likt alla andra däck sämre med tiden och har mindre grepp. Dock får du som sagt inte de tokuppruggade däcken Pirelli förvandlas till. Bridgestone-däcken är alltid släta =)

Last edited:
Vet att brorsan körde Bridgestone slicks på sin 1098s och hade problem med chatter oavsett vad vi gjorde med gaffeln.

Numera kör han Dunlop lågtrycks däck och har bara positiva saker att säga om dem. Tyvärr verkar 1098:an käka sånna bakdäck till frukost. Chattret verkar ha försvunnit spårlöst fram iallafall..

Jag har provat Bridgestone BT002 Pro och tyckte de var mycket bra, men numera är det Pirelli Supercorsa Pro som gäller på min hoj. Bra grepp, bra livslängd och ett väldigt kommunikativt däck på alla sätt.
Men jag är ju iofs ingen räjsingförare, men håller väll hyfsat tempo på bananen iallafall..

Jag vet inte varför ni skriver att Bridgestone är känslig för fjädringsinställningar, vem har sagt det? Har kört 2 år på däcken och det är nog det sista jag behöver göra.

Däck som är känsliga för fjädringsinställningar är toppiga däck, såsom dunlop o kanske michelin (iaf gamla modellen). Bridgestone, Pirelli, Metzeler är alla "runda" i designen o det är bara att tuta o köra.

Du får förövrigt aldrig några slitageproblem på Bridgestone, dock blir gummit likt alla andra däck sämre med tiden och har mindre grepp. Dock får du som sagt inte de tokuppruggade däcken Pirelli förvandlas till. Bridgestone-däcken är alltid släta =)

:7peta Nå har vel du også en grei sponsavtale med Bridgestone?

Hehe, man kan ju tro du är sponsrad... eller frälst :D

Blir att testa Michelin efter Bridgestone då. Tyvärr är jag själv helt kass på set-up. Jag bara kör och tycker allt är bra till någon annan påpekar att gaffeln tex. slår i botten. :tungan

Hur är hållbarheten jämfört med Bridgestone och Pirelli?

Jepp, jeg har en veldig bra avtale med Hojdeck. Michelin holder lenger enn Pirelli, men som sagt tidligere du må endre ridehigh! Dropp gaffelbeina ca 5mm:tummenupp

Mmm, min plan var att kränga på en uppsättning Michelin första gången till B-racet, men efter att ha tänkt lite har jag kommit fram till att det är en dålig ide. Då är det bättre att träna på dem först så man vet att man har en hoj som funkar bra.

Smart, for jeg prøvde Michelin for første gang til race og det ble katastrofe! Styret rista så jævlig at jeg var utslitt etter 7-8 runder, og Duccen var ukjørbar. Tok meg 3 race, og masse treninger før det var på stell. En mail og en telefon fra Petjo, så var sykkelen perfekt:tummenupp

Last edited:

Jag vet inte var jag hörde det faktiskt. Men du kör ju snabbt på Bridgestone så däcken är nog inget fel på. Frågan är om det är så smart att köra dem första gången på rejset om 1,5 vecka, eller är de så lika Pirelli ändå att jag inte märker någon större skillnad?
Jag är ju inte snabb som Petjo precis :tungan

Kanske ska köra Bridgestone på lördagen och Pirelli på söndag.

Jag vet inte var jag hörde det faktiskt. Men du kör ju snabbt på Bridgestone så däcken är nog inget fel på. Frågan är om det är så smart att köra dem första gången på rejset om 1,5 vecka, eller är de så lika Pirelli ändå att jag inte märker någon större skillnad?
Jag är ju inte snabb som Petjo precis :tungan

Kanske ska köra Bridgestone på lördagen och Pirelli på söndag.
Ja ska byta på race-dagen på B-racet från att alltid ha kört Pirelli/Metzler till Bridgestone, jag menar, what could possibly go wrong?? :D

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...