Motortemperatur???

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Vad har ni för vattentemp på era hojjar när det är varmt ute/svalare ute. I Fredags när jag var ute och åkte i 28 graders värme fick jag stå still ca fem minuter i en korsning och vänta på min tur. Rätt som det var kastade hojjen ur sig vattnet ur motorn, R1;a -99!!!! Fläkten jobbade men huvva vad varm den blir, ligger på 82-85 grader en dag som denna när uteluften ligger på 16-17 grader. Har börjat felsöka på kylaren som jag lurar på om den är tät i cellerna för den ska väl klara en högsommardag utan att koka???
Ska försöka byta kylaren till en fräschare från en -01 men måste fixa till ena gaveln då givarna inte är lika mellan 99 och 01.
Nåra tempsiffror vore intressant att få höra.
 
Min fläkt på R1:an går igång ngnstans vid 101-102 grader. Det är en 00:a så det borde nog inte skilja så mkt mellan din och min.
 
Gsxr 750 -96, kunde gå upp i 116 i tät trafik... 120 börjar det bli riktigt illa.
 
Min fläkt på R1:an går igång ngnstans vid 101-102 grader. Det är en 00:a så det borde nog inte skilja så mkt mellan din och min.


Då startar min fläkt samtidigt med din, känns varmt eller?? Har din kastat ur sig vattnet nån gång?? Börjar nästan lura på att slå i "heat aid" Kylmedel som man har i crossar och enduro för att få ner tempen när det går för sakta.
 
82-85 är inte direkt varm som du sett ovan, normalt ska det ligga högre under normal körning (termostatet brukar väl inte öppna förrän vid 90 eller så?)

Kastar den ut vatten under 100 grader så låter lite mysko, i värsta fall kan topplockspackningen vara paj men det kan säkert vara andra saker som att det blir lokal kokning någonstans i systemet.
 
Min -98 ligger mellan 70 och 75 ungefär vid vanlig körning.

Rekordet är 110grader efter 20 min körning på gocartbana :yoparty
 
Då startar min fläkt samtidigt med din, känns varmt eller?? Har din kastat ur sig vattnet nån gång?? Börjar nästan lura på att slå i "heat aid" Kylmedel som man har i crossar och enduro för att få ner tempen när det går för sakta.

Ja, lite varmt blir det ju, men det blir inte varmare eftersom fläkten går igång. Du behöver nog inte oroa dig vad det gäller temperaturen, men om den kastar ur vattnet är det en annan femma. Min har aldrig kastat ur sig ngt vatten dock.
Har du bara vanligt vatten i eller riktig kylarvätska? Jag har blandat i som man kan köpa på macken. Finns färdigblandat 50/50.
 
Då startar min fläkt samtidigt med din, känns varmt eller?? Har din kastat ur sig vattnet nån gång?? Börjar nästan lura på att slå i "heat aid" Kylmedel som man har i crossar och enduro för att få ner tempen när det går för sakta.

Men 80-100 grader är ju helt normalt.... över 115 är mycket...

Men trycker den ut vatten vid dom temperaturerna så är det något fel... Kolla så kylarlocket sluter tätt.
Dom flesta sporthojar brukar börja spotta någonstans vid temperaturer över 110-120 grader
 
Suzuki GSX-R 750 -97 fläkten går igång vid 108 grader!
Vet att det är liknande siffror på GSX-R 1000 -03
Japp, min är en -04, men det borde ju vara samma. Startar vid 106 grader. 82-85 är som sagt inte varmt. Sprutar den ut vatten vid de temperaturerna är det något annat fel.
 
Men 80-100 grader är ju helt normalt.... över 115 är mycket...

Men trycker den ut vatten vid dom temperaturerna så är det något fel... Kolla så kylarlocket sluter tätt.
Dom flesta sporthojar brukar börja spotta någonstans vid temperaturer över 110-120 grader

Han har spottat ur sig vatten en gång och då låg tempen på 110-115 grader. Annars har den aldrig haft ur sig vattnet, tror dock att kylaren är rutten. Ena hörnet blir inte varmt så imorrn åker det i en ny kylare från en -01 med 1100 mil på mätaren. Jobbar med bilar till vardags och det brukar ligga på 92-95 grader så jag är inte van temp över 95 innan man börjar fundera....
 
Det finns ett superenkelt sätt o se om toppe är paj. lyft kylar locket och starta sedan hojen. nivån kommer att ändra sig något när du startar den men sedan om du drar upp den till 3 000 rpm och nivån i kylaren okar markant ( Väller över ) då kan du fundera på att göra ett komp prov o konstatera att topen är kass.
Annars kan det vara kylarlocket som inte pallar trycket
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top