Bios uppdatering....

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
Jag e ingen hejare på datorer så denna fråga är säkert enkel för er som kan!

Vill uppdatera BIOS i datorn. Moderkort=Asus P5N E-SLI.
Jag har tagit hem filen från Asus men av någon outgrundlig anledning så kopplas Bin filerna efter uppackning (winzip) till VLC media spelaren! Redan i winzip så står det VLC-media fil.

Hur göra??:rodnar

du måste ladda hem flash tool där du hämtade uppdateringen, fast i katalogen under

BIOS-Utilities

Phoenix Award BIOS flash tool version 1.32

packa upp alla zip-filer

starta programmet och tala om för flash tool var den kan hitta .bin filen

edit: kör inga andra program när du kör flash, låt den jobba ifred och se till att strömmen inte bryts, kan bli jobbigt då :näsblod

Last edited:
Flasha helst från en floppydisk. Via USB eller hårddisk har en viss förmåga att misslyckas - och flasha INTE innifrån Windows utan gör en DOS boot-diskett.

Flasha helst från en floppydisk. Via USB eller hårddisk har en viss förmåga att misslyckas - och flasha INTE innifrån Windows utan gör en DOS boot-diskett.

är det så än idag, "alla" leverantörer har ju via Windows idag, flashade en server härom dagen och det gick utan problem, få pc/server har ju floppy idag.....

Det där gällde förr, moderna flashprogram funkar finfint inifrån Windows. Massor av burkar har ju inte ens floppy längre.

Säg det till ASUS. Min uppdatering via deras program i Windows sabbade mitt MB. Och det täcker inte garantin. Så fast jag gjorde som ASUS vill man ska göra (följde allt i manualen), använde det senaste flashprogramet nerladdat från deras sida och korrekt BIOS så fick jag write error :huvet Och det enda supporten på ASUS säger är synd, du får köpa ett nytt för det är dyrt att fixa :finger
Deras recover funktion fungerade inte heller och den skulle klara allt enligt de själva :mad:

Det som räddade mig var butiken jag köpte MB:t från. De tog det på goodwill.
Aldrig mer flasha från Windows och framförallt ALDRIG mer ASus :rolleyes:

Jag har samma moderkort och flashade från en extern USB-hårddisk. Inga problem alls. Moderkortet blev dessutom stabilt som en klippa efter att jag uppgraderat BIOS från att ha kraschat mest hela tiden. Tror faktiskt inte jag haft en enda krasch senaste halvåret eller så..

Asus varnar för att flasha från windows - gör inte det!

Det ÄR USB som gäller nu och det funkar kanon med det inbyggda flash programmet i biosmenyn.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back