Tjejens SV650

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
tjena!

Min mycket bättre hälft håller på och övningskör nu (lycklig i kubik) på den SV650 från 2000 som vi köpte för ett tag sen för ändamålet. Den går dock inte optimalt.

Efter nån tur så började den hacka en hel del vid gaspådrag och var rätt "svag" på låga varv. Problemet var förmodligen att förre ägaren haft den ståendes med cirka 1/3s tank i så det hamnat kondens i soppan. Den fick dricka lite K-sprit och genast slutade den hackiga gången. Problemet som kvarstår är att den är svag på låga varv. Ett typexempel på vad osm kan hända är när man kör och ska växla. Frikopplar man ltie för länge så motorvarvet sjunker så dör den. Samma sak om man har den i neutral och gör en snabb gasning till kanske cirka 6k varv, då dör den när den kommit ner i varv igen efter någon sekund.

Detta är inte helt optimalt vid övningskörning, särskilt inte då den emellanåt dör lite omotiverat i lågfartsbanan ibland. Så jag tänkte kombinera mitt enorma meksug med erat enorma kunnande och på så sätt återigen få sukkan att mullra som den V-twin den är.

So, hit me!

häll ur skiten? blås rent med tryckluft. kolla efter rost. inget filter igensatt? tuta o gasa!

Det sitter en vatten droppe eller skit i låfarsmunstycket så det blir nog att ryva och tokblåsa ev skrapa i munstyckena. Men innan du gör dett något omfattande jobb så prova att sopa i 2dl rödsprit på minst halv tank och kör ett tag,. Rödsprit tar med sig vattnet ut på bästa sätt t-sprit är skit i gämförelse!!

Har tyvärr ingen utrustning för att blåsa rent. Men så en prioriteringsordning skulle vara:

*Sprit i soppan och köra, hoppashoppasochhoppas.
*Riva och blåsa rent

Inga andra tips på vad man kan tänkas göra?

Har tyvärr ingen utrustning för att blåsa rent. Men så en prioriteringsordning skulle vara:

*Riva och blåsa rent

Jo det finns ett bonnsätt till som faktist kan vara effektivt. Ta lös luftfiltret till rep gasare och gå in i kåken/lägenheten och hämta en ren handduk typ vanlig för torkning av händer. starta sedan maskinen och varava upp den så mycket det nu går och sopa in handuken ihopknövlad i förgasaren så den kvammnar (den får ju inte sugas in!!) och dör till,, upprepa flera gånger håll gas medan dödningen pågår.. Då kan nämligen skräp sugas igenom munstycken och fara åt hell....:tummenupp

*Riva och blåsa rent

Har precis haft problem med min SV -00 inte helt som ditt men läs igenom tråden "kolla bilden" på mc-relaterat många duktiga svar på den.

//Dafe

Du ger en klockren beskrivning av symptomen på igentäppta tomgångs-(lågfarts-)munstycken och/eller -kanaler.
Tyvärr brukar endast en sak hjälpa; isärtagning i molekyler av hela förgaseriet, rengöring av varje detalj (gärna med ultraljud om du är lat och har bråttom) + ihopmontering, koll av flottörnivåer, inställning av tomgångsmunstycken + förgasarsynk.
Går på en kväll om inga detaljer behöver bytas.
Lycka till!

Du ger en klockren beskrivning av symptomen på igentäppta tomgångs-(lågfarts-)munstycken och/eller -kanaler.
Tyvärr brukar endast en sak hjälpa; isärtagning i molekyler av hela förgaseriet, rengöring av varje detalj (gärna med ultraljud om du är lat och har bråttom) + ihopmontering, koll av flottörnivåer, inställning av tomgångsmunstycken + förgasarsynk.
Går på en kväll om inga detaljer behöver bytas.
Lycka till!

Oj tjena, låter kanske krångligare än det är? Jag har sett en bild på en förgasare, räcker denna kunskapsnivå för att utföra proceduren eller är det svåra saker vi pratar om?

Oj tjena, låter kanske krångligare än det är? Jag har sett en bild på en förgasare, räcker denna kunskapsnivå för att utföra proceduren eller är det svåra saker vi pratar om?
Svårt och svårt, skruva isär allt och kom ihåg hur det satt så är det inte så svårt.

Förgasarsynken är lite jobbigare om du inte har klockor till det. ;)

Jag har varit lite fundersam kring den väldigt låga tomgången och läste att den skulle ligga på cirka 1300rpm. Tomgångsskruven på flickans hoj är inte en skruv man använder mejsel på (som på farsans gamla hoj) utan ett litet vred kopplad till en vajer som man utan svårighet kan skruva på med handkraft. Testade att dra upp tomgången på den och problemen försvann, funderar på om denna kan ha vibrerat runt till lägre varvtal under körning... Undrar bara om detta är rätt väg att gå eller om förgasaren kanske trots allt är igensatt och jag ful-löst detta med tomgångsjustering? Upplys en ovetande! :)

Funkar det?
Fippla inte - kör!
Och: Grattis till enkel lösning!

Funkar det?
Fippla inte - kör!
Och: Grattis till enkel lösning!

Hehe, tackar :) Känns som att jag borde kollat tomgången först men tänkte inte på att den plötsligt skulle ställt om sig, men som sagt så tror jag det är möjligt att denna tomgångslösningen kan ställa om sig själv om det får vibrera lite (och två cylindrar tenderar ju att göra det). Stort tack för hjälpen ivf!

Ahhh, vad avundsjuk jag blir. Varför kan det inte vara lika enkelt på tjejens sv650?

Grattis till ett enkelt problem :tummenupp

Hehe, tackar :) Känns som att jag borde kollat tomgången först men tänkte inte på att den plötsligt skulle ställt om sig, men som sagt så tror jag det är möjligt att denna tomgångslösningen kan ställa om sig själv om det får vibrera lite (och två cylindrar tenderar ju att göra det). Stort tack för hjälpen ivf!

Går den verligen lika fint som innan på tomgången nu?
bara funderar högt ,,,,,bara du inte kompenserat bort ett annat problem med att ställa upp tomgången till 1000v igen???

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back