hög komp kolv och elstart ?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur funkar det med hög komp kolv och elstart på en KTM 640 ?
Orkar startmotorn ?

Yes box all right... man får just inget mer motstånd med högkompskolvar.

Folk blir lite lurade av nammnet högkompskolv"" vad som kolven igentiligen har för sig är att höja kompresionsförhållandet. Dvs det blir mindre yta/aria kvar när kolven är i topp. så vid start ,,kickning känner man inte så mycket av detta hellst inte med dagens autodecomphistorier. ex på min xr650 höjde jag från 10-1 till 13,5,-1 och tog dessutom bort decomperiet på kammen så den blev som en oldskol hoj. Den vart bara lättare att starta m man kunde sitta och kicka, bara man ställde in kolven i rätt läge vid kickning!!

På min duke sägs det sitta högkompskolv m.m. och den klarar aldrig dra runt startmotorn utan att jag startar med dekompen inne i början, har alltid vart så...

Yes box all right... man får just inget mer motstånd med högkompskolvar.
Vad som kolven igentiligen har för sig är att höja kompresionsförhållandet. Dvs det blir mindre yta/aria kvar när kolven är i topp

Det betyder ju att det blir mer komp, mer motstånd. Svårare för startmotorn att dra runt, eller kolven går inte i topp när man startar hojen första gången, eller vad menar du? *s* =)

Det betyder ju att det blir mer komp, mer motstånd. Svårare för startmotorn att dra runt, eller kolven går inte i topp när man startar hojen första gången, eller vad menar du? *s* =)

Det brukar krävas högre effekt ur statmotor/batteri för att dra motorn över kompressionsläget. Där emot så brukar inte den erforderliga energin per varv öka lika mycket. Eftersom startmotorn "får tillbaks" en del av det uträttade arbetet så fort kolven passerat ÖD i kompressionsfasen.

På min duke sägs det sitta högkompskolv m.m. och den klarar aldrig dra runt startmotorn utan att jag startar med dekompen inne i början, har alltid vart så...

Då sitter det förmodligen En annan kam i typ hot cams och dom har ej decomp inbyggda i kammen .. då får man hålla in handtaget lite ..annars har man fel ventilspel eller dyligt .Byta av kolv enbart ska starten klara på ktm.

om vi pratar radfyra eller 3cylligt 2cylligt så finns ju inte den automatiska decompen som är påklatrad på kammen på dom flesta nyare enståkor.
på radfyror mf så lär man känna av den höjda dekompresionen...
men på dessa enstånkor är det försummbar skillnad tack vare att ena utblåsventilen öppnar vid låga varv.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back